עבדאללה אחמד עבדאללה, שמכונה גם אבו מוחמד אל-מסרי, היה עד חודש אוגוסט אחד הבודדים מחברי ההנהגה המקורית של ארגון הטרור אל-קאעידה שנותרו בחיים - וחיסולו בפרבר של טהרן השנה מעורר תהיות ושאלות רבות. מדוע פורסם החיסול רק עכשיו, שלושה חודשים לאחר שהתרחש? ולמה לאף אחד מהצדדים לא היה רצון להודות לפני כן במה שקרה?
6 צפייה בגלריה
עבדאללה אחמד עבדאללה
עבדאללה אחמד עבדאללה
איראן הסתבכה - גם בזירה הבינלאומית וגם בזירת הפנים. אל-מסרי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
גם לישראל היה חשבון פתוח עם אל-מסרי. דיווח ב"ידיעות אחרונות" על הפיגוע במומבסה
גם לישראל היה חשבון פתוח עם אל-מסרי. דיווח ב"ידיעות אחרונות" על הפיגוע במומבסה
גם לישראל היה חשבון פתוח עם אל-מסרי. דיווח ב"ידיעות אחרונות" על הפיגוע במומבסה
השאלה הראשונה והמתבקשת, קודם כל, היא למה חוסל אל-מסרי דווקא עכשיו, אחרי שמיקומו ידוע לאמריקנים כבר מ-2003? התשובה לכך, כנראה, די פשוטה - אל-מסרי היה האיש שתכנן את פיגועי התופת בשגרירויות ארצות הברית בקניה ובטנזניה באוגוסט 1998, ותכנן פיגוע נוסף מאוחר יותר במומבסה שבקניה. הוא גם האיש שפיקד על ביצוע הפיגועים. מכאן, לא קשה להסיק שאם ישראל אכן הייתה מעורבת בחיסולו של אל-מסרי הרי שהפיגוע נועד להמחיש לעולם ולטרוריסטים שארה"ב וישראל אינן שוכחות ואינן סולחות, ולכן גם החיסול בוצע ביום השנה ה-22 למתקפות הטרור.
לפי הפרסום של ה"ניו יורק טיימס", ישראל היא זו שעמדה מאחורי החיסול של אל-מסרי - ועשתה זאת לבקשת ארה"ב. נשאלת השאלה מדוע? ראשית, משום שגם לישראל יש חשבון דמים עם אל-מסרי - עקב הפיגוע במומבסה שבו נרצחו גם שלושה תיירים ישראלים ועקב פיגועים אחרים שתכנן. שנית, משום שאם לישראל יש תשתית מבצעית בשטחה של איראן, הרי שהיא כנראה יותר יעילה ומסוגלת לפעול ביתר דיוק ובמהירות מהתשתית המבצעית החשאית שיש ל-CIA במדינה. מתחילת העשור הנוכחי וגם לפניו ישראל הואשמה במספר לא מבוטל של חיסול מדעני גרעין באיראן.
בתקשורת הזרה דווח בעבר גם כי ישראל הצליחה לגרום לנזקים כבדים לפרויקט הגרעין האיראני, למרות שלא הצליחה לעצור אותו לחלוטין. אנשי המוסד שפעלו בתוך איראן הצליחו גם, כזכור, לחשוף ולהוציא את ארכיון הגרעין האיראני.
6 צפייה בגלריה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב טנזניה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב טנזניה
אל-מסרי נחשב מבוקש זמן רב, אך לא היה כל אישור לחיסולו. הפיגוע בשגרירות ארה"ב בטנזניה
(צילום: AP)
לעומת זאת, החיסול היחיד שידוע של טרוריסט איראני, קאסם סולימאני, הוצא לפועל בחודש ינואר האחרון על אדמת עיראק ולא באיראן עצמה. כל אלו יכולים להעיד על כך שלישראל יש תשתית מבוססת היטב של פעילות מבצעית חשאית, ואם כך רק טבעי היה שקהילת המודיעין האמריקני - ובעיקר ה-CIA - יבקשו מישראל לסגור עבורם חשבון ישן ביום השנה הסמלי לפשעים של אל-מסרי.
הדפוס של סיוע הדדי בין סוכנויות המודיעין האמריקניות למוסד ואמ"ן הישראליים אינו חדש. לפי פרסומים בחו"ל, אחד המבצעים המשותפים שמתבקש להזכיר בהקשר זה היה חיסולו של בכיר חיזבאללה עימאד מורנייה בפברואר 2008 בדמשק. לישראל היה חשבון ארוך עם הטרוריסט, שנחשב לרמטכ"ל של חיזבאללה, אבל גם לאמריקנים היה חשבון פתוח איתו עוד משנות ה-80, כשעמד מאחורי פיצוצים שהרגו מאות נחתים בביירות ומאחורי חטיפת מטוס TWA. לכן, טבעי היה שבחיסול של מורנייה, שמבחינת ישראל היה פצצה מתקתקת, שיתפו ארצות הברית וישראל פעולה.
לפי אותם פרסומים, האמריקנים תרמו לחיסול מורנייה את התשתית המבצעית שאספה מודיעין והכינה את המבצע, וישראל עצמה ביצעה את ההתנקשות בארכי-טרוריסט. שיתוף פעולה נוסף שעליו נכתב ב"ניו יורק טיימס" היה במבצע לוחמת הסייבר "משחקים אולימפיים", שגם הוא התבצע ב-2008. באמצעות חדירה למחשבי סוכנות האטום האיראנית והצנטריפוגות שמעשירות אורניום, גרמו ישראל וארה"ב לעיכוב ניכר בתוכנית הגרעין הצבאית האיראנית. ישנן עוד דוגמאות רבות, שחלקן עדיין לא נחשף.

כולם העדיפו לשתוק

עם זאת, מכאן עולה שאלה מסקרנת נוספת - מדוע טענו אנשי מודיעין אמריקנים את העובדה ש"סוכנים ישראלים" חיסלו את אל-מסרי? הטרוריסט היה בראש רשימת המבוקשים של ה-FBI מזה זמן רב, אך עד כה לחיסולו לא היה שום אישור רשמי ממקור מהימן בארצות הברית, בישראל, באיראן או אפילו בהנהגת אל-קאעידה. פתאום, טוענים גורמי מודיעין אמריקנים שאל-מסרי חוסל, באיזו שיטה הוא חוסל, ושהחיסול בוצע על ידי סוכנים ישראלים.
6 צפייה בגלריה
גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן
גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן
החיסול קרה בשכונה שלהם. מפקד משמרות המהפכה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב ניירובי קניה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב ניירובי קניה
איראן השתמשה בטרוריסטים גם כמטבע עובר לסוחר. הפיגוע בשגרירות ארה"ב בקניה ב-1998
(צילום: EPA)
ככל הנראה, הסיבה לדיווח היא הרצון להביך את המשטר באיראן, גם בזירה הבינלאומית וגם בזירה הפנים איראנית, מכיוון שהחיסול חשף עובדה שידועה לשירותי הביון המערביים - הרפובליקה האיסלאמית השיעית נתנה מחסה לטרוריסטים סונים שביצעו שורה של פיגועים שבהם נהרגו אלפים, כולל הפיגוע במגדלי התאומים ב-2001 ובשגרירויות ארה"ב ברחבי העולם.
אל-קאעידה, נזכיר, הוא ארגון סוני שנחשב לאויב הזרם המוסלמי השיעי שאותו איראן מנהיגה. בכל זאת, איראן נתנה לטרוריסטים הסונים מחסה. החיסול שנועד להמחיש עובדה זו לעולם בוצע רגע לפני שמועצת הביטחון הייתה צריכה להחליט אם להמשיך את אמברגו הנשק על איראן, כך שגם לארה"ב וגם לישראל היה אינטרס למשוך תשומת לב לכך שטהרן נותנת מחסה לארכי טרוריסטים.
גם לאזרחי איראן ולארגונים השיעים שפועלים בשמה יש סיבה טובה להרים גבה - כיצד איראן נותנת מחסה לבכירי ארגון ג'יהאד סוני, שמלבד פגיעה באמריקנים וגורמים מערביים שם לעצמו למטרה גם לפגוע במוסלמים שיעים? איך איראן שנלחמת לצד צבא אסד באידליב שבצפון סוריה מול שלוחת אל-קאעידה מארחת את בכירי ארגון הטרור בשטחה? התשובה לכך היא שהאיראנים, גם הקיצוניים שבהם, חדורי המוטיבציה הג'יהאדיסטית השיעית, לא בודקים בציציות של מי שיכול לעזור להם להשיג את יעדיהם הלוחמניים. הם נתנו מחסה לאל-מסרי, לבנו של אוסמה בן לאדן ולאחרים, מפני שחשבו שיוכלו לנצל אותם ואת כישוריהם כדי לפגוע באמריקנים, בישראל ובאחרים.
6 צפייה בגלריה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב ניירובי קניה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב ניירובי קניה
האפקט מערער האמון חשוב לישראל. הפיגוע בשגרירות ארה"ב בקניה ב-1998
(צילום: EPA)
בהתחלה, איראן נתנה מחסה לטרוריסטים הסונים שברחו מפני האמריקנים שפלשו לאפגניסטן, מפני שהאייתוללות סברו שיש לתת מחסה למוסלמים שבורחים מפני הצלבנים האמריקנים. עם זאת, בהמשך איראן השתמשה באנשים אלה לשתי מטרות - הפעלת טרור בחוץ לארץ, וכמטבע עובר לסוחר בחילופי שבויים ובני ערובה עם שלוחות אל-קאעידה באפגניסטן ובפקיסטן השכנות.
מה שמעיד על כך שאיראנים החזיקו את אל-מסרי בגלל כישוריו הטרוריסטיים וכבן ערובה לכך שאל-קאעידה לא יפגע באיראן, היא העובדה שהם שיכנו אותו בשכונה שנקראת - לא במקרה - "פסדרן", שזה השם בפרסית של משמרות המהפכה. כשאיש טרור סוני בכיר מארגון יריב נשלח להתגורר בשכונת משמרות המהפכה בטהרן, שבה כנראה מתגוררים גם בכירים במשמרות המהפכה, אפשר להבין מי רצה להשתמש בו ומי רצה להגן עליו.
מכל מקום, השכונה המאובטחת של משמרות המהפכה לא הגנה על אל-מסרי, ונראה כי כל הגורמים המעורבים החליטו שעדיף לא לדבר על כך. לאיראנים, כמובן, היה עניין להסתיר גם מהעולם וגם מעמם את השימוש הציני ושיתוף האינטרסים שלהם עם אויב אידאולוגי ודתי מר, ולכן הם ניסו לטשטש ולהסתיר את האירוע ולא אישרו את השמועות. גם לאל-קאעידה לא היה עניין לפרסם את חיסולו של אל-מסרי, כדי למנוע מכה מורלית לארגון. בהנחה שישראל מעורבת בחיסול, בהתחלה גם לשירותי הביון של ארצות הברית וישראל לא היה עניין לפרסם דבר, כדי להקשות על האיראנים לברר מי בדיוק היו המבצעים ולמה.
לא תמיד הכול ברור בנושאים האלה, אבל עכשיו, שלושה חודשים אחרי שמבצעי החיסול כבר כנראה טשטשו את עקבותיהם וידם של האיראנים לא מצליחה להשיגם, לכאורה גם לארה"ב ולישראל היה עניין להגיד "עשינו זאת וביחד". לממשל טראמפ היה עניין להראות פעם נוספת שארה"ב יודעת לסגור חשבון בצורה שתרתיע ארכי-טרוריסטים אחרים. לישראל, לעומת זאת, היה עניין לערער את הביטחון העצמי האיראני על ידי הוכחה שהרפובליקה האיסלאמית חדירה ושקופה לגורמי מודיעין, ובראשם אמ"ן והמוסד. מלבד ההרתעה שיש במעשה כזה, הוא ממחיש לאזרחים באיראן שהם אינם בטוחים, וכי המשטר שלהם חלש בהרבה מכפי שהוא נראה. האפקט הזה, מערער האמון, חשוב מאוד לישראל, במיוחד בשעה שאיראן מאיצה מחדש את תוכנית הגרעין.