4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
התקציב יופחת. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הפרלמנט הנורבגי אישר היום (רביעי) בהחלטה תקדימית לקצץ 30 מיליון קרונות נורבגיות (מעל 11 מיליון שקלים) מתקציב כספי הסיוע לרשות הפלסטינית. ההחלטה התקבלה בעקבות הימשכות השימוש בכספי הסיוע לכתיבה ולימוד אנטישמיות והסתה לאלימות בספרי הלימוד החדשים של הרשות הפלסטינית לשנת הלימודים 2021-2020.
החלטת הפרלמנט התקבלה בעקבות קמפיין מדיני נרחב בחודש האחרון מטעם מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שחשף בסדרה של תדרוכים לוועדת החוץ והביטחון, למשרד החוץ הנורבגי ולחברי פרלמנט נורבגים מכל המפלגות הגדולות ברחבי הקשת הפוליטית, דו"ח המראה כי לא בוצעו שינויים מהותיים בתכנית הלימודים הפלסטינית החדשה שפורסמה השנה, ושנותרה מסיתה וקיצונית למרות הבטחות לקהילה הבינלאומית.
4 צפייה בגלריה
שורת תקציב
שורת תקציב
הסעיף שהופחת מתקציב הסיוע
לפי המכון, הספרים עדיין כוללים אלימות, לימוד אנטישמיות, האדרה ומתן לגיטימציה לטרור, עידוד לג'יהאד ומוות אפילו בספרי המדעים והמתמטיקה. את השפה הערבית לומדים באמצעות סיפור שמהלל פיגועי התאבדות, טבח הספורטאים האולימפיים במינכן מתואר בצורה חיובית ולגיטימית, חיבור וחיסור נלמד דרך ספירת שהידים, הג'יהאד מתואר כ"מעלה הגדולה ביותר", כוח הכבידה של ניוטון נלמד באמצעות שימוש בירי אבנים מרוגטקות, והסתברות לומדים באמצעות סיפור על ישראלי שיורה על מכוניות פלסטיניות חולפות.
מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, בירך על הצעד: "בדצמבר האחרון הצביע הפרלמנט הנורבגי להקפיא את כספי הסיוע לפלסטינים עד שיבוצעו שינויים בספרי הלימוד. השינוי הזה לא קרה. השנה, הפרלמנט הדגים שוב את אחריותו בכך שתמך בקיצוץ בתקציב הסיוע לרשות הפלסטינית. המחוקקים הנורבגים אינם מקבלים יותר את ההבטחות מרמאללה על שיפורים בספרי הלימוד. עד שתוסר השנאה וההסתה מספרי הלימוד הפלסטיניים, האיחוד האירופי ומדינות אירופה צריכים לשים לב למנהיגות של נורבגיה בנושא, ולהפסיק להיות צד להסתה היומיומית של ילדים פלסטינים בבתי ספר ולהתעללות המביכה בכספי משלמי המסים שלהם".
4 צפייה בגלריה
ציור של נער פלסטיני עם רוגטקה מכוונת לחיילי צהל  בספר מדעים כיתה ז'
ציור של נער פלסטיני עם רוגטקה מכוונת לחיילי צהל  בספר מדעים כיתה ז'
ציור של נער פלסטיני עם רוגטקה מכוונת לחיילי צהל בספר מדעים לכיתה ז'
סמנכ"ל המכון אריק אגסי הוסיף כי "אחרי עבודה שקטה ואפקטיבית בחודש האחרון מול חברי פרלמנט ספציפיים, לרבות ממפלגות השמאל, שניהלו את המו"מ בממשלה על תקציב 2021, הצלחנו להעלות לראש סדר היום הציבורי את המימון ארוך השנים להסתה הפלסטינית. הקיצוץ במימון הוא מסר חד לרשות הפלסטינית שההסתה בספרי הלימוד אינה יכולה להימשך.

"תוכנית הלימודים שופעת שנאה ומאדירה מות קדושים"

חבר הפרלמנט הימאנשו גולאטי ממפלגת הקדמה הסביר כי "עלינו להציב סטנדרט מוסרי, ואנחנו מתחילים לעשות זאת כעת, על ידי חיתוך הסיוע לפלסטינים והבהרה מה בסדר ומה לא בסדר. אף לא קרונה אחת צריכה ללכת לחינוך הפלסטיני עד שהדבר יובהר והם יפסיקו לחנך לשנאה. צריך לתת לילדים חינוך ולא שנאה. אני מצר על כך שלקח לנו כל כך הרבה שנים לנקוט בקפדנות נגד הדברים האלה. טוב מאוד שזה קורה עכשיו".
חבר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט הנורבגי, גאיר טוסקדל, הוסיף: "אנחנו כבר מזמן לא רגועים בנוגע לספרי הלימוד ולתוכניות ההוראה בשטחים הפלסטיניים. חשוב מאוד שבית הספר יתמקד בשלום ובשיתוף פעולה". גם חברת הפרלמנט סילביה ליסטהאוג, סגנית ראש מפלגת הקדמה וחברת וועדת התקציב, אמרה כי "תכנית הלימודים בבתי הספר הפלסטיניים שופעת קריאות לאלימות ושנאה נגד ישראל ומאדירה מות קדושים. ברור לגמרי שנורבגיה אינה יכולה לתמוך בכך, ולכן אנו רוצים לחתוך מהמימון".
בחודש יוני האחרון פורסם ב-ynet כי שרת החוץ הנורבגית, אריקסן-סוריידה, הודיעה על הקפאה של יותר מ-50% מהמימון שממשלתה מעבירה למשרד החינוך הפלסטיני והודיעה שהפשרת הכספים תהיה תלויה בביצוע שינויים לחיוב שהובטחו על ידי הפלסטינים בספרי הלימוד השנה. בהודעתה הדגישה את עמדת ממשלת נורבגיה כי "עלולות להיות השלכות תקציביות על הסיוע הנורבגי העתידי אם לא יבוצעו שיפורים בתכנית הלימודים", וש"התמיכה הכלכלית עלולה להיפסק במידה ולא ייראו שינויים חיוביים בתכנית הלימודים הפלסטינית תוך זמן סביר".