נראה שאחרי שני לילות שבהם השתוללה אנרכיה אלימה שמחולליה ועיקר מבצעיה היו צעירים ערבים אזרחי ישראל, השיגה המשטרה שליטה חלקית בערים המעורבות. בישובים הערביים בנגב ובחלק מהיישובים הערבים בצפון עדיין התסיסה נמשכת, אבל האנרגיה האלימה קצת דעכה.

מי שמלבה את האנרגיה ואת האלימות הפלסטינית הם הקיצונים היהודים, שיצאו אתמול בכמה מקומות כדי להתגרות ולהתעמת בכוח עם קבוצות הפורעים הערביות ולבצע מעשי גמול אלימים. אפשר שכתוצאה ישירה מכך היו כמה אירועים שבהם ערבים השתמשו בנשק חם.
המשטרה הפעילה אתמול נשק חם בקליבר זהיר נגד פורעים ערבים. פגיעתו של נשק זה, רובי "רוגר" בקליבר 0.22 בדרך כלל – אם אינה מכוונת לראש – אינה גורמת מוות אלא פציעה; לעיתים פציעה חמורה. אמש עשו כוחות מיוחדים של המשטרה שימוש מועט, סלקטיבי וזהיר ב"רוגר", ונראה שהיה לכך אפקט מצנן על הפורעים שלא היו בקרבם פצועים רבים.
המשטרה עצרה אמנם עשרות מתפרעים, גם יהודים, אולם הבעיה היא עכשיו מערכת המשפט שבימים האחרונים שחררה רבים בטענה שהראיות נגדם אינן מספיקות. דקדקנות משפטית אינה במקומה בתקופות כאלו. המנהיגות הפוליטית והמקומית צריכה להרגיע את המתפרעים והמשטרה ובתי המשפט צריכים להרתיע אותם.

אסור, עם זאת, לשפוך את התינוק עם המים. לכוחות אכיפת החוק אסור להשתמש בנשק חם על מנת להרוג, לא רק מפני שזה אסור על פי החוק, אלא מפני שכל הרוג מלבה עוד יותר את אלימות המתפרעים ומצרף רבים לשורותיהם.
במצב כזה נחוץ להפעיל במהירות את השב"כ ואת גורמי המודיעין של צה"ל כעזרה למשטרה (על סיוע השב"כ סוכם אמש כפי שפרסמה טובה צימוקי ב-ynet, וההודעה הרשמית התפרסמה היום). הם יכולים לאתר את המסיתים ברשתות החברתיות ולאפשר למשטרה לבצע מעצרי מנע בכמות רבה. לפעולה כזו אם תבוצע במהירות ונחישות יהיה אפקט מרגיע על מחוללי המהומות והמשתתפים בהן. בכל מקרה, זה אמצעי הרבה יותר יעיל מאשר התכתשויות ומרדפים ברחובות אחרי הפורעים.
שימוש מוגבל בירי של כלי נשק וקליבר זהיר, הרוויית הרחובות בקבוצות גדולות של שוטרים מצוידים באמצעי מיגון ורימוני גז והלם, ובעיקר מעצרי מנע באמצעות ניטור הרשתות החברתיות, כל אלו יביאו, כך ניתן להעריך, להרגעת הגל הנוכחי.
1 צפייה בגלריה
מעצרים של מתפרעים בלוד
מעצרים של מתפרעים בלוד
כוח משטרה אמש בלוד. דרושים בעיקר מעצרי מנע באמצעות ניטור הרשתות החברתיות
(צילום: דוברות המשטרה)
בשלב הבא, אחרי שתושג רגיעה, ואחרי שתוקם ממשלה יציבה ומתפקדת בישראל, אפשר יהיה לעבור לשלב הבא שבו יערכו מבצעי איסוף נשק לא חוקי המוניים במגזר הערבי. לא מבצעון פה ומבצעון שם, אלא מערכה מתוכננת מתוזמנת ורציפה, דוגמת המבצע המתנהל כעת בעזה, שבו יפעלו כוחות אכיפת החוק על סמך מודיעין שייאסף בשקדנות על ידי השב"כ להחרמת נשק לא חוקי וענישה קשה של המחזיקים בו. רק כך אפשר יהיה לקיים לאורך זמן את הדו קיום בין המגזר הערבי למגזר היהודי שהופר בצורה קשה כתוצאה מהתרופפות השלטון וההסתה, בעיקר על רקע דתי, הן בקרב הפורעים הערבים, והן בקרב הלאומניים-דתיים הקיצוניים היהודים.
אולם לצערנו, מעשה הרכבת הממשלה הולך ומסתבך, ואפשר לצפות שהמשך התפוררות הממשל לעוד חודשים ארוכים תביא גם להתמשכות הפגיעה במרקם החיים בתוך ישראל. בעזה, צריך להתפלל שלא יהיה שום אירוע אסוני שיאלץ את צה"ל לעצור, וכי הפעם צה"ל יוכל להשלים את משימתו שהוגדרה לו היטב ומתבצעת אחרי תהליכי קבלת החלטות סדורים בדרג המדיני.