4 צפייה בגלריה
אביתר
אביתר
המאחז אביתר יפונה בהסכמה
(צילום: שאול גולן )
תושבי אביתר הסכימו הלילה (בין שלישי לרביעי) סופית למתווה הפינוי מרצון של המאחז, לאחר שראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וראשי תנועת נחלה, דניאלה וייס וצבי אלימלך שרבף, הביאו בפניהם את המתווה הסופי להסדרת היישוב על פי חוק. כחודשיים אחרי שקם באופן בלתי חוקי - המשפחות יעזבו את המאחז שבשומרון עד לסוף השבוע, ואילו הבתים יישארו במקומם.
לאחר שכבר שלשום אישרו תושבי המאחז את המתווה שהוגש להם, שעליו סיכמו יחד עם שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד, ובברכת ראש הממשלה נפתלי בנט - אתמול התגלעה מחלוקת סביב המתווה. נציגי המאחז, תנועת נחלה, אנשי השומרון ורבנים נפגשו אתמול בצהריים עם הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציונות הדתית, כדי לרדת לפרטי מתווה הפשרה ולגרום לשני הצדדים להסכים לו. הנושא המרכזי שהיה חשוב למתנחלים הוא הישארות אזרחית על הקרקע, ועל פי המתווה הסופי כך יהיה - כשישיבת הסדר תוקם לאחר הליך סקר הקרקע. על-פי המתווה המקורי נקבע תאריך הקמת הישיבה לעוד חמישה שבועות, ובמקביל יחל הליך בירור מעמד הקרקע. אלא שההחלטה נתקלה בקשיים משפטיים שכן אי אפשר לאשר הקמת מבנה אזרחי בטרם התברר מעמד הקרקע שעליה יושב המאחז.
4 צפייה בגלריה
דניאלה וייס ויוסי דגן באביתר
דניאלה וייס ויוסי דגן באביתר
"לא מתווה החלומות, אבל כל צד בא לקראת הצד השני". יוסי דגן
(צילום: שאול גולן )

על פי המתווה הסופי שעליו סוכם, לאחר עזיבת התושבים המנהל האזרחי יקיים הליך לבדיקת מעמד הקרקע וחיילי צה"ל יאיישו את המאחז, כשמשרד הביטחון יקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי. המנהל האזרחי יונחה לסיים בתוך חצי שנה את סקר הקרקע. הקרקע שתאושר ככזו שאינה פרטית תוכרז כאדמת מדינה ובמקום תוקם ישיבת הסדר, ומאוחר יותר התיישבות על פי חוק.
"המתווה שסוכם הוא לא מתווה החלומות שלנו, אולם כל צד בא לקראת השני למען אחדות ישראל בימים קשים אלו של פילוג בעם", אמר ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. "ההסכם הזה מחייב אותנו לצעדים לא פשוטים. הבתים יישארו, הצבא עולה באופן מיידי ובעוד מספר חודשים, לאחר השלמת הליכי הסקר וההכרזה על אדמות המדינה - תקום כאן ישיבה לתפארת, ובהמשך התיישבות מסודרת בהתאם לחוק ולתפארת מדינת ישראל. היישוב אביתר הוא התשובה הציונית הנכונה לפיגועי הטרור שבהם נרצחו יהודה גואטה ואביתר בורובסקי. היישוב אביתר יקום, ויהיו בו גני משחקים וקהילה מפוארת".
4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
המאחז אביתר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
(צילום: רויטרס)
"זה מתווה לא פשוט, קיבלנו את ההחלטה בלב לא קל", המשיך דגן. "קיבלנו את ההחלטה גם לטובת בניית ההתיישבות בארץ ישראל וגם לטובת אחדות בעם, בוודאי בימים הקשים האלו שאנו נמצאים בהם היום". גם תושבי אביתר עצמם הביעו סיפוק מהמתווה שאושר. "עלינו ליישוב מתוך תחושת שליחות ומכוחו של הציבור, ואנו סבורים כי על אף הקושי הגדול - המתווה מהווה התקדמות וצעד נוסף בבניין ארץ ישראל", אמרו כמה מתושבי המאחז.
גם לדעת ראשי תנועת נחלה מדובר במתווה טוב עבור היישוב העתידי. "קיבלנו את ההחלטה הנכונה לעם ישראל ולארץ ישראל. העוצמות של תושבי אביתר מקרינות על האווירה הציונית", אמרה דניאלה וייס. צבי אלימלך שרבף הוסיף: "הגענו להר הטוב הזה כדי להוסיף התיישבות יהודית, ויש לנו צער גדול שבזמן שהממשלה לא מטפלת בבנייה הערבית - היא מוצאת את האנרגיות להרוס יישוב יהודי. על מנת למנוע את הרס המקום באופן מוחלט החלטנו לקבל את המתווה, ואנו מאמינים שמתווה זה יקדם התיישבות יהודית ממלכתית על ההר, ובעזרת השם יהיה פתח להתיישבות יהודית רחבה בכל מרחבי יהודה ושומרון".