3 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, שרון צור, הדר יואביאן, AFP)
עיקרי ההסכם כבר נחשפו, אבל בגוש השינוי ממשיכים לנסח ולשייף אותם: ההסכמים הקואליציוניים שגובשו בין יש עתיד לימינה ובין מפלגתו של יאיר לפיד לשאר המפלגות בקואליציה צפויים לעבור עוד שינויים ותיקונים בימים הקרובים, עד להכרזה של יו"ר הכנסת יריב לוין על מועד השבעת הממשלה. ההסכמים הקואליציוניים החתומים והסופיים יוגשו 24 שעות לפני מועד ההשבעה של הממשלה, שצפויה להיות מנופחת בניגוד להבטחות הבחירות של לפיד.
לוין עצמו, שהודיע אתמול במליאת הכנסת על כך שעלה בידיו של לפיד להרכיב ממשלת חילופים, יוכל לקבוע ישיבת מליאה לכינון הממשלה בתוך שבעה ימים - עד יום שני הבא. את ההכרעה על המועד הסופי הוא צפוי לגבש היום (שלישי).

עיקרי ההסכמים הקואליציוניים בין מפלגות הקואליציה החדשה כוללים חתימה אחת בין ימינה של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט ליש עתיד של ראש הממשלה החליפי המיועד יאיר לפיד, ובמקביל חתימה בין שש המפלגות האחרות בקואליציה למפלגת יש עתיד. ימינה, למעשה, חתומה רק על הסכם קואליציוני אחד - מול לפיד ויש עתיד.
ההסכם הקואליציוני בין ימינה ויש עתיד יהווה "הסכם גג" שיחייב את כלל סיעות הקואליציה ויצורף כנספח לכל ההסכמים. מהעבר השני, ההסכמים שנחתמו בין יש עתיד למפלגות השונות מחייבים את המפלגות החותמות. ההסכם בין בנט ללפיד קובע שבמליאת הממשלה ובוועדות השרים יידונו נושאים שהעלאתם תיקבע בהסכמה על ידי ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, ולשניהם תעמוד זכות וטו הדדית. כוח ההצבעה במליאת הממשלה ובוועדות השרים יהיה שווה בין שני הגושים, ולכל ראש ממשלה תהיה אחריות מיניסטריאלית לשרי הגוש שלו.
3 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי המפלגות, השבוע. 12 חברים בקבינט, 6 לגוש בנט ו-6 לגוש לפיד
(צילום: רענן כהן)
בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) יכהנו 12 חברים שיחולקו שווה בשווה בין שני הגושים. ההסכם קובע כי ראש הממשלה המכהן יקבע את סדרי הדיון ונושאיו. לצד זאת, נקבע בהסכם כי צירוף סיעות נוספות לקואליציה לאחר הקמת הממשלה ייעשה בהסכמת ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי.
בנט ולפיד גם הסכימו על תיקון החוק הנורבגי, ולמעשה על הרחבתו. בסיעה שבה מכהנים שישה חברי כנסת יוכלו להתפטר שלושה מהם כדי להכניס לכנסת את שלושת הבאים ברשימה, בסיעה עם שבעה עד תשעה חברי כנסת יוכלו להתפטר ארבעה מהם, ובסיעה עם תשעה חברי כנסת ומעלה יוכלו להתפטר חמישה מהם. החוק יחול על שרים וסגני שרים. לפיד עצמו התבטא בחריפות בעבר נגד תיקון החוק הנורבגי בממשלת-נתניהו גנץ, ואמר כי "הממשלה שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות".
לפי דיווח של עמית סגל, בממשלה החדשה יהיו 28 שרים ושישה סגני שרים. בנוסף, בנט לא יוכל לכהן בשום תפקיד אם הממשלה תוחלף באי אמון או אם תקום ממשלת ימין.
סגל דיווח עוד כי על פי אחד הסעיפים בהסכם יחוקק חוק שקובע כי מי שכיהן שמונה שנים בראשות הממשלה יצטרך צינון של ארבע שנים לפחות לפני שיעמיד את עצמו שוב לבחירה לכנסת - סעיף שהוכחש על ידי ימינה, שמסרה בתגובה: "אין, לא הייתה ולא תהיה הסכמה בעניין מניעת ריצה לכנסת. מדובר בהצעה שעלתה, לא סוכמה והיא גם לא תהיה. הדבר היחידי שהיה והוסכם הוא הגבלת כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים או שתי קדנציות".

אורבך טרם החליט, נתניהו בניסיון אחרון

נכון לאמש, ממשיך ח"כ ניר אורבך מימינה להמתין עם פרסום החלטתו בכל הנוגע להשבעת הממשלה בכנסת. אף שלפי ההערכות הוא צפוי להודיע על תמיכה בהקמת הממשלה בראשות בנט, הוא ממשיך לדחות את פרסום ההחלטה באופן פומבי. בנט עצמו מייעד לאורבך תפקיד בכיר בממשלה בהנחה שיתמוך בהקמתה.

מאות בני אדם הפגינו אמש מול ביתו של אורבך, ורבים מהם קראו לו להתנגד לממשלה. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש הערב ממזכירות הליכוד שלושה שריונים ברשימת המפלגה במטרה לשדר לעריקים פוטנציאליים שיוכלו להשתבץ ברשימה. הצעד נחשב לניסיון של נתניהו למנוע את הקמת ממשלת השינוי ברגע האחרון.
אתמול בערב נחשפו גם קווי היסוד של ממשלת בנט-לפיד. בראשית מסמך קווי היסוד, שכולל 30 סעיפים, נכתב כי הממשלה תתמקד בשיפור רווחת אזרחי ישראל, באיחוי השסעים בין רכיבי החברה הישראלית ובהובלת תוכניות שתכליתן להוציא את מדינת ישראל מהמשבר הכלכלי. בפסקת הפתיחה נכתב גם שהממשלה, שבין חברותיה נמנית גם מפלגת רע"מ הערבית, תחזק את יסודותיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות.
3 צפייה בגלריה
אורבך עוד לא החליט, בנט מייעד תפקיד בכיר - ונתניהו מנסה לגייס עריקים
אורבך עוד לא החליט, בנט מייעד תפקיד בכיר - ונתניהו מנסה לגייס עריקים
אורבך עוד לא החליט, בנט מייעד תפקיד בכיר - ונתניהו מנסה לגייס עריקים
(צילום: AFP, יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
נושאים אחרים שמופיעים בקווי היסוד של הממשלה הם קידום חוק יסוד: החקיקה, פעילות למיתון עליית מחירי הדיור, מימוש פתרונות מהירים בתחום התחבורה, חיזוק המשטרה והוספת תקני כוח אדם, תוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית, קידום הליך אי-הפללה ורפורמה לחיזוק זכויות האזרח בחקירה ובמשפט ועידוד עלייה והגברת הבנה הדדית בין ישראל ליהדות העולם.
פורסם לראשונה: 23:37, 07.06.21