3 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: AP)
הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הערב (ג') שמצעד הדגלים שתוכנן ליום חמישי אך בוטל לאחר פסילת המסלול שלו, יתקיים ביום שלישי הבא במתווה שייקבע בימים הקרובים בין המשטרה לבין מארגני האירוע. כך הוחלט בפשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר הביטחון בני גנץ.
גורמי הביטחון בדיון הזהירו שמעבר המצעד בשער שכם וברובע המוסלמי עלול להביא להסלמה מיידית לא רק במזרח העיר - אלא גם בתוך הקו הירוק. שרי הליכוד ונתניהו אמרו שביטול המצעד יהווה תמונת ניצחון לחמאס, ומנגד גנץ ושרי כחול לבן הזהירו מקיומו של המצעד בעיתוי הזה. לאחר כמה שעות נעצר הדיון, ונתניהו וגנץ יצאו כדי לשוחח בארבע עיניים - ולאחר מכן הגיעו לפשרה.
ראש הממשלה הסכים לכך למרות מה שנראה כהתעקשות שלו ושל שרי הליכוד לקיים את המצעד השבוע - ובשער שכם. אלא שהוא הבין שבגלל הפריטטיות בקבינט ממילא לא יהיה לו רוב, ולכן העדיף פתרון מוסכם.
בדיון התפרצה שרת התחבורה מירי רגב לדבריהם של הרמטכ"ל ושל המפכ"ל ואמרה: "הצבא, שב"כ והמשטרה הגדולים לא יכולים לאבטח מצעד".
בתגובה להחלטת הקבינט מסרו מארגני מצעד הדגלים: "מצפים ומחכים לצעוד ברחובותיה של ירושלים עם דגלי ישראל במתווה המקורי. אם צריכה המשטרה את ההתארגנות עד ליום שלישי - אנו בהחלט מכבדים זאת. כבר מחר נפנה למשטרה ונדרוש לאשר את המסלול המקורי ליום שלישי".
בחמאס אמרו בתגובה: "נתניהו מתעקש להדליק את הפתיל של הסכסוך מחדש. כל חזרה לתחום של אל-אקצא וירושלים תוביל את ישראל לשאת בהשלכות". בדיון השתתף סגן ראש שב"כ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד החדש, דדי ברנע, שזו ישיבת הקבינט הראשונה שלו. לפני הפשרה אמרו בכירים בממשלה ל-ynet כי נתניהו נוהג בעניין באופן חסר אחריות. "הוא זה שאמר שזה בסמכות המשטרה, והמפכ"ל הוציא לו את הערמונים מהאש והביא לביטול המצעד. עכשיו הוא מביא את זה לקבינט במצב של lose-lose", ציינו.
הבכירים הזהירו כי קיומו של המצעד בעת הזאת עלול להביא להסלמה בירושלים ולסבב נוסף מול עזה, ומרגע שהדרג המקצועי אמר בצורה הכי ברורה שהוא ממליץ שלא לקיים את המצעד בעיתוי הנוכחי - צריך להקשיב להם. "זה לא המועד הנכון לקיים מצעד, זה כמו להתעקש על הזכות לעבור במעבר חצייה כשמשאית לא עוצרת באדום, לא חכם".
מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז הבהיר בדיון כי ישראל קיבלה מסרים מממשל ביידן להימנע מצעדים חד צדדיים בירושלים שעלולים להביא להתלקחות. השרה רגב הזכירה את האמירה של הרמטכ"ל ושר הביטחון שהחמאס מורתע. "אז אם הוא מורתע למה שלא תעמידו אותו במבחן ביום חמישי הקרוב, ואם לא - אני מבינה שאין באמת הרתעה", אמרה רגב. רה"מ נתניהו ביקש מרגב להפסיק לצעוק.
לאחר הדיון פרסמה רגב הודעה ברוח שונה: "מצעד הדגלים ייערך בשבוע הבא. כל החלטה אחרת הייתה מהווה כניעה לטרור ואני שמחה שקיבלנו בקבינט את ההחלטה הנכונה למדינת ישראל". גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה יצא נגד האזהרות של גורמי הביטחון והתעקש לקיים את המבצע ביום חמישי הקרוב.
ממשרד רה"מ נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו ראה חשיבות בהגעה להסכמה רחבה על קיום המצעד ועל כן עשה הפסקה בישיבת הקבינט ופנה לשר הביטחון בני גנץ כדי להגיע להסכמה. ראש הממשלה ושר הביטחון הביאו לאישור הקבינט את ההחלטה הבאה שאושרה בקבינט: המצעד יתקיים ביום ג' הקרוב (15.6) במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגני המצעד". יצוין כי מהנוסח של החלטת הקבינט עולה כי המצעד לא יתקיים ברובע המוסלמי ובשער שכם שכן המשטרה מתנגדת לכך בתוקף.
אחד הנוכחים בדיון אמר כי "ניתן היה להבין את עמדות השרים בנוגע למצעד הדגלים לפי עמדותיהם הפוליטיות. מי שלא יהיה בממשלה החדשה התעקש על קיומו של המצעד ביום חמישי ומי שלא רצה לדחות. שרי הליכוד היו בעל לקיים במתווה המקורי ואלה שפחדו שזה יקריס להם את הממשלה היו מוכנים לוותר על המשילות מול החמאס.
שרים שהשתתפו בדיון בקבינט סיפרו: "הדיון היה דיון פוליטי במסווה של דיון ביטחוני. באופן כללי: שר הביטחון, הרמטכ"ל, סגן ראש השב"כ והמפכ"ל לא רצו לקיים את האירוע. המשטרה לא רוצה צרות. המפכ"ל הזהיר מהתלקחות בירושלים שתכלול התפרעויות, זריקות אבנים ובקבוקי תבערה. הוא טען שהדבר ייאלץ את המשטרה להוציא כוחות מלוד ורמלה לירושלים - מה שעלול להפקיר שם את הזירה ולפגוע בהיערכות. הרמטכ"ל הסתכל כנראה על הממשלה הבאה ועל השתלבותו העתידית . זה לא נראה דבר מקצועי.
"בסוף הסיפור הוא שגם אם תשכנע ב-100 אחוז את חברי הקבינט שמדובר במהלך שכל כולו נעשה מטעמים ענייניים שאומרים 'לא נוותר לחמאס ולא רוצים לאבד את ההרתעה ואף אחד לא יגיד לנו מה לעשות בירושלים', בפועל, מערכת הביטחון וכחול לבן מתדרכים שכל המהלך פוליטי כדי לסכל את הקמת הממשלה".
בדיון ביטחוני מצומצם שהתקיים אמש ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו ממפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי להציג מסלולים חלופיים. בתגובה דרש שר הביטחון בני גנץ לצרף את היועמ"ש אביחי מנדלבליט, ובהמשך נקבע שנתניהו אינו מוסמך להורות למשטרה כיצד לפעול בעניין. לדבריהם, אם הסוגייה הופכת מעניין של סדר ציבורי למדיניות חוץ וביטחון - הרי שזו החלטה לקבינט. בסופו של דבר סוכם שהמפכ"ל יגבש חלופות למצעד והעניין יוצג לקבינט ולא לפורום המצומצם.

מארגני המצעד החליטו לבטלו לאחר שהמשטרה הציעה מסלול ותאריך אחרים בשל האזהרות הביטחוניות. "צר לנו על החלטת משטרת ישראל שלא מאפשרת צעדה של יהודים עם דגלי ישראל בעיר הבירה של מדינת ישראל", אמרו המארגנים. "רוח הגבורה של העם ואחדותו ימשיכו לפעם בלב הצועדים עד אשר יוכלו לצעוד בבטחה ברחובות ירושלים".
קודם לכן איים סגן מנהיג חמאס ברצועת עזה חליל אל-חיה בהסלמה אם המצעד ייצא לדרך: "אנחנו מזהירים את ישראל, את המתווכים ואת כל העולם מפני התקרבות של צעדת הדגלים לירושלים ולאל-אקצה, ואנחנו מקווים שהמסר הברור הזה יגיע כך שיום חמישי לא יהפוך להיות כמו 11 במאי (היום השני למבצע שומר החומות, שבו נורה המטח הכבד הראשון לגוש דן, א"א)".
3 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט, בנימין נתניהו ובני גנץ
אביחי מנדלבליט, בנימין נתניהו ובני גנץ
אביחי מנדלבליט, בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: דנה קופל, הדר יואביאן)
באולפן ynet התעמתו בנושא אחד ממארגני האירוע, דביר עמיאור, עם יריב אופנהיימר משלום עכשיו. "בניגוד להסכמים ולתיאומים עם המשטרה, שוב קיבלנו את הכניעה לאיומי הטרור והמשטרה חזרה בה", אמר עמיאור. "פעם אחרי פעם אנחנו נכנעים ללחצים של איומי טרור וארגוני טרור שמובילים את המדינה. זו מציאות שאי אפשר לדמיין ולתפוס".
אופנהיימר: "מבחינת דביר, מצעד שלא עובר על הראש של הפלסטינים עם הדגלים בעיניים שלהם, זה לא מצעד. הוא התקיים (ביום פתיחת מבצע שומר החומות, א"ש), גם בחלקים ממזרח ירושלים והגיע לכותל. אבל משהו חסר – אין את האלמנט של ההתגרות, של לתקוע אצבע בעין, אלמנט של מתח, של להראות לערבים על אפם וחמתם. בשנאה המיותרת הזו, שכמובן מייצרת שנאה מהצד השני, רוב הציבור, כולל רוב הימני, לא מעוניין".
פורסם לראשונה: 17:30, 08.06.21