הקרב בבחירות לנשיאות בארה"ב מסתמן כצמוד מאוד וספירת הקולות בעיצומה, אך דונלד טראמפ כבר הכריז על ניצחון. הנשיא הרפובליקני הודיע שהוא מתכוון לעתור לבית המשפט העליון כדי לעצור את ספירת הקולות והאשים: "יש קבוצה עצובה מאוד של אנשים שמנסה לשלול זכות בחירה ממיליוני בוחרי טראמפ. לא ניתן לזה לקרות". לא ברור מה מתכוון טראמפ לטעון בעתירה שיגיש לעליון.
בקמפיין הדמוקרטי מאיימים להעמיד סוללת עורכי דין נגד הנשיא וכינו את הצהרתו "שערורייתית ולא נכונה". בשעה שבארה"ב סופרים מיליוני קולות אמרו הדמוקרטים שדברי טראמפ "חסרי תקדים, מכיוון שמעולם לא היה נשיא אמריקני שרצה לשלול מהאמריקנים את הזכות להשמיע את קולם בבחירות ארציות".
קמפיין ביידן מסר שיש לו "צוותים משפטיים שנמצאים בכוננות", והוסיף: "דונלד טראמפ לא מחליט על תוצאות הבחירות וגם לא ג'ו ביידן. העם האמריקני מחליט. ההליך הדמוקרטי חייב להימשך – ויימשך – עד שתושג הכרעה". מחוקקים דמוקרטים מחו ואמרו: "תספרו את הקולות, זו לא דיקטטורה".
בינתיים נראה שהדרמה בבחירות בארה"ב מתנקזת למדינות מפתח שבהן צפויה ספירת הקולות להתארך – לאור העובדה שמספר חסר תקדים של אמריקנים הצביע בדואר. הספירה הממושכת עשויה להשאיר אותנו שעות ארוכות, ואולי גם ימים, במתח לגבי זהות הנשיא הבא.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בהצהרה
דונלד טראמפ בהצהרה
"כבר ניצחנו". טראמפ הבוקר בבית הלבן
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בהצהרה
דונלד טראמפ בהצהרה
(צילום: רויטרס)
"נערכנו לחגיגות גדולות. ניצחנו בכל מקום, ופתאום זה בוטל. התוצאות שהשגנו הלילה פנומנליות"', אמר הנשיא בהצהרה מיוחדת הבוקר בבית הלבן. "יש כל מיני הכרזות. הם ראו שהם לא ינצחו, אז החליטו לקחת אותנו לבית משפט. נכון שחזיתי את זה? כי זה או שהם ינצחו, ואם לא - הם ייקחו אותנו לבית המשפט".
הנשיא הוסיף: "זו הונאה לעם האמריקני, זה מביש. אנחנו ניצחנו את הבחירות האלה. המטרה שלנו היא להבטיח את זה למען האומה האמריקנית, ואנחנו רוצים שהחוק יבטיח את זה - לכן נפנה לבית המשפט העליון ונגיד להם שיעצרו את ההצבעות. שלא יגלו פתאום עוד הצבעות ב-4:00 לפנות בוקר. זה רגע עצוב מאוד". לאור העובדה שההצבעה ברחבי ארה"ב כבר הסתיימה, סביר להניח שטראמפ התכוון שברצונו לעתור לעליון כדי לעצור את ספירת הקולות המתארכת.
לדברי טראמפ, "התוצאות הלילה היו מדהימות. היינו בהכנות לחגוג משהו שהיה כל כך יפה וטוב, הצלחה גדולה, שיא של תמיכה. זכינו בפלורידה, זכינו שם בגדול. זכינו גם באוהיו, זכינו בטקסס. ברור שזכינו גם בג'ורג'יה (שם טרם הושגה הכרעה). היה נחמד אם אריזונה הייתה שלנו, המספרים ירדו רק בכמה קולות". טראמפ טוען שניצח גם בפנסילבניה, במישיגן ובצפון קרוליינה - בכולן הקרב טרם הוכרע. בסוף דבריו טען: "ככל הידוע לי, ניצחנו כבר".
סגן הנשיא מייק פנס נשא דברים אחרי טראמפ ואמר: "אני רוצה להצטרף ולהודות ליותר מ-60 מיליון אנשים שבחרו בטראמפ לעוד ארבע שנים בבית הלבן. הקולות ממשיכים להיספר ואנחנו נישאר בעמדתנו. הזכות לבחור חשובה לנו מאז קום המדינה ואנחנו נגן על הזכות הזאת".
6 צפייה בגלריה
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
"זהות המנצח תוכרע בעליון". השבעת איימי קוני בארט
(צילום: AP)
נזכיר כי כבר לפני חודש וחצי - עוד לפני שאיימי קוני בארט השמרנית הושבעה לבית המשפט העליון במקום רות ביידר גינסבורג, השופטת הליברלית שהלכה לעולמה - אמר טראמפ שהוא מאמין שזהות המנצח בבחירות לנשיאות תוכרע בבית המשפט העליון ולכן חשוב למנות שופטת שמרנית בהקדם. במהלך קמפיין הבחירות הזהיר טראמפ מ"הונאה דמוקרטית" שצפויה בעקבות מספר גבוה מהרגיל של הצבעות בדואר, לאור החשש ממגפת הקורונה. לפי חלק מההערכות רוב הקולות האלה הם דמוקרטיים.
לפני כשבוע אישר הסנאט, שרוב חבריו רפובליקנים, את מינוי השופטת השמרנית. זו הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שמינוי לבית המשפט העליון מאושר במועד סמוך כל כך לבחירות, והליך מינויה של בארט היה מהמהירים ביותר בעידן המודרני. בארט עשויה להפוך כעת לקול המכריע בשורת נושאים שנוגעים לבחירות ועומדים להכרעת בית המשפט העליון בארה"ב - בהם ערעורים רפובליקניים על סוגיית הארכת מועדי ההצבעה בדואר.

רפובליקנים מסתייגים מהאמירות: "טעות אסטרטגית"

בינתיים, בכירים במפלגה הרפובליקנית הסתייגו מדבריו של טראמפ. מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי אמר בריאיון לרשת ABC כי הנאום הבוקר היה צעד שגוי - גם מבחינה אסטרטגית, וגם של טראמפ כנשיא. "זו טעות אסטרטגית קשה וגם החלטה פוליטית רעה", קבע.
ריק סנטורום, סנטור רפובליקני לשעבר מטעם מדינת פנסילבניה, אמר כי היה "מאוד מצער" לשמוע את אמירותיו של טראמפ. "להשתמש במילה 'הונאה', לדעתי זו טעות", אמר בריאיון לרשת CNN. בן שפירו, המזוהה עם הימין השמרני בארה"ב, כינה בציוץ בטוויטר את דבריו של טראמפ "חסרי אחריות לחלוטין". רשתות הטלוויזיה בארה"ב התנערו מהכרזת הניצחון.

מוקדם יותר אמר המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן כי הוא מאמין שהוא צפוי לנצח בבחירות. ביידן הופיע בדלאוור ואמר: "אנחנו במסלול לניצחון, תהיו סבלניים". דקה אחריו צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר: "אנחנו מובילים בגדול, הם מנסים לגנוב את הבחירות". בציוץ אחר כתב: "אמסור הצהרה. ניצחון גדול!". טוויטר הגבילה את הצפייה בציוץ והגדירה אותו: "מידע מטעה או מופרך".
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בציוץ דרמטי: "מנסים לגנוב את הבחירות"
דונלד טראמפ בציוץ דרמטי: "מנסים לגנוב את הבחירות"
"מנסים לגנוב את הבחירות". הציוץ של טראמפ שהוגבל
6 צפייה בגלריה
טוויטר נגד ציוצי טראמפ ש"גונבים את הבחירות": מידע מטעה או מופרך
טוויטר נגד ציוצי טראמפ ש"גונבים את הבחירות": מידע מטעה או מופרך
אחרי ההגבלה
(מתוך טוויטר)
"ידענו שזה יימשך, אבל מי ידע שזה ימשיך עד מחר בבוקר ואף יותר?", תהה ביידן בפתח דבריו. "אנחנו מרגישים טוב לגבי איפה שאנחנו. באמת. אנחנו מאמינים שאנחנו במסלול לניצחון בבחירות. ידענו שספירת ההצבעות המוקדמות בדואר תיקח זמן ונצטרך להיות סבלניים עד שהעבודה הקשה תסתיים".
ביידן שלח מסר לנשיא טראמפ: "אנחנו לא נדע את התוצאות עד מחר בבוקר, ואולי אף יותר, אבל זה לא המקום שלי או של טראמפ להחליט מי זכה בבחירות, אלא החלטתו של העם האמריקני".
לפי שעה המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן צועד ביתרון 213-238 במניין האלקטורים, אבל האלקטורים שלו לא הגיעו כמעט משום מדינת מפתח שבה קיווה לנצח. רשתות טלוויזיה בארה"ב כבר קבעו שטראמפ גבר עליו בפלורידה, טקסס, אוהיו ואייווה, ובכך שיפר דרמטית את סיכוייו לכהונה שנייה. כעת גוברים הסיכויים שמי שתכריע את הבחירות תהיה מדינת פנסילבניה, שבה הספירה יכולה להימשך יום או יומיים, ובמקרה של קרב צמוד שיגרור מאבק משפטי, אף יותר מכך.
6 צפייה בגלריה
ג'ון ביידן בהצהרה
ג'ון ביידן בהצהרה
"בדרך לניצחון". ג'ו ביידן, הבוקר
(צילום: AFP)
אם ההכרעה בבחירות אכן תתנקז לפנסילבניה, היא עשויה כאמור להתעכב מאוד. הסיבה לעיכובים הצפויים בפנסילבניה היא ההצבעה בדואר: בארה"ב ניתנת למצביעים אפשרות לתת את קולם דרך הדואר, ולא בקלפיות, ובצל מגפת הקורונה והרצון להימנע מהצטופפות בקלפיות, השנה הורחבה האפשרות הזו מאוד. עשרות מיליונים שלחו בשבועות האחרונים את קולם בדואר, אבל בעוד שבמדינות מסוימות בארה"ב הכנת המעטפות שלהם לספירה החלה כבר לפני ימים ארוכים, בפנסילבניה מכינים אותן לספירה רק ביום הבחירות הרשמי, ולכן ההליך החל רק הלילה. כעת יידרש לפקידים שם זמן מה לספור את הקולות האלה, ואם במדינה שלהם תהיה תלויה הכרעת הבחירות, אמריקה כולה תחכה.
נוסף על כך, החוק בפנסילבניה מחייב את פקידי הבחירות לספור גם קולות שיגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות אם החותמת מוכיחה שהם נשלחו לפני יום הבחירות. טראמפ, שיודע שרוב קולות המצביעים בדואר צפויים להיות דמוקרטיים, ולפיכך ספירת קולות כאלה תפגע בסיכוייו, כבר הודיע שהוא מתכוון להיאבק בכך משפטית ולמנוע שם את הספירה המאוחרת. קרב משפטי כזה יכול להימשך שבועות, ולהיגרר עד לבית המשפט העליון.
פורסם לראשונה: 08:57, 04.11.20