שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר הבוקר (יום ה') בריאיון לאולפן ynet כי נתוני התחלואה המעודדים המצביעים על ירידה במקדם ההדבקה ושיעור חיוביים הנמוך זה שלושה חודשים, הם כנראה תוצאה של מבצע החיסונים: "אני עדיין מאוד זהיר, אבל אין שום דרך להסביר את זה אחרת. הנתונים הם כבר לא תוצאה של הסגר", אמר. עם זאת הבהיר: "אנחנו מקווים לטוב, אבל אני עדיין קורא לכולם וגם למי שהתחסן - להיזהר. זאת עדיין לא תקופה להתקהלויות ומסיבות המוניות, בלי לעטות מסכות או לשמור מרחק".
על ההקלות הנוספות הצפויות, בהן הגדלת מספרי הנכנסים והיוצאים בשערי נתב"ג, הודה אדלשטיין: "היוזמה לפתיחה רחבה יותר של נמל התעופה לא הייתה בדיוק של משרד הבריאות. היא קשורה יותר לבחירות המתקרבות. הוסבר לנו פעם אחר פעם שאנחנו לא יכולים להשאיר עשרות אלפי ישראל בחו"ל בלי לתת להם אפשרות לבוא ולהצביע כאן".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין
(צילום: קובי קואנקס )
לצד אותם נתונים מעודדים, שר הבריאות ציין שני נושאים שמטרידים אותו, כלשונו: מערכת החינוך ועסקים הפועלים לפי תו ירוק - אך לא תמיד מבקשים מלקוחותיהם להציג אותו בהתאם להנחיות.
- יש תחושה שאחרי הבחירות כולנו נסתגר שוב בבתים, גם העסקים. "כל נושא היציאה הוא ניסוי וטעייה. מצד אחד אנחנו שיאני עולם בחיסונים, וזאת גאווה גדולה. מצד שני אין לנו את מי לשאול - כולם שואלים אותנו, 'תגידו, מה קורה עכשיו שכמחצית מהאוכלוסייה מחוסנת?', ואין לנו שום דרך לדעת מה יקרה בהמשך".
- ייתכן שהתפשרתם מהר מדי, מוקדם מדי, בנושא ההקלות במערכת החינוך? "אחרי השנה הזאת קשה להאשים אותי בכך שאני מתפשר מהר. במשרד הבריאות שקלנו את כל המשתנים והחלטנו שעכשיו, במצב שבו מקומות פתוחים, קשה להסביר להורים למה הקניון פועל והם יכולים לשבת בבתי קפה אבל הילדים לא יכולים ללכת לבתי הספר. אני שמח שזה קרה. אגב, על רקע הקריאות לפתוח את כל מערכת החינוך, גם בערים האדומות, אגיד שוב - על בריאות הציבור אנחנו לא מתפשרים".

- ראש הממשלה אמר בריאיון המפורסם ל"פוקס ניוז" שהקורונה מאחורינו. זה לא מדאיג אותך? "אנחנו צריכים להבין שהנגיף נשאר כאן. הוא לא ירד מהארץ או ברח ממנה - הוא נמצא כאן ומחכה שנעשה איזו טעות, שניסחף עם האווירה הזאת שהכול נהדר ופתוח ולא צריך לשמור על הכללים. אומרים 'נמאס ממשרד הבריאות הזה, משר הבריאות שכל הזמן מטיף לנו מוסר, בואו נעשה מה שבא לנו'. אבל ברגע שזה יקרה - הקורונה תתקוף בחזרה".
- אז מה היה בעצם? ניסיון לייצר תמונת ניצחון לקראת הבחירות? "כל גם מה שאמר רה"מ וגם מה שאני אומר כאן לגבי הנתונים - הם בהחלט תמונת ניצחון נהדרת מול אויב ערמומי ואכזר. אבל גם כשניצחנו בקרב הזה, צריך לזכור שהאויב עדיין איתנו, אף שהוא כרגע מאוד מוחלש מול חמישה מיליון אנשים טובים שבאו להתחסן".
- אתה לא מוטרד מנתב"ג? יש דרך טובה לבדוק מי נכנס, מי נבדק? "במספרים הנוכחיים אנחנו די בטוחים בעצמנו. אגיד בכנות שהיוזמה לפתיחה רחבה יותר של שערי ישראל לא הייתה בדיוק של משרד הבריאות, אלא קשורה יותר לבחירות המתקרבות. הוסבר לנו פעם אחר פעם שאנחנו לא יכולים להשאיר עשרות אלפי ישראל בחו"ל בלי לתת להם אפשרות לבוא ולהצביע כאן. אנחנו עושים את זה בצורה לא רעה, כולם נבדקים. יש לנו גם אפשרות דיגיטלית לפקח על הבידוד, וכל בדיקה חיובית מחו"ל עוברת ריצוף שבודק אם יש בה וריאנט כלשהו שמנסה להיכנס לארץ".
2 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
"לא יכולים להשאיר ישראלים בחו"ל ללא יכולת להצביע". נתב"ג
(צילום: נדב אבס)
בנושא אכיפת הבידוד אמר שר הבריאות: "יש עוד הרבה דברים לעשות. אנחנו עדיין לא במצב שבו לכולם יש את הצמידים האלקטרוניים, ואם נגדיל את הכניסה והיציאה נצטרך יותר מהם. כשיהיו בדיקות מהירות בנקודות שונות בארץ, נרגיש בטוחים הרבה יותר. מלוניות פחות בתמונה. יש את הצמיד ואת ההסכמון, אותו קישור שהמשטרה שולחת והאדם שפונים אליו צריך להראות שהוא באמת בבית. הוספנו גם כ-600 פקחים לטובת המשימה, הם כבר עובדים.
"אני מקווה מאוד שזה יחזיק, ואחזור שוב - לא צריך על כל אחד שוטר או פקח. לא יקרה שום אסון אם אדם יישאר בבית למשך 10 ימים", הוסיף אדלשטיין, "לצערי הרב, לפי הנתונים שלנו כ-70% מהאנשים שבאו מחו"ל ונכנסו לבידוד גם הפרו אותו. זה נתון שאי אפשר לחיות איתו, אני מקווה שעכשיו כולנו למדנו את הלקח".
- רה"מ מתגאה ובצדק בחיסונים, אך עולות טענות לגבי סלוגן הבחירות למשל שזהה לזה של משרד הבריאות – "חוזרים לחיים". עתירה גם הוגשה בנושא. מה דעתך? "לא רק שלא מדאיג אותי שמפלגות שונות משתמשות בסיסמה הזאת, אלא שאני קורא לכולן להדגיש זאת בקמפיינים בימים שנותרו עד הבחירות. עם זאת אני חייב לומר שמכיוון שיש פה הצלחה מוכחת של נתניהו והממשלה, יש לא מעט מפלגות שמנסות לא לדבר בנושא הזה, להתעלם ממנו ואפילו להזיק לו".
- אם נסתכל על מספר המתים, קרוב ל-6,000, אפשר לומר שהיו גם דברים שלא נעשו. למשל בקשר לדיפרנציאציה. "אני האחרון שיגיד שהוא עשה את הכול בצורה אידאלית, אבל אני חוזר ואומר - כנראה שאין מקום בעולם שעשה את הכול בצורה כזאת במאבק בקורונה. אין ממשלות שאין כלפיהן ביקורת. האמירות על כך שישראל היא מדינת אי והנתונים שלנו צריכים להיות כמו בניו זילנד, הן אידיוטיות - ותסלחו לי על הגסות. איזו מדינת אי אנחנו כשבכל יום נכנסים אלינו 120, 130 אלף פועלים מהרשות הפלסטינית?".
- יש לנו מאות אלפי חיסונים של מודרנה, שאם הבנו נכון תוקפם יפוג בקרוב. לא הגיע הזמן לתת אותם לפלסטינים? "ראשית אתקן - השמועות שלפיהן בימים הקרובים יפוג תוקף החיסונים לא מבוססות על שום דבר. אני לא יודע מאיפה הן נולדו. שנית, לא הייתי ממהר כל כך לתת לפני שאנחנו מוודאים שמי שיתחסן בצד השני הם אנשים שצריכים לקבל את החיסונים. אנחנו עזרנו עד כה לצוותים הרפואיים ברשות הפלסטינית בתחום, וכרגע כידוע אנחנו מחסנים את הפועלים שעובדים בישראל באופן חוקי ורשמי. אלה אנשים שלפי מידע שיש בידי צה"ל ושירות הביטחון לא קשורים לשום התארגנות אנטי-ישראלית.
"עדיין לא דיברנו על העברת חיסונים", הוסיף אדלשטיין, "אם יהיה צורך לעזור במשהו - אנחנו תמיד נשמח. אבל זה אף פעם לא יהיה על חשבון אזרחי מדינת ישראל, הם קודמים לכל".
- אם נזדקק לעוד מנת חיסון בזמן הקרוב, תהיה לנו אותה? אין ממה לחשוש? "המנה הזאת תהיה לנו. אני לא אומר זאת ממשאלות ליבי, אלא מתוך ידיעה ברורה לגבי מה שאנחנו עתידים לקבל".
- מה יהיו ההקלות הבאות מבחינתך? מה צפוי לנו? "כנהוג, אנחנו מחכים שבועיים בין שלב לשלב, אז בשבוע הבא נשמח לדון על אפשרויות נוספות - אולי הגדלת קהל במקומות ששומרים על ההנחיות. לכל אלה שמבקשים להגדיל ולהרחיב ולהוסיף אני אומר - קודם תוכיחו את היכולת במספרים הקיימים, אחר כך נדבר על ההמשך. לפי הנתונים שהגיעו הבוקר, אני חושב שצפוי לנו המשך לא רע".