דו"ח חדש של מומחים באו"ם קובע כי צבא ההאקרים של צפון קוריאה גנב בשנים 2020-2019 מאות מיליוני דולרים באמצעות מתקפות סייבר בעולם, וכי הכסף נוצל למימון תוכנית הגרעין והטילים הבליסטיים של המדינה הקומוניסטית המסוגרת.
לפי הדו"ח, שהוגש למועצת הביטחון של האו"ם על-ידי צוות מומחים העוקב אחרי אכיפת הסנקציות הבינלאומיות נגד פיונגיאנג, מ-2019 ועד נובמבר 2020 ביצעו ההאקרים הצפון קוריאנים גניבות של נכסים וירטואליים בשווי מוערך של 316.4 מיליון דולר. מתקפות הסייבר בוצעו נגד מוסדות פיננסיים וסוכנויות המרה של מטבעות וירטואליים.
2 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און. עוקף את הסנקציות
קים ג'ונג און. עוקף את הסנקציות
קים ג'ונג און. עוקף את הסנקציות
(צילום: AFP, KCNA VIA KNS)
המומחים שניסחו את הדו"ח קובעים כי צפון קוריאה מנהלת קמפיין שבמסגרתו גונבים עבורה האקרים מטבע מבוזר לצורכי הלבנה, ובעזרת ברוקרים בסין משיגים מטבע פיאט, למשל דולר אמריקני.
בשני העשורים האחרונים, נזכיר, הטילה מועצת הביטחון כמה סבבים של סנקציות קשות על צפון קוריאה בשל תוכנית הגרעין והטילים הבליסטיים שלה. במסגרת העיצומים הוטל חרם על רוב הייצוא מצפון קוריאה, וגם מכירת סחורות מהעולם לפיונגיאנג הוגבלה מאוד. למרות זאת, מהדו"ח עולה כי צפון קוריאה מצליחה גם כעת לעקוף חלק ניכר מהסנקציות בדרכים מתוחכמות, כולל זיוף מסמכים והתחזויות. בין השאר היא מצליחה לייבא נפט מזוקק, שאותו נאסר עליה לייבא, ולקבל גישה לערוצי בנקאות בינלאומיים.
2 צפייה בגלריה
גם בלי גישה נרחבת לאינטרנט, לצפון קוריאה יש צבא האקרים. השליט קים
גם בלי גישה נרחבת לאינטרנט, לצפון קוריאה יש צבא האקרים. השליט קים
גם בלי גישה נרחבת לאינטרנט, לצפון קוריאה יש צבא האקרים. השליט קים
(צילום: רויטרס)
אף שהגישה לרשת האינטרנט העולמית מוגבלת מאוד בדיקטטורה הצפון קוריאנית, בשנים האחרונות התברר כי המשטר הצליח לפתח יכולות מרחיקות לכת בתחומי הפצחנות. ב-2017 האשימה אותו ארה"ב כי הוא זה שעמד מאחורי מתקפת הסייבר העולמית "WannaCry" שפגעה ביותר מ-300 אלף מחשבים בכ-150 מדינות ברחבי העולם באותה השנה. מתקפת הסייבר הזו נחשבה למתקפת הכופר הגדולה בהיסטוריה, והיא פגעה בבתי חולים, משרדי ממשלה, אוניברסיטאות, בתי ספר, חברות תקשורת, בתי עסק ובתים פרטיים.
בסוף השנה שעברה דווח כי האקרים צפון קוריאנים תקפו שבע חברות תרופות המפתחות חיסונים וטיפולים לקורונה, כנראה כדי לגנוב מידע שיאפשר לארצם לפתח חיסון בעצמה, לסחור במידע כזה או לסחוט את החברות. ב-2018 השיגו האקרים בשירות פיונגיאנג גישה למאגר נתונים של ממשלת דרום קוריאה, וחשפו את שמותיהם של כ-1,000 עריקים שברחו לדרום כדי להמיט עליהם בושה.