קרוב ל-5,000 בני אדם נהרגו במלחמה בדרום הקווקז, בין הכוחות הארמניים השולטים במובלעת נגורנו קרבאך לבין צבא אזרבייג'ן. כך העריך אמש (ה') נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שארצו פועלת יחד עם מדינות רבות בעולם להביא, עד כה ללא הצלחה, להפסקת אש בין הצדדים.
5 צפייה בגלריה
ירי של צבא אזרבייג'ן ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
ירי של צבא אזרבייג'ן ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
תיעוד שפרסם צבא אזרבייג'ן מהקרבות בנגורנו קרבאך
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיחת וידאו עם רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב
פוטין. משוחח עם מנהיגי ארמניה ואזרבייג'ן "כמה פעמים ביום"
(צילום: רויטרס )
מדובר במניין אבדות גבוה בהרבה מזה שעליו דיווחו עד כה שני הצדדים בסבב הלחימה שהחל בסוף ספטמבר, מניין שעומד על פחות מ-1,000. אזרבייג'ן, יודגש, לא חושפת כמה מחייליה נפלו בקרבות, ומדווחת רק על אבדות בקרב אזרחיה.
לפי פוטין, המספר האמיתי של ההרוגים בכל צד עומד על יותר מ-2,000. "מניין ההרוגים הכולל מתקרב ל-5,000", אמר בדברים ששודרו בטלוויזיה הרוסית. גם אם דבריו של פוטין אינם מדויקים, סבב הלחימה הנוכחי הוא החמור ביותר מאז המלחמה שפרצה בשנות ה-90 בין הצדדים, אחרי שהמובלעת הארמנית הכריזה על עצמאות מאזרבייג'ן עם התפרקות ברית המועצות. אז נהרגו כ-30,000 בני אדם.
ההסלמה בדרום הקווקז מעוררת חשש אזורי רב, בין היתר בשל מיקומו האסטרטגי של האזור שבו עוברים צינורות גז לשווקים בעולם. רוסיה נמנית עם המדינות שפועלות כעת להביא להפסקת אש. עד כה המאמצים לא נשאו פרי, ושתי הפסקות אש שעליהן סיכמו הצדדים קרסו במהרה.
5 צפייה בגלריה
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. "נרדוף את הכוחות הארמניים כמו כלבים"
(צילום: EPA)
אזרבייג'ן הכריזה כבר כי מטרתה בלחימה היא כיבוש השטחים שעליהם שולטים הארמנים בנגורנו קרבאך ובחבלים נוספים שעליהם השתלטו במלחמה שהתחוללה בשנות ה-90, שטחים שיוצרים רצף טריטוריאלי בין המובלעת הארמנית באזרבייג'ן לבין ארמניה, שמגבה את הבדלנים הארמנים ורבים מתושביה מתנדבים בקו החזית.
לטענת באקו היא השיגה ניצחונות טקטיים משמעותיים במלחמה. נשיא אזרבייג'ן אילהאם אלייב אמר שארצו השתלטה על כל אזור הגבול עם איראן, טענה שאותה הכחישה ארמניה. עם זאת, ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן הודה שהמצב בשטח "מסובך".
גם אם ישנם הישגים טקטיים כאלו או אחרים לבאקו בלחימה, בין היתר בעזרת גיבוי טורקי וכלי נשק שרכשה מישראל, מומחים מעריכים כי באקו לא תצליח לממש את מטרתה באמצעים צבאיים בלבד. אך הדיפלומטיה, כאמור, נכשלה עד כה. ראש הממשלה הארמני פשיניאן שלל אפשרות לפתרון דיפלומטי בשלב זה, בעוד הנשיא האזרי אלייב הבטיח לאחרונה לרדוף את הכוחות הארמניים "כמו כלבים".
למרות הרטוריקה הלוחמנית הזו, שרי החוץ של ארמניה ואזרבייג'ן צפויים להיפגש היום – בנפרד – עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בוושינגטון. שני הדיפלומטים הבכירים קיימו השבוע שיחות גם במוסקבה, עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. אמש ציין פוטין בדבריו כי הוא שומר על שיח "קבוע" עם פשיניאן ואלייב, ברמה כזו שלעתים קיים עמם שיחות טלפון "כמה פעמים ביום".