יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין התייחס היום (חמישי) באולפן ynet לכך שבית המשפט העליון ביטל את סגירת נמל התעופה בן גוריון וטען כי "בגץ דורס את הדמוקרטיה. שופטים עם אפס אחריות לוקחים 100% סמכות". הוא התייחס גם לפרסום של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" שלפיו שליט האמירויות זועם על השימוש שעושה ראש הממשלה בהסכמי הנורמליזציה לצורכי בחירות, וטען: "אנחנו לא עושים סיבוב על האמירויות".
4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"בג"ץ לא צריך לאזן ולא לבלום". יריב לוין
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
מטוס אל על בואינג 787 דרימליינר ממריא מ נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
מטוס אל על בואינג 787 דרימליינר ממריא מ נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
"הסיכון הכי גדול - פתיחת השדה באופן לא מבוקר". מטוס אל על ממריא מנתב"ג
(צילום: AFP)
לטענת ח"כ לוין, "מבין כל האלטרנטיבות, סגירת נתב"ג הייתה האלטרנטיבה הפחות קשה, שמבטיחה דבר פשוט. אנחנו נמצאים במצב שלא היינו בו מתחילת המגפה - מציאות שבה יש כחמישה מיליון איש מחוסנים. אסור לסכן את ההישג הזה, והסיכון הכי גדול הוא פתיחת שדה התעופה באופן בלתי מבוקר, בדרך שיכולה להביא מוטציות שהחיסונים לא יעילים נגדן".
הממשלה סגרה את נתב"ג בחודש ינואר האחרון, בזמן שאלפי ישראלים נמצאים בחו"ל - ולרבים מהם היו טענות נגד ועדת החריגים שהפעילה. מלבד הבעייתיות שבמניעת כניסה לארץ מישראלים שמעוניינים להצביע בבחירות, הממשלה ספגה ביקורת גם על כך שוועדת החריגים לא יעילה ולא שוויונית. בנוסף, במשך כחודשיים שבהם נתב"ג סגור לא הצליחה הממשלה למצוא פתרון הולם שיאפשר את חזרת האזרחים ארצה, ורבים מהם נתקעו במדינות זרות ללא אשרת שהייה. ביקורת נוספת הייתה על עצם הפרקטיקה שבה ועדה ממשלתית קובעת אילו אזרחים יוכלו להיכנס למדינה ואילו יוכלו לצאת ממנה.
כשלוין נשאל מדוע הממשלה לא מצאה פתרון שבמסגרתו חזרת הישראלים ארצה תהיה מבוקרת יותר, הוא השיב: "אנחנו לא סין ולא מדינות אחרות, שאצלן המשטר הוא אחר. אנחנו לא יכולים לנקוט צעדי אכיפה שנוקטים במדינות האלה. אם אנחנו רוצים משטר דמוקרטי תקין, אין דרך לעשות את זה".
בשביל זה יש את בג"ץ, הוא עוזר לך לקיים משטר דמוקרטי תקין. "בדיוק הפוך - זה מצב שבו דורסים את הדמוקרטיה ברגל גסה. קומץ שופטים שלא נושאים בשום אחריות, אפס אחריות, לוקחים לעצמם את מלוא הסמכות ורומסים את הממשלה הנבחרת. הם רומסים את הגוף שנבחר על-ידי הציבור לקבל החלטות".
אבל בג"ץ הוא גוף שנועד לאזן ולבלום. "הם לא צריכים לאזן ולא לבלום, הם צריכים לעסוק במשפט ולא להתערב במדיניות. הם אומרים שסגירת נתב"ג נוגדת זכויות יסוד חוקתיות. למדתי משפטים ועבדתי שנים ארוכות כעורך דין, ועד היום לא ראיתי שורה אחת מהחוקה - כי אין לנו כזו. אז בא קומץ של שופטים ומחליט במקום הממשלה על בסיס עקרונות שאף אחד לא מכיר. השופטים המציאו אותם".
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן זאיד, בנימין נתניהו
מוחמד בן זאיד, בנימין נתניהו
"האמירתים רוצים להשקיע כאן השקעות גדולות". נתניהו ושליט האמירויות בן זאיד
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
לוין נשאל מדוע עד כה לא הצליחה הממשלה להביא מספיק צמידים אלקטרוניים להבטחת הבידוד של החוזרים מחו"ל, והשיב: "אין פה יש מאין. הצלחנו להגיע למצב של חיסונים, וברגע שהתברר שמתחילות להגיע מוטציות היה צריך למצוא פתרון - והבנו שהפתרון של אכיפה לא עובד בכלים שמדינה דמוקרטית יכולה להשתמש בהם. לכן ניסינו את המלוניות, וזה הצליח בחלקו, והתחלנו לחפש משהו נוסף שיאפשר בחירה בין שתי אלטרנטיבות. לכן החלטנו על הצמידים. את הפתרון הזה לא מייצרים בין לילה ולא יש מאין, והמגפה הזו היא בכלל דבר מורכב".
תוקפן של התקנות שלפיהן עד 3,000 ישראלים בלבד יכולים להיכנס לארץ יפוגו בשבת לאור החלטת בג"ץ. כשלוין נשאל מה יקרה בשבת אמר "תשאלו את כבוד השופטים", ולאחר מכן הוסיף: "אנחנו לא קוסמים, ולכן רצינו לסגור את נתב"ג. לא חיפשנו צעדים פופוליסטיים לפני הבחירות, אלא נהגנו באחריות - ואז בא קומץ שופטים, דורס את מערכת קבלת ההחלטות ומסכן את בריאותם של אזרחי ישראל. אם חס וחלילה תבוא עוד מוטציה שתהרוס את כל מבצע החיסונים, השופטים ישבו בצד והטענות יהיו נגד הממשלה. זו פשוט שערורייה".
אתה מצפה שבישראל לא יהיה בית משפט עליון שיבקר את החלטות הממשלה ולפעמים ירסן אותה? "התפקיד של בית המשפט הוא לשפוט לפי סמכויותיו בחוק. כשההליך לא היה בהתאם לחוק, בית המשפט צריך להתערב - אבל לא כשנקבעת מדיניות ואיזה שופט חושב שהיא לא מוצאת חן בעיניו".
4 צפייה בגלריה
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
"הפעם המצב טוב יותר". מנכ"לית ועדת הבחירות
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
יו"ר הכנסת התייחס בריאיון גם לדברי מנכ"לית ועדת הבחירות, שאמרה שיש גורמים שמנסים לייצר דה-לגיטימציה לתוצאות הבחירות, והשיב: "אני מציע לה לעשות את עבודתה ולא לתת ציונים. במערכות הבחירות הקודמות היו תקלות לא מעטות. אי אפשר לעשות בחירות בלי אף תקלה, אבל היה מדהים שבמקום לטפל בתקלות האלה, הוועדה עשתה כל מאמץ להסתיר את העובדות".
"אנחנו חושבים שצריכה להיות שקיפות מלאה, ושוועדת הבחירות צריכה מיוזמתה ומרצונה לבצע כל פעולת בקרה ולא להתנגד לה", הוסיף לוין. "אני מוכרח להגיד שהפעם המצב יותר טוב משהיה בעבר כתוצאה מהמאבק שלנו. לא אערער על תוצאות הבחירות אם לא תהיה סיבה לערער".
לוין התייחס גם לפרסום של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", שלפיו באמירויות השעו פסגה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכיר בממשל ביידן בשל הכעס על כך שהסכמי הנורמליזציה מנוצלים לבחירות. "זה לא סוד שראש הממשלה רצה לטוס לאיחוד האמירויות למטרה שלא ניתן לפרט אותה כאן, אבל היא הייתה דחופה וחשובה והייתה מביאה ברכה גדולה לישראל", אמר לוין. "זה לא קרה, וברור לגמרי שבמצב הנוכחי זה לא מעשי ולא אפשרי, אבל נתניהו ייסע לאמירויות בקרוב מאוד. היחסים בינו לבין שליט האמירויות מצוינים".
הם לא רוצים שנעשה עליהם סיבוב. "לא עושים עליהם סיבוב. אנחנו בראשית הדרך והאמירתים רוצים להשקיע כאן השקעות גדולות".