לאחר שהכריז כי יתמודד לראשות הממשלה בבחירות הקרובות, וחתם על הסכם עודפים עם מפלגתו של גדעון סער, יו"ר ימינה נפתלי בנט האשים היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet את נתניהו וגנץ בזינוק הגבוה בתחלואת הקורונה. בנט התריע כי "ביום שאחרי הקורונה תהיה פה הירושימה תעסוקתית, מיליון מובטלים והם לא יודעים להחזיר מקומות עבודה".
שעות לפני כינוס הממשלה לדיון על החמרת ההגבלות הוא אמר: "הסיבה למה שקורה פה היא הפחדנות הפוליטית שלהם, הם פחדו לאכוף באופן דיפרנציאלי. מבחינתם משנה אם אתה ערבי, חרדי, חילוני או דתי - לפי זה הם אוכפים".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"ביום שאחרי הקורונה תהיה פה הירושמיה תעסוקתית". בנט
(צילום: הדר יואביאן )
בנט ציין את כניסת המוטציה הבריטית לישראל: "זעקתי, אמרתי 'תסגרו את הגבולות ותאפשרו להיכנס רק לאחר בדיקות. 10 חודשים וחבורת החלמאים לא הצליחו לעשות זאת. בדובאי עושים את זה, בסיישל עושים את זה, ואנחנו פה בישראל - אומת הסטארט אפ - לא עושים את זה". יו"ר ימינה סיפר כי לא שלח את ילדיו ללימודים היום, וקרא לסגור את מערכת החינוך כולה: "סגירה קצרה ואינטנסיבית, אין מנוס. הם הביאו אותנו לזה. אם לא יעשו את זה - אני אפעל מול ראשי רשויות שיפעלו בעצמם ויסגרו".
אתה מייצר מסלול עוקף לממשלה? "אנחנו צריכים לשמור חיי אדם. אם לא יפעלו מיד נראה עוד 800 מתים מקורונה, בעודנו מדברים יש רבבות של זקנים קשישים סיעודיים שלא מקבלים חיסונים כי הם בבית. אני פועל מול ראשי רשויות, כמו שעשיתי אתמול בנתניה ולוד ובת ים. אני אומר להם שהם אחראים על התושבים שלהם".
בנט ציין כי "יש היענות לעקוף ולא לאכוף" את הנחיות הממשלה - "בכל הארץ איבדו את האמון, הממשלה לא מסוגלת לבצע בדיקות וחקירות, לא יודעת מה לסגור ומה לפתוח. הכול פוליטיקה, ואזרחי ישראל משלמים בפרנסתם".

הם אומרים שזה איזון בין שיקולים בריאותיים לאחרים, רה"מ כן תומך בסגר מהודק יותר, אז אין אנרכיה. "אני לא קורא לזה אנרכיה, ראשי הרשויות נבחרו כדין והדבר העיקרי שצריך להבין זה שיש כאן חד-משמעית פוליטיקה. אם עיר היא אדומה וצריך לסגור אותה, אז צריך לסגור אותה".
הממשלה מעדיפה פוליטיקה על חיי אדם? "הממשלה חד-משמעית מציבה שיקולים פוליטיים. היא לא יודעת לאכוף בערים אדומות. אותי לא מעניין אם מדובר בעיר צ'רקסית, חרדית, חילונית או דתית - אם זאת עיר אדומה צריך לסגור אותה. הממשלה של נתניהו וגנץ פחדנית, הם פוחדים מלחץ של חבר כנסת כזה או אחר, וכולנו שילמנו מחיר נוראי".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
"לא הייתי נותן להם לנהל מכולת". נתניהו וגנץ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
זאת המשוואה? שיקולים פוליטיים על פני חיי אדם? "בממשלה הזאת הם שמו שיקולים פוליטיים מעל הכול, וכן אנשים שילמו בחייהם ופרנסתם. לא היינו צריכים להגיע למצב הזה, היה אפשר להימנע מהגל השני והשלישי, כמו מדינות שפעלו באומץ לב ובאופן אובייקטיבי. ההבדל ביני לבין נתניהו הוא שאני לא אכנע לכל גחמה של כל עסקן שדואג לסיעה שלו".
למי אתה מתכוון? ש"ס? יהדות התורה? "זה לא משנה, יש ויש, יום אחד זה יכול להיות עיר חילונית ויום אחר עם חרדית וערבית. נתניהו וגנץ פשוט נכנעו בפחדנות בלתי נסלחת. אני חושב שהממשלה היא חסרת כל יכולת, יש בה אנשים חסרי אונים שלא הייתי נותן להם לנהל מכולת, לאף אחד".
לא היית נותן לנתניהו שאולי בזכותו חוסנו 1.5 מיליון אנשים לנהל מכולת? "לא הייתי נותן לחבורה הזאת, ובואו נדבר על חיסונים - איך ייתכן שגם בדבר הכול כך חשוב הזה הכול זה לפי קומבינות? לראש העיר תל אביב רון חולדאי יש פרוטקציה אז הוא דואג למורים לפני זקנים? הוא קובע מי יחיה פה? ככה זה עובד? לפי קומבינות וקשרים? אני מציע פרויקט - מי מחברי הכנסת התחסן ולא בהתאם לסדר הדברים. תגלו דברים מפתיעים. תבדקו במשרד ראש הממשלה. מה זה העדיפויות האלה? כולם רוצים להתחסן אבל קודם צריך לחסן את הזקנים".
בנט סיפר שלפני כשלושה שבועות הוצע לו להתחסן ולשמש דוגמה אישית, והוא סירב: "מה, אני אתחסן לפני אישה מבוגרת? החיים שלי קדושים יותר משלה?".
4 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"יש לו פרוטקציה אז הוא מחסן אחרים לפני זקנים"? בנט על חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
צוותי ההוראה מתחסנים
צוותי ההוראה מתחסנים
צוותי ההוראה מתחסנים בתל אביב
(צילום: מנהל החינוך עיריית תל אביב)
לגבי ת"א, אומרים שחיסנו אחרים כדי שחיסונים לא יתבזבזו במחסנים. "זה נקרא קומבינה. השנה החולפת היא הכישלון הניהולי הגדול ביותר בתולדות ישראל, ואף אחד שם - לא גנץ וחולדאי וסער וליברמן - אף אחד שם לא ניהל תזרים מזומנים ולא יצר מקומות עבודה כמו שאני יצרתי".
הם אומרים שקל לך לדבר, שאתה מסתובב עם ספר ורה"מ יושב בישיבות ומקבל החלטות קריטיות. "כשאני הייתי שר ביטחון וניהלתי את הדברים, העסק התנהל טוב. נגד רה"מ ונגד עמדת משרד הבריאות הקמתי מלוניות קורונה, נגד העמדה הכושלת שלהם הבאתי את הבדיקות".
לאחר שחתם על הסכם עודפים עם סער, בנט נשאל אם בכוונתו לרוץ עם בצלאל סמוטריץ' ומפלגתו או עם גורמים אחרים, או לקיים רוטציה למשל עם יאיר לפיד, אך לא השיב לכך ישירות. "כל מי שיקבל את התפיסות שלי יהיה מוזמן לממשלה בראשותי", אמר, "נקים ממשלה משימתית שתחזיר מיליון אנשים לעבודה.
לגבי הצניחה בסקרים אמר בנט: "אני פייטר, המספר שבוהק לי מול העיניים הוא של המובטלים. היום הממשלה שופכת עליהם כסף עד הבחירות, כדי להשכיח שיש יום אחרי. אבל איך נחזיר את החובות האלה? איך נרים את התל"ג שצנח? ביום שאחרי הקורונה תהיה פה הירושימה תעסוקתית".
זמן קצר לאחר שאמר את הדברים, בליכוד מסרו בתגובה: "כל ההצעות של בנט נכשלו בעולם, כולל באירופה שקרסה לסגרים עם אינספור מתים יותר מישראל. מיליוני החיסונים שהביא ראש הממשלה הפכו את ישראל לאלופת העולם בחיסונים שיחזירו את החיים למסלולם ויוציאו אותה ראשונה ממשבר הקורונה. בזמן שלסער ובנט אין ממשלה בלי השמאל, רק הליכוד יכול להקים ממשלת ימין על מלא".