נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שב וחזר הלילה (בין חמישי לשישי) על הטענה ולפיה הוא מרומה בבחירות, בלי הצגת שום הוכחות לכך, והעריך שההכרעה על המנצח תגיע לבית המשפט. "אם סופרים את הקולות החוקיים - אני מנצח בקלות", הוא טען, בהתייחסו לקולות שהגיעו בדואר ונספרים אחרי מועד הבחירות הרשמי. "אם סופרים את הקולות הבלתי-חוקיים - שרבים מהם הגיעו באיחור - הם יכולים לנסות לגנוב לנו את הבחירות".
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. זה ייגמר בבית המשפט
(צילום: AP)
בהופעה ראשונה מאז נאומו בבוקר יום רביעי, אז הוא הכריז על ניצחון, תקף הנשיא בחדר התדרוכים בבית הלבן את הסוקרים, וטען שהם תכננו מראש מה שהוא הגדיר "סקרים מזויפים", כדי להשאיר את הבוחרים בבתים. ללא הצגת שום הוכחה, טראמפ שוב טען כי הבחירות נגנבו. "זה מקרה שבו הם מנסים לגנוב בחירות ולרמות בהן. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. כבר ניצחתי במדינות קריטיות רבות, כולל ניצחונות גדולים", הוא טען. "היו כמה אי-סדרים מטרידים ברחבי המדינה בכל הנוגע לבחירות".
"אי אפשר לתת לזה לקרות לארה"ב, למדינה שלנו", הוסיף טראמפ. "זה כנראה ילך להליך משפטי. השופטים יצטרכו להכריע. הוא טוען שניצח במדינות, אני טוען שניצחתי".

הצהרת טראמפ, הלילה:
המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, צייץ לפני הצהרתו של טראמפ כי "אי אפשר להשתיק את העם, לנהוג נגדו בבריונות או לגרום לו להיכנע. כל קול צריך להיספר". בהצהרה קצרה שמסר אמש, נשמע ביידן בטוח עוד יותר שהוא בדרך לניצחון. "אנחנו ממשיכים להרגיש טוב בנוגע למקום שבו עומדים הדברים, ואין לנו ספק שכשהספירה תסתיים נוכרז כמנצחים", הוא אמר. בציוץ שפרסם אחרי הצהרתו של טראמפ, כתב ביידן: "אף אחד לא ייקח את הדמוקרטיה שלנו מאיתנו. לא עכשיו ולא אי פעם".
בינתיים, צעדיו המשפטיים של טראמפ אינם נושאים פרי. הלילה דחה בית משפט בג'ורג'יה כמה עתירות שלו בכל הנוגע להגינות הליך הבחירות, ואמש דחה בית משפט במישיגן את העתירה שבה ביקש הנשיא לעצור את ספירת הקולות במדינה. רשתות הטלוויזיה בארה"ב הכריזו כבר שלשום על ביידן כמנצח שם, בפער של 2.8% מהקולות. בג'ורג'יה נדחתה גם עתירה של ביידן נגד התנהלות הספירה באחד המחוזות.
10 צפייה בגלריה
עובדי הבחירות סופרים את פתקי ההצבעה של מחוז פולטון בארנה של מדינת החווה באטלנטה ג'ורג'יה
עובדי הבחירות סופרים את פתקי ההצבעה של מחוז פולטון בארנה של מדינת החווה באטלנטה ג'ורג'יה
בודקים את הקולות בג'ורג'יה. בדרך למהפך כחול שם
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום ארה"ב בחירות
ג'ו ביידן נאום ארה"ב בחירות
"איש לא ייקח את הדמוקרטיה". ביידן
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
סופרים קולות בפנסילבניה
סופרים קולות בפנסילבניה
סופרים קולות בפנסילבניה. הפער הצטמצם משמעותית
(צילום: AP)
ביידן, נזכיר, צבר לפי רשת "פוקס ניוז" וסוכנות הידיעות AP כבר 264 אלקטורים, ולפיכך חסרים לו רק 6 כדי להגיע למספר שמעניק ניצחון בבחירות – 270. רשתות אחרות בארה"ב, שבניגוד ל"פוקס ניוז" ו-AP טרם קבעו כי ביידן ניצח באריזונה, מציבות את המועמד הדמוקרטי על 253 אלקטורים, ולפיכך במרחק מעט גדול יותר מקו הסיום; אבל ניצחון במדינת פנסילבניה, על 20 האלקטורים שלה, ייתן לו את הניצחון כך או כך.
בארה"ב ממשיכים לבחון באדיקות את הנתונים הזורמים מהקלפיות במדינות המפתח. מדינה אחת שקרובה מאוד לסיום הספירה שלה היא ג'ורג'יה, שם אחרי ספירת יותר מ-98% מהקולות עומדים טראמפ וביידן בשוויון בשיעור ההצבעות - 49.4%, עם יתרון קל של כ-2,000 קולות לטראמפ. ג'ורג'יה מחלקת 16 אלקטורים, ואם ביידן יצליח לחולל בה מהפך, הרי שלפי ספירת "פוקס ניוז" ו-AP הוא יגיע אל הרבה מעבר ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות, ולפי ספירת רשתות כמו CNN יגיע ל-269 - מרחק נגיעה מהניצחון.
10 צפייה בגלריה
תומכת טראמפ מחכה לתחילת הנאום שלו, ג'ורג'יה
תומכת טראמפ מחכה לתחילת הנאום שלו, ג'ורג'יה
תומכי טראמפ מחכים להצהרה, ומתפללים. ג'ורג'יה
(צילום: EPA)
ההערכה היא שהתוצאה הסופית בג'ורג'יה תהיה צמודה ביותר, ולכן גם כשיוכרז המנצח בה - יש סבירות גבוהה שהמפסיד יערער ויבקש ספירה חוזרת. פרשנים סוברים שביידן יכול להשיג ניצחון על-בסיס הנתונים העדכניים.
בפנסילבניה, שמחלקת 20 אלקטורים, הבהירה מזכירת המדינה כי רוב הקולות שנותרו צפויים להיספר עוד היום, אולם ייתכן שיידרש זמן להכריז על מנצח. אחרי ספירת 95% מהקולות מוביל שם טראמפ ב-0.3%, אחרי שלאורך הלילה הלך יתרונו ופחת. בהתחשב באזורים שמהם אמורים להתקבל הקולות הנותרים – אזורים שנוטים ברובם לטובת הדמוקרטים – בקמפיין ביידן אופטימיים מאוד בנוגע לאפשרות שינצח שם.
10 צפייה בגלריה
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
פניקס אריזונה הפגנת תמיכה ב טראמפ בחירות נשיאות ארה"ב
"קולות אחרי 3 בנובמבר בלתי-חוקיים". תומכי טראמפ באריזונה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ בעצרת בחירות, פיניקס, אריזונה
תומכי טראמפ בעצרת בחירות, פיניקס, אריזונה
(צילום: Getty Images)
באריזונה, מדינה שמחלקת 11 אלקטורים, הצטמצם במהלך היממה האחרונה יתרונו של ביידן ל-1.6% אחרי ספירת 90% מהקולות, אך הוא עדיין מסומן כפייבוריט לנצח בה. "פוקס ניוז" וסוכנות AP הכריזו כאמור כבר שלשום שביידן ניצח באריזונה, אבל CNN ורשתות אחרות מסרבות לקבוע זאת לפי שעה וטוענות שטראמפ עדיין יכול להשלים מהפך. בקמפיין ביידן נשמעו זהירים גם כן, ואמרו שייתכן שיידרש זמן מה עד שיתקבלו תוצאות מלאות מאריזונה.
רוב הקולות שנותרו לספירה באריזונה באים ממחוז מריקופה, האזור המאוכלס ביותר באריזונה. אם טראמפ יחולל מהפך במדינה זו הוא יגדיל משמעותית את סיכוייו לנצח בבחירות, אבל דרכו ל-270 אלקטורים עדיין תהיה ארוכה משל ביידן.
10 צפייה בגלריה
תומך בעצרת תמיכה בטראמפ, פיניקס, אריזונה
תומך בעצרת תמיכה בטראמפ, פיניקס, אריזונה
תומך בעצרת תמיכה בטראמפ, פיניקס, אריזונה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מפגינים בפיניקס, אריזונה
מפגינים בפיניקס, אריזונה
"ספרו את הקול שלנו". תומכי ביידן בפיניקס
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
עצרת בחירות למען "ספירת כל קול", פנסילבניה
עצרת בחירות למען "ספירת כל קול", פנסילבניה
"כל קול נחשב", תומכי ביידן בפנסילבניה
(צילום: EPA)
בנבאדה, שמחלקת 6 אלקטורים, ולכן לפי "פוקס" ו-AP תספיק כדי להביא את ביידן מ-264 ל-270 אלקטורים, הגדיל אמש ביידן את יתרונו מ-0.6% ל-0.9%. עד כה נספרו 89% מהקולות. בקמפיין ביידן אמרו שהם עדיין מעריכים שהוא ינצח בנבאדה. אתמול אחר הצהריים דיווחה "פוקס ניוז" כי כמו במישיגן, בפנסילבניה ובמדינות אחרות, גם בנבאדה מתכוון קמפיין טראמפ לעתור נגד הספירה.

יותר מ-73 מיליון קולות: שיא לביידן

לפי הרשתות בארה"ב, עם שלל המדינות שבהן טראמפ ניצח נמנות: אינדיאנה (11 אלקטורים), טנסי (11), מיזורי (10), דרום קרוליינה (9), אלבמה (9), קנטקי (8), לואיזיאנה (8), אוקלהומה (7), מיסיסיפי (6), קנזס (6), ארקנסו (6), יוטה (6), מערב וירג'יניה (5), נברסקה (4), איידהו (4), וויומינג (3), צפון דקוטה (3), מונטנה (3), דרום דקוטה (3) ומיין (1 מתוך 4 שמחלקת המדינה, בעקבות שיטת הבחירות שם).
ביידן ניצח בקליפורניה (55), ניו יורק (29), אילינוי (20), ניו ג'רזי (14), וירג'יניה (13), וושינגטון (12), אריזונה (11) מינסוטה (10), מסצ'וסטס (11), מרילנד (10), קולורדו (9), אורגון (7), קונטיקט (7), ניו מקסיקו (5), רוד איילנד (4), הוואי (4), ניו המפשייר (4), מיין (3), דלאוור (3), מחוז קולומביה (3), ורמונט (3) ונברסקה (1 מתוך 5 שמחלקת המדינה, בעקבות שיטת הבחירות שם).

בארה"ב, נזכיר, מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה ביותר אלקטורים, ולא בהכרח זה שזוכה ברוב קולות הבוחרים: מבחינה פורמלית את הנשיא לא בוחר העם, אלא "חבר האלקטורים", גוף מיוחד שמתכנס כדי להצביע על זהות הנשיא אחרי הבחירות. לכל אחת מ-50 מדינות ארה"ב (וכן לוושינגטון הבירה) מוקצה מספר מסוים של אלקטורים, כלומר נציגים בגוף הזה, לפי גודל אוכלוסייתה (למשל לקליפורניה מרובת התושבים 55, ולאלסקה הדלילה רק 3).
המועמד שזוכה ברוב הקולות באותה מדינה – גורף את כל האלקטורים שלה. מכיוון שבסך הכול יש 538 אלקטורים, מי שמשיג 270 (כלומר יותר ממחצית) – מנצח. במקרה של תיקו 269-269 עוברת ההכרעה לבית הנבחרים, והוא שמחליט מי יהיה הנשיא. דרך אגב, בקולות הבוחרים עצמם מוביל ביידן בפער של כמעט 4 מיליון קולות על דונלד טראמפ.
הוא גם קבע שיא כשהפך למועמד לנשיאות שזוכה במספר הקולות הגבוה ביותר אי פעם: עד כה גרף יותר מ-73 מיליון קולות. את השיא הקודם קבע ברק אובמה ב-2008, כשקיבל 69.4 מיליון קולות. לביידן עזרה לשבור את השיא העובדה ששיעור ההצבעה גבוה במיוחד השנה – לפי הערכות הגבוה ביותר זה 112 שנה.