יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודה בפני חברי מפלגתו כי למרות שהוא נכשל בצמצום מספר השרים - הוא מאמין בנחישות של ראשי הקואליציה שהרכיב ובאמון שנוצר ביניהם. יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו והאשים אותו ב"ניסיון להונות את אזרחי ישראל", ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער מחה על כך שחברת הכנסת מאי גולן כינתה אותו ואת נפתלי בנט "מחבלים מתאבדים". ynet העביר את ישיבות הסיעה בשידור חי.

5 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
"הממשלה שלנו תהיה טובה". לפיד בישיבת הסיעה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
"יחסי אמון, הגינות ורצון טוב". ישיבת ראשי המפלגות בממשלת השינוי
(צילום: רענן כהן)
שר החוץ המיועד של הממשלה הבאה פנה בפתח ישיבת הסיעה לתומכיו של נתניהו ואמר: "אני יודע שהקמת ממשלת אחדות היא משבר גדול, אבל אתם תגלו שהממשלה הזאת לא מוקמת נגדכם. היא תעבוד בשבילכם ותכבד אתכם. היא גם שלכם. זו תהיה הממשלה שגם מי שהצביע לליכוד, לש"ס וליהדות התורה יגלו שאנחנו הגונים כלפיהם ומכבדים את האמונות והדעות שלהם".
לפיד המשיך בדבריו ופנה לתומכי הקואליציה שהוא הרכיב: "אני יודע שחיכיתם המון זמן, זה ההישג שלכם. אבל יש המון אנשים בישראל שפוחדים מהממשלה הזאת, וצריך להושיט להם יד. לא צריך לצעוק בכיכר 'ניצחנו'. זה הרגע לאחד את החברה הישראלית. הם לא האויבים שלנו. הימים האחרונים הוכיחו כמה צריך שינוי". הוא תקף את הממשלה היוצאת ואמר כי "אם השלטון משתמש בהסתה נגד החברים שלהם, ועצם ההליך הדמוקרטי צריך שינוי, אם התרבות שלנו מבוססת על שנאה לערבים ושמאלנים וימנים שלא מספיק שונאים ערבים - אז כן, צריך שינוי, והבאנו אותו".
לפיד התייחס לישיבת ראשי הקואליציה העתידית אתמול ואמר כי ראה את הנחישות של שותפיו החדשים. "הממשלה הזאת תהיה טובה ותחזיק מעמד כי היא מבוססת על הדברים הנכונים: על יחסי אמון, הגינות ורצון טוב. הממשלה תקום ותחזיק מעמד כי היא באה לעבוד בחינוך, בכלכלה ובאתגרים האמיתיים של ישראל. היא תהיה ממשלה שבוחרת בטוב".


5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה כחול לבן
ישיבת סיעה כחול לבן
"נמשיך לצעוד בירושלים ולהניף את הדגלים - אבל באחריות". גנץ
(צילום: גיל יוחנן)
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי לפני ועידת מפלגת העבודה שהתכנסה לאישור הכניסה לממשלה
מרב מיכאלי לפני ועידת מפלגת העבודה שהתכנסה לאישור הכניסה לממשלה
"המצב של שולטים, בוכים, משסעים ומחרפים עומד להסתיים". מיכאלי
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"לא ניתן להשוות ראשי מפלגות למחבלים מתאבדים". סער
(צילום: טל שחר)
לפיד הסביר גם את התקציבים שתקבל רע"מ מהקואליציה: "אין הזנחה גדולה יותר מההזנחה של החברה הערבית, גם 50 שנים אחורה. צריך להיכנס ליישוב ערבי כדי להבין את הפערים בתשתיות. צריך לתקן. גם אם רע"מ לא היו בקואליציה היינו הולכים לסדר את היישובים, זה דברים שהמדינה צריכה לעשות - והיא לא תשתמט מחובותיה".
שר הביטחון בני גנץ התייחס לביטול מצעד הדגלים ואמר "אויבינו נמצאים במצוקה, ואני לא חושש ביטחונית. אם צריך להילחם נילחם ונעמוד במה שהבטחנו. המשטרה אמרה שהמצעד יהיה אפשרי במועד ובתוואי שהיא קובעת, וזו אמירה אחראית שמייצגת את היכולת שלנו לחגוג בירושלים ככל שאנחנו רוצים - אך גם אחריות ביטחונית ומדינתית. ירושלים היא מקום רגיש. נמשיך לצעוד בה ולהניף את הדגלים שלנו, ונעשה את זה באחריות וברגישות הנדרשת".
גנץ הוסיף כי הוא מצפה שחוק הגיוס יעבור בממשלה הבאה, והדגיש כי צוות במשרד הביטחון עובד כבד תקופה ארוכה על מתווה שיאפשר לכל אזרח "לשרת באופן שמתאים למערכת וגם לו מבחינה אישית". הוא תקף את נתניהו: "ממשלת השינוי תקום על אפו וחמתו של מינה שניסה להונות את אזרחי ישראל פעם אחר פעם, והצליח לדרדר אותנו לכאוס משילותי בתקופת משבר. המשבר החמור מכל הוא העובדה שהחלטות ביטחוניות נחשדות על-ידי חלקים בציבור כמונעות משיקולים פוליטיים, גם אם לא כך המצב".

יו"ר העבודה מרב מיכאלי התייחסה לביטול מצעד הדגלים ואמרה כי "ממשלת השינוי תושבע, אני מאמינה, בימים הקרובים - אבל סמוטריץ', קיש וחבריו כבר מאשימים אותה בביטול המצעד. זה קלאסי ממשלות נתניהו. יושבים בשלטון ומאשימים אחרים. איך אתה מעזים לדבר על הנגב או על הגנת ירושלים? איך אתם מעזים לדבר על הגרעין האיראני? נתניהו מזהיר ממה שיהיה כשאהיה בקבינט המדיני-ביטחוני - אבל מי בדיוק ישבו בקבינט ב-12 השנים האחרונות, כשאיראן הלכה והתקרבה לפצצה גרעינית ולגבול הצפון? המצב של שולטים, בוכים, משסעים ומחרפים עומד להסתיים".
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "יש להתייחס במלוא הרצינות לאזהרת ראש השב"כ על הקצנה חמורה בשיח האלים והמסית, שעלולה חלילה להגיע לכדי פגיעה בנפש. לא ניתן להשוות ראשי מפלגות למחבלים מתאבדים, שלא תמיד מצליחים לסכלם לפני פיגוע (מתייחס לדברים שאמרה נגדו מאי גולן, מ"א). הדברים על 'אוטונומיה פלסטינית בנגב' לא פחות ממדהימים מצד מי שבתקופתו החל הכרסום המשמעותי ביותר בתולדות ישראל בריבונותה בנגב. כל תושבי הנגב יודעים זאת, וזה לא קרה רק שם - אלא גם בגליל, בלוד, בדרום תל אביב ועוד".
מוקדם יותר היום התראיינה חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד באולפן ynet, ושם תקפה את לוין. "כשלפיד אמר לפני כשבוע שעלה בידו להקים ממשלה, הנוהג אומר לעדכן את המליאה ולומר - זה נמצא על שולחן הכנסת אבל זה לא קרה", אמרה אלהרר. "יריב לוין שואל את עצמו מתי הדבר יהיה נוח לליכוד. לי זה לא נראה כמו כיבוד הדמוקרטיה, אבל נראה מתי זה יקרה".
גם מתן כהנא, שר הדתות המיועד, דיבר בשבחה של הממשלה המתגבשת ואמר כי המפלגות מסכימות על הרבה מאוד דברים. "אף אחד מהצדדים לא יוכל לקחת את האידיאולוגיה שלו לקצה, הסטטוס קוו כנראה יישמר בהרבה נושאים", אמר כהנא וקרא ללוין לערוך את ההשבעה ביום רביעי הקרוב. "זה הדבר הנכון לעשות, בלי להשאיר אדמה חרוכה".