אריה שיף, הנאשם בהמתה בקלות דעת לאחר שירה למוות במוחמד אלאטרש שפרץ למכוניתו בערד בנובמבר אשתקד, הודה ברוב עובדות כתב האישום נגדו - אך כפר בכך שהירי שביצע היה בשל "סיכון בלתי סביר". בתגובה שמסר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב שיף כי ירה לכיוון הרכב - אך לא התכוון לפגוע ישירות באל-אטרש, שנהרג כתוצאה מהירי.
התגובה נמסרה לבית המשפט באמצעות סנגורו של שיף, עו"ד עידן שני. "אנו סבורים", מסר עורך הדין, "שלנאשם עומדות בנסיבות הללו הגנות משפטיות - בין היתר הגנה עצמית, הגנה עצמית מדומה, הגנת בית מגורים והגנת בית מגורים מדומה". במקביל, הצדדים הסכימו לפגישת גישור אצל נשיאת בית המשפט המחוזי בניסיון להגיע להסכמות.

4 צפייה בגלריה
אריה שיף בבית המשפט המחוזי ב"ש
אריה שיף בבית המשפט המחוזי ב"ש
אריה שיף בבית המשפט
(צילום: הרצל יוסף )
התקרית אירעה בלילה שבין שבת לראשון ב-29 בנובמבר אשתקד, אז שיף ואשתו ישנו בקרוואן מחוץ לביתם כיוון שזה עבר שיפוצים. בתיעוד מהאירוע, שפורסם לבקשת ynet עם הגשת כתב האישום נגד שיף בינואר האחרון, נראה רכב הפורצים מגיע למקום, וממנו יורד מוחמד אל-אטרש ואדם נוסף. לאחר כ-38 שניות נפתחת דלת הקרוואן שבו ישנו אריה שיף ואשתו. שיף נראה יוצא מצויד באקדחו האישי ועוצר מול הרכב ובו אל-טרש - שמתחיל בנסיעה.
בשלב הזה, לפי התיעוד, שיף יורה לעברו מכיוון מושב הנוסע הקדמי. במקביל, נהג רכב הפורצים פותח במנוסה והפורץ השלישי קופץ לרכב בעת ששיף יורה לעבר המכונית. אחד הקליעים פגע בראשו של אלאטרש - ובתיעוד נראה הרכב ממשיך בנסיעה. לאחר מכן נראה שיף כשהוא צועד בחזרה לקרוואן.

בפרקליטות מחוז דרום התלבטו תחילה אם להאשים את שיף בעבירה חמורה יותר של רצח, כאשר העונש במקרה כזה היה יכול להגיע עד ל-20 שנות מאסר. בסופו של דבר, ולאחר שימוע שערכו הוחלט כאמור להאשימו בעבירה פחותה יותר של המתה בקלות דעת - שהעונש המרבי עליה הוא 12 שנות מאסר.
ההחלטה להעמיד לדין את שיף עוררה ביקורת מצד גורמים בימין. בין אלו שהביעו תמיכה בשיף היה השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שבמרץ ביקר את שיף בביתו בערד. אוחנה הגדיר אז את שיף "אזרח למופת" וקרא לפרקליטות לבטל את כתב האישום.
על-פי עובדות כתב האישום, "בחצות הליל שבין 28 ל-29 בנובמבר 2020, הגיעו שלושה אנשים ברכבם לקרבת ביתו של הנאשם בערד על מנת לפרוץ ולגנוב את רכבו. בין הפורצים היה גם מוחמד אלאטראש, שהיה רעול פנים. המנוח שבר את חלון הנהג של הרכב באמצעות מפתח צינורות והתפרץ לרכב על מנת לגנבו. פורץ נוסף הצטרף ועמד לצידו של המנוח מחוץ לרכב".
מכתב האישום עולה כי שיף בן ה-70, מתנדב בעברו במשטרת ישראל במשך שנים רבות, החזיק אקדח ברישיון בקוטר 9 מ"מ חצי אוטומטי מסוג טאורוס. "בליל האירוע, בסמוך לחצות, שהו הנאשם ואישתו בקרוואן אשר חנה מאחורי הרכב, אך היה מנותק ממנו. מספר שניות לאחר הגעתם של הפורצים למקום, בשל הרעש שהקימו הפורצים, העירה אשתו של הנאשם את הנאשם משנתו", נכתב באישום.
4 צפייה בגלריה
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש וזירת הירי
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בערד
זירת הירי בערד
הרכב שניסו הפורצים לגנוב
(צילום: הרצל יוסף)
"הנאשם הציץ מחלון הקרוואן, שמע את רעשי הפריצה לרכב וראה את רכבם של הפורצים עומד בסמוך לרכב. הנאשם נטל את הנשק, אשר היה באותה העת מתחת לכרית במיטתו, יצא מהקרוואן, צעד על המדרכה כ-7 מטרים, והתקרב אל הרכב תוך כדי שהוא צועק מספר פעמים 'עצור'. הנאשם הגיע בסמוך לדלת הנוסע הקדמית, הסתכל לתוך הרכב, כאשר אור תקרת הרכב דולק, וראה כי בתוך הרכב יושב המנוח בכיסא הנהג. בין הרכב ובין רכב הפורצים עמד פורץ נוסף.
"הנאשם צעד שני צעדים לאחור, כשהוא במרחק של כשלושה מטרים מהמנוח, הניף את נשקו תוך כדי דריכה והכנסת כדור לבית הבליעה ופתח את נצרת האקדח. במקביל, סגר המנוח את דלת הנהג והרכב התחיל בדרדור קדימה בכביש מבלי שהוא מונע. בשלב זה צעד הנאשם צעד לפנים, הרים את ידו הימנית אשר אחזה בנשק וירה כדור אחד לעבר הרכב לאזור בו ישב המנוח.
"הקליע חדר דרך חלקה העליון של שמשת חלון הדלת הקדמית ימנית של הרכב, ופגע בצדו הימני של מצחו של המנוח, ונותר בתוך ראשו". לאחר מכן, נכתב באישום, "הפורץ השני נכנס לרכב הפורצים שהתחיל בנסיעה, ואילו הנאשם ירד לכביש מן המדרכה, כיוון את אקדחו אל עבר רכב הפורצים הבורח וירה כדור נוסף לעברו. הנאשם התקשר למוקד החירום של המשטרה, דיווח על האירוע וביקש סיוע משטרתי ורפואי, מכיוון שהעריך כי פגע במנוח. הנאשם המתין במקום עד להגעתם של גורמי הסיוע ושיתף פעולה עם גורמי ההצלה והמשטרה".
עוד צוין כי הנאשם "גרם בקלות דעת למותו של המנוח בכך שירה לעבר הרכב לאזור בו ישב המנוח כשהוא נוטל סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאה תוך תקווה למנעה".