לראשונה, מטוסי קרב מישראל ומידידתה החדשה איחוד האמירויות לוקחים חלק בתרגיל אווירי משותף באופן פומבי. בתרגיל "איניוחוס" השנתי של יוון, שהחל ביום ראשון, משתתפים גם מטוסי קרב מארה"ב, צרפת וספרד. קפריסין שלחה לתרגיל מסוק בודד. קנדה שלחה אליו צוות קרקע, בעוד אוסטריה, מצרים, ירדן, רומניה וסלובניה שלחו משקיפים.
14 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי נאט"ו ביוון
תרגיל צבאי נאט"ו ביוון
מטוסי קרב בתרגיל האווירי. מתרגלים הפצצות בקרקע וגם קרבות אוויר
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי נאט"ו ביוון
תרגיל צבאי נאט"ו ביוון
60 מטוסים זרים ו-1,000 גיחות בתרגיל הבינלאומי ביוון. "זו שכונה לא-יציבה"
(צילום: AFP)
בתרגיל ביוון משתתפים מטעם ישראל מטוסי "רעם" (F15I) מטייסת 69, "סופה" (F16I) מטייסת 107, מטוסי "ראם" מטייסת 120 ומטוסי "עיטם" מטייסת 122. איחוד האמירויות שלחה מטוסי F-16, אם כי לא נמסר כמה בדיוק. ארה"ב שלחה ליוון 14 מטוסי F-16 ובין היתר גם מל"ט מתקדם מסוג MQ-9 ריפר, אותו דגם שביצע את ההפצצה בעיראק שבה חוסל מפקד כוח קודס קאסם סולימאני.
יוון פתחה את התרגיל האווירי השנתי שלה לחילות זרים ב-2015, אולם בסוכנות הידיעות AP מציינים כי ההשתתפות הזרה השנה בתרגיל הזה היא הגדולה ביותר עד כה: בסך הכול יותר מ-60 כלי טיס זרים לוקחים בו חלק, וצפויים לבצע במהלכו יותר מ-1,000 גיחות.
המטוסים, כך לפי הודעת צה"ל, יתרגלו תרחישי קרבות אוויר, תקיפות אוויר-קרקע, התמודדות עם איום טיל קרקע-אוויר מתקדם ומתארי לחימה בשטח אויב. "הפריסה נועדה לחזק את שיתוף הפעולה בין הצבאות המשתתפים והמשך אימונים איכותיים מול שותפים מגוונים תוך למידה הדדית בין הצבאות", מסר דובר צה"ל. "ריבוי השותפים בתרגיל מזמן אתגר ייחודי לצוותי האוויר המשפר את יכולתם להיערך לתרחישי לחימה שונים".
14 צפייה בגלריה
המטוסים בתרגיל המשותף
המטוסים בתרגיל המשותף
ישראל בצד אחד, האמירויות בצד השני. דגלי המדינות המשתתפות בתרגיל
(מתוך הטוויטר של חיל האוויר )
14 צפייה בגלריה
המטוסים בתרגיל המשותף
המטוסים בתרגיל המשותף
(מתוך הטוויטר של חיל האוויר )
ליוון הגיע גם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שמסר בתחילת השבוע: "קיום תרגילים בינלאומיים, בתוכם שיתופי פעולה ראשונים מסוגם, פותח דלת ללמידה משותפת ולחיזוק היכולות האסטרטגיות של חיל האוויר הישראלי. אנחנו מחזקים את הקשרים שלנו עם מדינות אסטרטגיות, מתוך הבנה כי הלימוד המשותף יהפוך אותנו למוכנים יותר למגוון רחב של תרחישים בזמן אמת".
התרגיל האווירי הבינלאומי ביוון מגיע על רקע מאמציה לחזק את כוחה הצבאי, בין היתר בעקבות היריבות מול טורקיה והסכסוך עמה על משאבי גז ונפט במזרח הים התיכון. אף שבלחץ נאט"ו אתונה ואנקרה חזרו לשולחן המשא ומתן בניסיון להגיע לפתרון דיפלומטי, יוון ממשיכה לקדם תוכנית בשווי 11.5 מיליארד דולר לשדרוג יכולותיה הצבאיות.
במסגרת התוכנית שמה יוון דגש על שדרוג חיל האוויר שלה, והזמינה כבר 18 מטוסי קרב מסוג "ראפאל" מצרפת, בשווי 2.3 מיליארד אירו. עוד לפני ההכרזה על התוכנית בשנה שעברה, יצוין, ההוצאות הביטחוניות של יוון היו גבוהות יותר מכל מדינה אחרת באיחוד האירופי, ביחס לגודל הכלכלה שלה.
14 צפייה בגלריה
נורקין בתרגיל המשותף
נורקין בתרגיל המשותף
מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ביוון
(מתוך הטוויטר של חיל האוויר )
14 צפייה בגלריה
התרגיל המשותף
התרגיל המשותף
( מתוך הטוויטר של שר ההגנה של קפריסין)
14 צפייה בגלריה
נורקין בתרגיל המשותף
נורקין בתרגיל המשותף
( מתוך הטוויטר של שר ההגנה של קפריסין)
"אנחנו לא יכולים להיות נאיביים", אמר היום ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בביקור שערך בבסיס אנדרבינה בדרום המדינה שבו נערך התרגיל. "העולם שלנו הופך למורכב ביותר, והשכונה שלנו – לצערי – הופכת לפחות יציבה. יוון תמשיך לחזק את יכולותיה ההגנתיות ולשדרג את כוחותיה המזוינים".
במסגרת מאמציה לחזק את מעמדה הצבאי, ביום שישי חתמה יוון על עסקת ענק עם ישראל, שבמסגרתה משרד הביטחון הישראלי יקים באמצעות חברת ההייטק הביטחונית "אלביט מערכות" מרכז בינלאומי לאימוני טיסה עבור חיל האוויר היווני, במודל בית הספר לטיסה של חיל האוויר הישראלי.

מדובר בעסקת הרכש הביטחוני הגדולה ביותר אי-פעם בין ישראל ליוון, ושוויה נאמד בכ-1.65 מיליארד דולר. במסגרת ההסכם, "אלביט מערכות" תספק מטוסי אימון חדשים מסוג M-346 ותתחזק את כלל מערך טייסת האימונים המורכבת מעשרות מטוסי אימון מסוג M-346 ו-T-6 לתקופה של כ-20 שנה. בנוסף, תספק מערכת אימון חדשנית שתותקן על המטוסים, סימולטורים מקושרים לטיסה, מערך של תחנות תרגול קרקעיות וכן מערכות שליטה ובקרה על מנת לאפשר ניהול יעיל של הפעילות.
במקביל, ביום שישי קיימו ישראל, יוון, קפריסין ואיחוד האמירויות מפגש ראשון מסוגו בפאפוס שבקפריסין. מדובר במפגש ראשון של פורום שרי החוץ של המדינות, מתוך כוונה למסד באופן קבוע מפגשים של דרגי עבודה ושל שרי החוץ של ארבע המדינות כדי לקדם אינטרסים אסטרטגיים אזוריים ביניהן. במוקד הפסגה עלתה הדאגה מהאיום האיראני. שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי בשיחות הדגיש את "החשיבות לעצור את הפעילות האגרסיבית האיראנית במזרח התיכון המערערת את היציבות האזורית ומהווה סכנה לעולם כולו".