2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה
בדיקות קורונה
בדיקות קורונה, ארכיון
(צילום: AFP)
לפחות 30% מתוך 5,900 האנשים שביקשו פטור מבידוד או אישור לצאת ממנו קיבלו אישור לכך ממשרד הבריאות, שהחל לערוך תיעוד של הפניות רק בחודש אוגוסט – חמישה חודשים אחרי התפרצות הנגיף בישראל. כך עולה מנתונים שהועברו לבקשת התנועה לחופש המידע.
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הצביע בשבוע שעבר בדו"ח הביניים שלו בנושא ניהול משבר הקורונה על איסוף המידע הלקוי ועל היעדר הנתונים במשרד הבריאות. אכן, מהמידע שמסרה התנועה לחופש המידע עולה כי כ-46% מההחלטות לגבי הפניות שהתקבלו במוקד "קול הבריאות" אחרי אוגוסט כלל לא תועדו, כך שאין לדעת מה נקבע לגביהן. כ-30%, כאמור, אושרו. 17% לא אושרו. ב-7% מהפניות תועדה ההחלטה "אחר", ולא ברור מה זה אומר. על כן, סביר להניח כי בפועל מספר הפניות שאושרו גבוה הרבה יותר.
על פי נוהל משרד הבריאות, פטור או יציאה מבידוד יינתנו על ידי משרד הבריאות לשם ביקור קרוב משפחה על ערש דוויי, טיסה לחו"ל לצורך קבלת טיפול רפואי או השתתפות בחתונה, בר מצווה או ברית מילה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. עם זאת, רבים מהפונים למוקד משרד הבריאות בבקשה לפטור מבידוד לא מתבקשים להציג כל מסמך שבאמצעותו ניתן להוכיח את אמיתות הפנייה. יש לציין כי המשרד לא נעתר לבקשת התנועה לדווח מי הגורם המקצועי המאשר את הבקשות.

2 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו בביקור בפוריידיס
פרופ' רוני גמזו בביקור בפוריידיס
בכוונתו לקצר את ימי הבידוד ל-10. פרופ' רוני גמזו
(צילום: שרון צור)
אחד המקרים המוכרים ביותר בעניין זה התפרסם בחודש יוני האחרון, כאשר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' איתמר גרוטו, אישר למיליארדר טדי שגיא להיכנס ארצה ללא בידוד. בבקשתו של שגיא לפטור הוא טען כי כבר נדבק בנגיף, אך החלים ממנו.
"מדאיג להיווכח שגם לאחר חודשים רבים משרד הבריאות לא משכיל לנהל באופן תקין וסביר את המידע הקריטי למאבק במגפה", אומרת עו"ד איה מרקביץ', היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, "התשובה שקיבלנו תמוהה, במיוחד מאחר שמשרד המשפטים הנחה את משרדי הממשלה עוד בחודש מרץ להקפיד על תיעוד תהליכי קבלת ההחלטות מתוך הבנה שהתנהלות המדינה תעמוד לביקורת, ויש להיערך לכך.
"בבקשת המידע שהגשנו הודגש שמטרתה היא לאפשר לציבור לפקח על מדיניות מתן הפטורים מבידוד, ועל הפעלתה התקינה והשוויונית. אלא שהמידע החסר שקיבלנו לא מאפשר להבין באילו מצבים משרד הבריאות פוטר מחובת הבידוד, בין היתר בכל אותם מקרים שפורסמו בתקשורת, כגון קיצור תקופת הבידוד לפמליית ראש הממשלה, ששבה בספטמבר מהטקס עם איחוד האמירויות בוושינגטון – החלטה שאין לה תיעוד במסמכים שקיבלנו. אנו קוראים למשרד הבריאות לנהוג באחריות ולהקפיד מעתה על ניהול תקין ופרסום יזום ונגיש של כל המידע בעניין משבר הקורונה, לטובת כלל הציבור".
בתדרוך לתקשורת בשבוע שעבר הבהיר הפרופ' רוני גמזו, שיסיים את תפקידו כפרויקטור הקורונה ב־13 בנובמבר, כי בכוונתו להביא לקיצור תקופת הבידוד לעשרה ימים במקום 14. עד עכשיו זה לא קרה. אחד המכשולים לכך הוא הצורך בתוספת של מאות אלפי ערכות לבדיקת קורונה, שכן מי שירצה לקצר את הבידוד יצטרך לעבור שתי בדיקות, בניגוד למצב כיום שבו אין כלל צורך בביצוע בדיקות.