הווריאנט ההודי, שהולך ונעשה לזן הנפוץ ביותר של הקורונה בעולם, ממשיך להכות בעוצמה ברוסיה, וביתר שאת במוסקבה. לפני הצהריים (יום ב') דיווחה רוסיה כי ביממה האחרונה התגלו בה עוד 17,378 נדבקים חדשים, כמעט מחציתם – 7,584 – בעיר הבירה, שהיא כעת מוקד ההדבקה הראשי במדינה. עוד 440 בני אדם מתו מהנגיף ברוסיה בפרק הזמן הזה.

6 צפייה בגלריה
רוסיה קורונה צוות רפואי בית חולים מוסקבה
רוסיה קורונה צוות רפואי בית חולים מוסקבה
צוות רפואי בבית חולים במוסקבה. סנקציות על מטופלים
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין מבקר ב בית חולים ל חולי קורונה מוסקבה
ראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין מבקר ב בית חולים ל חולי קורונה מוסקבה
ראש ממשלת רוסיה מיכאיל מישוסטין מבקר בבית חולים בבירה. הווריאנט ההודי שולט
(צילום: AFP)
זה ימים ארוכים שמוסקבה מתמודדת עם התפרצות חמורה של הנגיף, ובשבוע שעבר נאלצו הרשויות שם לנקוט צעד יוצא דופן כשהודיעו כי יחייבו את כל העובדים הנותנים לאזרחים שירות פנים אל פנים להתחסן, בכלל זה נהגי מוניות ומעצבי שיער. חברות הפועלות במוסקבה יחויבו לוודא שעד אמצע אוגוסט לפחות 60% מעובדיהן יחוסנו בשתי מנות. בבירה מוסקבה הגיע ביום שישי מספר הנדבקים היומי לשיא שלא נראה מאז פרוץ המגפה, יותר מ-9,000 נדבקים, ולפי הרשויות שם כ-90% מהנדבקים החדשים הם נשאים של הווריאנט ההודי.
קרוב ל-300 אלף איש כבר מתו מהנגיף ברוסיה, ואף שארצו של ולדימיר פוטין התגאתה בהיותה הראשונה בעולם שהצליחה לפתח חיסון נגד הנגיף – "ספוטניק V" – כעת היא חווה התפרצות מחודשת בשל התפשטות הווריאנט ההודי, שכינויו העממי נובע מהמדינה שבה התגלה לראשונה אבל לאחרונה ניתן לו השם הרשמי "וריאנט דלתא". זהו וריאנט מידבק יותר מהנגיף המקורי, וגבוהים יותר סיכוייו לגרום למחלה קשה ולפגוע גם בילדים. בימים האחרונים הוא מאיים גם על ישראל.
6 צפייה בגלריה
רוסיה קורונה מסכות רכבת תחתית מטרו מוסקבה
רוסיה קורונה מסכות רכבת תחתית מטרו מוסקבה
עם מסכות ברכבת התחתית של מוסקבה. חיסונים בחנויות הכלבו
(צילום: EPA)
סיבה מרכזית לכך שרוסיה מתקשה להילחם בווריאנט ההודי היא שיעורי ההתחסנות הנמוכים למדי בקרב אזרחיה. נכון לתחילת החודש, רק 18 מיליון רוסים – מתוך אוכלוסייה של כ-144 מיליון בני אדם (כ-12%) – קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון, ומעטים עוד יותר קיבלו את שתי המנות הדרושות להשגת הגנה מרבית. מדובר בשיעור התחסנות נמוך בהרבה מאשר במדינות המערב, אף שזמינותם של החיסונים ברוסיה גדולה כל כך עד שאפשר להשיגם אפילו בחנויות הכלבו.

ירייה ברגל: הסיקור השלילי לחיסונים מהעולם

חמישה חודשים מתחילת קמפיין החיסונים, בקרמלין כבר מתקשים מאוד להסביר את ההימנעות של הרוסים מהחיסון, במיוחד בהתחשב בעובדה שאחרי הספקנות הראשונית שהובעה כלפי "ספוטניק V" קבעו גם מומחים במערב כי הוא יעיל ובטוח לשימוש. בימים האחרונים מאמצת רוסיה עוד ועוד תמריצים – ואיומים – כדי לגרום לתושביה להתחסן: החל מהצעת פרסים כמו מכונית, דירה וכסף מזומן, וכלה באזהרה מפיטורים.
6 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה קורונה מלצרית ב מסכה ו כפפות
רוסיה מוסקבה קורונה מלצרית ב מסכה ו כפפות
מלצרית במסכה וכפפות במסעדה בבירת רוסיה, בסוף השבוע
(צילום: AP)
עיריית מוסקבה הודיעה ביום שישי כי מי שלא יתחסן לא יוכל לקבל טיפול בבתי החולים למעט במקרי חירום, ולגמלאים היא מציעה תווי קנייה בשווי 1,000 רובל (14 דולר) כדי שיתחסנו. מתחסנים במוסקבה זוכים גם להיכלל בהגרלה של חמש מכוניות בכל שבוע. בעיר אוּפה נכללים המתחסנים בהגרלת לוטו שהפרס הגדול בה הוא דירה.
בחברת התעופה הלאומית "אארו פלוט" הודיעו כי נוסעים שלא יתחסנו יורשו לטוס רק 60 שעות בחודש, ולא 90 שעות כמו מחוסנים, שאף זוכים להנחה. חיילים בצבא רוסיה דיווחו כי הלחץ עליהם להתחסן ממשי.
6 צפייה בגלריה
רוסיה קורונה שוטרים ב הכיכר האדומה ב מוסקבה
רוסיה קורונה שוטרים ב הכיכר האדומה ב מוסקבה
שוטרים בכיכר האדומה. חיילים: "לחצו עלינו להתחסן"
(צילום: EPA)
בין ההסברים לשיעור ההתחסנות הנמוך ברוסיה מוזכר לא רק החשש הכללי של רוסים ממוצרים רפואיים חדשים, אלא גם חוסר האמון הכללי שלהם כלפי הרשויות. נראה שלדאגה תרם גם הסיקור השלילי שקיבלו בתקשורת הרוסית חיסונים שיוצרו במדינות זרות.

סין לא לוקחת סיכונים

התפרצות משמעותית של הווריאנט ההודי יש כעת גם במחוז גואנגדונג שבסין, המדינה שממנה יצא הנגיף אל העולם. בשנה האחרונה, אחרי שמיגרה את ההתפרצות הקשה הראשונית, הצליחה סין להימנע מהתפרצויות גדולות דומות, אבל כעת היא נאלצת להטיל סגר על יישובים במחוז. היום היא פתחה בו במבצע בדיקות המוני, בעקבות עלייה חדה במספר הנדבקים.
6 צפייה בגלריה
סין קורונה מתחסנים נגד הנגיף חיסון חיסונים
סין קורונה מתחסנים נגד הנגיף חיסון חיסונים
התפרצות מתונה ביחס לשאר העולם. מתחסנים בסין
(צילום: AFP)
הווריאנט ההודי הוא הווריאנט הדומיננטי ביותר בגל הנוכחי בגואנגדונג. מאז 21 במאי התגלו במחוז 168 נדבקים בנגיף וכמעט 90% מהם התגלו בבירת המחוז, גואנגז'ו. מספר הנדבקים בהתפרצות הנוכחית בגואנגדונג נמוך מבשאר העולם ומבהתפרצויות קודמות בסין, אבל הרשויות שם אינן מוכנות ליטול סיכונים מיותרים.
בסך הכול דיווחה היום סין על 23 נדבקים בקורונה, לעומת 17 אתמול. מאז פרוץ המגפה בסין בסוף דצמבר 2019 זוהו בה 91,604 נדבקים בנגיף, ו-4,636 מהם מתו.