המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, קרא הבוקר (שבת) לפתוח בחקירת חיסול בכיר מדעני הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, אתמול ליד טהרן, ולהגיע עד למתנקשים ולשולחיהם. "אחד המדענים המבטיחים שלנו בתחום הגרעין וההגנה נרצח על-ידי מתנקשים אלימים", נכתב בחשבון הטוויטר של חמינאי, לצד תנחומים למשפחתו של המדען. "הישגיו המדעיים גרמו לו לשלם על כך בחייו ולזכות בתואר שהיד".
הבוקר האשים נשיא איראן חסן רוחאני את ישראל בחיסול המדען והצהיר כי מותו לא יעכב את תוכנית הגרעין של המשטר. בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית הבטיח רוחאני כי הנקמה על החיסול תגיע "בזמן הנכון" ואמר כי "חיסולו השהיד פחריזאדה הוא עדות לייאוש ולעוצמת השנאה של אויבנו. מותו לא יעכב את היעדים שלנו".
3 צפייה בגלריה
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
ה מנהיג ה עליון של איראן אירן יום ירושלים ה בינלאומי עלי חמינאי מנהיג איראן
המנהיג העליון חמינאי
(צילום: AFP)
ברקע שליחת נושאת המטוסים USS Nimitz למפרץ הפרסי ימים ספורים לפני החיסול, בחיל הים האמריקני הבהירו כי אין לכך קשר לפעולה אתמול. "אין שום איום ספציפי שגרם להחזרת נושאת המטוסים", אמרה דוברת חיל הים שהבהירה כי מדובר בהחלטה שהתקבלה בעקבות נסיגת הכוחות מאפגניסטן.
בתוך כך, בעוד שבארצות הברית ובישראל שומרים על דממת אלחוט למרות ההאשמות מצד איראן על שיתוף הפעולה בחיסולו של "אבי הפצצה האיראנית", המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה, ראש ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן כינה את הפעולה "מעשה פלילי ופזיז במיוחד".
ברנן, שהיה גם היועץ לביטחון לאומי בתקופתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, כתב בטוויטר כי החיסול עלול לגרור נקמה קשה מצד האיראנים - ואף להוביל לעימות אזורי. "מוטב למנהיגים האיראנים להמתין לעליית שלטון אחראי בארצות הברית ולבלום את הדחפים לנקמה במתנקשים", כתב הבכיר לשעבר.
"אני לא יודע אם גורם זר אכן אחראי לחיסול של פחריזאדה, פעולת טרור שכזאת, בשליחות של מדינה זרה, היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומעודדת מדינות אחרות להוציא לפועל חיסולים דומים של נושאי תפקידים רשמיים במדינות זרות", הוסיף ברנן. "אלה לא חיסולים נגד מנהיגי ארגוני טרור או פעילים באל-קאעידה ובדאעש, שאינם מוגדרים כמדינות ריבוניות ובחתירתם נגד החוק יכולים להיות מסומנים כיעדים במאבק נגד הטרור".
3 צפייה בגלריה
"פעולה פלילית ופזיזה". ראש ה-CIA לשעבר
"פעולה פלילית ופזיזה". ראש ה-CIA לשעבר
"פעולה פלילית ופזיזה". ראש ה-CIA לשעבר
(צילום: EPA)
פחות משעה לאחר ציוציו של ברנן, השיב לו בחריפות הסנאטור טד קרוז, לשעבר מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית. "כמה ביזארי לראות ראש CIA לשעבר שמצדד בקנאים האיראנים ששרים 'מוות לאמריקה" ויוצאים נגד ישראל, כתב קרוז. "גם ג'ון ביידן מסכים איתך?". ברנן לא נשאר חייב והגיב: "כמה אופייני שתפרש את דבריי באופן לא נכון. גישתך השטחית לענייני ביטחון לאומי מראה כמה אתה לא ראוי לייצג את תושבי טקסס.
"נראה שטד קרוז הוא סנאטור ועורך דין די גרוע", הוסיף ברנן. "המחויבות שלי לביטחונה של ישראל ומאמציי לבלום את הפעולות הזדוניות של איראן תועדו במשך 33 שנים. מלבד רטוריקה מייגעת, מה הסנאטור אי פעם עשה?".
טהרן פנתה למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון בטענה שהיא מחזיקה בסימנים משמעותיים המצביעים על מעורבותה של ישראל בחיסול. "איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט את כל הצעדים ההכרחיים כדי להגן על אזרחיה ולשמור על האינטרסים שלה", כתב השגריר האיראני באו"ם מאג'ד טקאט רבאנצ'י שכינה את דבריו כאזהרה מפני "הרפתקנות" מצד ארצות הברית וישראל בחודשיים שנותרו לנשיא היוצא דונלד טראמפ בתפקיד.
במהלך הלילה ניסו באו"ם להרגיע את הרוחות ולקרוא לאיראנים להימנע מפעולת נקם. "אנחנו מפצירים באיראן להימנע מכל פעולה שעלולה לגרום להסלמת המתיחות באזור", אמר דובר המזכ"ל.
בתוך כך, בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי גינו את ההתנקשות במדען הבכיר ורמזו למעורבות הישראלית והאמריקנית - אך לא איימו בתגובה על אף אחת מהן.