נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע אמש (ב') כי ישתחרר הלילה (בין שני לשלישי) מבית החולים וולטר ריד שליד וושינגטון, שלושה ימים לאחר שאושפז בו כיוון שחלה בקורונה.
בציוץ בטוויטר הודיע טראמפ כי ישתחרר מבית החולים בשעה 6:30 בערב (01:30 לפי שעון ישראל). "אני מרגיש מאוד טוב! אל תפחדו מהקורונה", הוא כתב על הנגיף שהפיל בארה"ב כמעט 210 אלף קורבנות – יותר מכל מדינה אחר בעולם. "אל תתנו לנגיף לשלוט לכם בחיים. פיתחנו, תחת ממשל טראמפ, ידע ותרופות מאוד נהדרים. אני מרגיש טוב יותר ממה שהרגשתי לפני 20 שנה!".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עובד מבית החולים
דונלד טראמפ עובד מבית החולים
טראמפ בבית החולים וולטר ריד
(צילום: AP)

הודעתו של טראמפ מגיעה על רקע דיווחים בארה"ב שהנשיא דחף לשחרור מהיר ככל האפשר מהאשפוז, כיוון שחשש מכך שהדיווחים על מצבו הרפואי מציגים אותו כ"חלש" בפני הציבור, פחות מחודש לפני הבחירות ב-3 בנובמבר וכאשר הוא מפגר בסקרים בפער ניכר מאחורי יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. כשעה לפני שטראמפ הכריז כי ישתחרר גורם המעורה בפרטים אמר לרשת CNN כי הנשיא אמר מהסוויטה הנשיאותית בבית החולים: "אני צריך לצאת מפה".
זמן קצר לאחר הודעתו של טראמפ עדכן רופאו האישי, ד"ר שון קונלי, על מצבו של הנשיא. קונלי אמר שהנשיא "לא יצא לחלוטין מכלל סכנה", אך לדבריו הוא ושאר הרופאים של הנשיא מסכימים שמצבו השתפר ומאפשר כעת את שחרורו מבית החולים אל הבית הלבן – שם ימשיך טראמפ לשהות בבידוד ותחת מעקב רפואי צמוד. לדברי קונלי, אין שירות שכעת טראמפ נזקק לו ושלא נגיש בבית הלבן.
צוות הרופאים שהתכנס למסיבת עיתונאים מחוץ לבית החולים ציין שטראמפ לא סובל מחום כבר 72 שעות ושרמות החמצן שלו בדם שגרתיות. הרופאים הוסיפו שטראמפ לא סובל מאף בעיה בדרכי הנשימה וגם לא מתסמינים נוירולוגיים שלעתים מופיעים בחולי קורונה. הרופאים חשפו כי הנשיא נזקק לתוספת חמצן פעמיים, ולא פעם אחת כפי שהיה ידוע עד עתה. קונלי המשיך בסירובו לחשוף מה הן תוצאות הסריקות שבוצעו לריאות של הנשיא, ואמר שאין לו סמכות לעשות זאת.
5 צפייה בגלריה
ד"ר שון קונלי
ד"ר שון קונלי
ד"ר שון קונלי ושאר רופאיו של טראמפ מעדכנים על מצבו. "מטופל פנומנלי"
(צילום: AFP)
לפני העדכון אמש, הביעו מומחי רפואה בארה"ב חשש שבכך שטראמפ מנסה לדחוף לשחרור מהיר מבית החולים, הוא עלול לגרום לצוות הרפואי שלו לקבל החלטה שגויה או פזיזה. ד"ר קונלי הודה אתמול כי בעדכונים הקודמים ניסה לשקף את "הגישה המעודדת" של הנשיא. אמש נשאל על החשש הזה – ואמר שהנשיא "מעולם" לא דחף את הרופאים שלו לקבל טיפול רפואי כזה או אחר. לדבריו, טראמפ היה "מטופל פנומנלי".
טראמפ, נזכיר, הודיע שהוא ורעייתו מלניה נדבקו בקורונה ביום שישי, לקראת השעה 1 בלילה (שעון ארה"ב). לפי דיווחים, טראמפ הודיע על כך רק לאחר בדיקה שנייה שנעשתה לו ביום חמישי. הבדיקה הראשונה שלו חזרה באותו יום חיובית, לאחר אירוע שקיים עם תורמים בניו ג'רזי – בו נחשפו אליו כ-200 איש. יצוין שטראמפ סופג ביקורת על כך שקיים את האירוע למרות שכבר אז ידע שהעוזרת הבכירה שלו הופ היקס נדבקה בקורונה.
למרות שהפרטים הללו לא נחשפו תחילה, כעת ידוע שטראמפ החל לפתח תסמיני מחלה מדאיגים במהירות ביום שישי, אז סבל מחום גבוה ונרשמה אצלו ירידה בשיעור החמצן בדם. הוא קיבל תוספת חמצן והרופאים החליטו בעקבות זאת לפנותו לבית החולים וולטר ריד. אירוע נוסף של ירידה בשיעור החמצן בדמו של הנשיא אירע בשבת.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ מנופף לתומכיו. לא רוצה להיראות חלש
( צילום:AFP)
טראמפ טופל במספר רב של תרופות וטיפולים כדי למנוע ממחלתו להחמיר, וכמה מומחי רפואה הביעו דאגה מכך שערבוב מספר רב של טיפולים עלול דווקא להיות מזיק. בין היתר טראמפ קיבל טיפול ניסיוני בנוגדנים, הוא ממשיך כעת לקבל את התרופה "רמדסיביר" וקיבל גם את התרופה הסטרואידלית דקסמתזון – שניתנת בדרך כלל לחולי קורונה קשים.
הידבקותו של טראמפ בנגיף מגיעה אחרי שזלזל במשך חודשים בהנחיות הבריאות של ממשלו שלו, ורק בעימות האחרון בשבוע שעבר עם יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן לעג לו על כך שהוא עוטה את "המסכה הכי גדולה שיש".
בארה"ב מעריכים כי אירוע ההדבקה המשמעותי בבית הלבן היה הטקס שבו הכריז הנשיא על המועמדת שלו לבית המשפט העליון, השופטת איימי קוני בארט, שבו רבים מהנוכחים לא עטו מסכות, לא שמרו על ריחוק ואף נצפו מתחבקים. בבית הלבן עדיין מתמודדים עם התפרצות הקורונה באגף המערבי, ומוקדם יותר אתמול הודיעה דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני כי גם היא נדבקה בנגיף, ושהיא לא סובלת מתסמינים. עוד שני עוזרים שלה נדבקו.
בסרטון שפרסם בלילה האחרון טען טראמפ כי למד רבות על הנגיף לאחר שנדבק בו בעצמו, וכי זה "בית הספר האמיתי, לא בית הספר של בואו-נקרא-ספר". אלא שמיד לאחר פרסום הסרטון הזה יצא לסיבוב קצר במכונית משוריינת מחוץ לבית החולים, כדי לנופף לשלום לתומכיו, צעד שלפי הדיווחים בארה"ב נועד להציג לאמריקנים שהנשיא שלהם מתפקד היטב.
כעת סופג טראמפ ביקורת על כך שסיכן לכאורה את אנשי השירות החשאי שנאלצו ללוות אותו במכונית. בבית הלבן טענו כי הנסיעה הקצרה קיבלה את אשור הצוות הרפואי וציינו כי המאבטחים לבשו ציוד מגן, אך אפילו אחד מהרופאים בתוך בית החולים וולטר ריד עצמו מתח ביקורת על המהלך, שאותו כינה "תעלול פוליטי".
תסכול נשמע גם בקרב סוכני השירות החשאי עצמם, שבעבר כמה מהם נדבקו בעצרות הבחירות ההמוניות שטראמפ ממשיך לקיים למרות המגפה. "התסכול על איך שמתייחסים אלינו בכל הנוגע להחלטות הנוגעות למחלה הזאת החל עוד לפני זה (הנסיעה של טראמפ מחוץ לבית החולים). אנחנו לא חד-פעמיים", אמר ל-CNN סוכן פעיל בשירות החשאי. סוכן אחר הביע תדהמה מהתנהלותו של טראמפ, והדגיש שלסוכנים ששומרים עליו לא הייתה יכולת לסרב להשתתף בנסיעה הקצרה. "אתה לא יכול לומר לא", אמר.
הנשיא עצמו הגיב אתמול לביקורת הזו וטען שאם לא היה יוצא לברך את תומכיו, התקשורת הייתה טוענת שמדובר ב"חוצפה". בציוץ בטוויטר כתב: "מדווחים שהתקשורת מתוסכלת בגלל שנכנסתי לרכב משוריין כדי לומר תודה למעריצים והתומכים הרבים שעמדו מחוץ לבית החולים שעות ארוכות, אפילו ימים, כדי לחלוק כבוד לנשיא שלהם. אם לא הייתי עושה את זה, התקשורת הייתה אומרת שזו חוצפה!".
פורסם לראשונה: 21:42, 05.10.20