הארת בניין עיריית תל אביב בדגל לבנון לנוכח הפיצוץ האדיר בביירות, עוררה תגובות שונות גם בישראל וגם בלבנון. שר התיירות אסף זמיר אמר הבוקר (יום ה') באולפן ynet שהרגיש "בסדר גמור" עם המחווה ללבנונים, בעוד ח"כ אבי דיכטר מהליכוד כינה את המהלך "אומלל", והוסיף: "להניף את דגל המדינה הזו, שהוא בעצם דגל החיזבאללה העליון, אצלנו בתל אביב, זו פשוט בושה".
2 צפייה בגלריה
עיריית תל אביב
עיריית תל אביב
דגל לבנון על עיריית תל אביב
(צילום: AFP)
ח"כ זמיר אמר שלדעתו, הרשת גועשת סביב החלטת עיריית תל אביב כי ישראל, כלשונו, שכחה להיות או הפסיקה להיות חפצת שלום. "ישראל הפסיקה להיות מדינה שמושיטה את ידה. לפעמים אתה מקבל בחזרה תגובה צוננת, אבל אני תמיד רוצה שמדינת ישראל תהיה זו שמושיטה את ידה", אמר. "אני חושב שזה היה רגע של אנושיות מעוררת תקווה. בסוף, אין לנו מחלוקת עם העם הלבנוני. כן ירבו עוד מחוות פרו-שלום כאלה".
מנגד, ח"כ דיכטר אמר שהוא כלל לא חש גאה במהלך. "הוא חוקי אבל הוא אומלל. אני חושב שעל פי אותו היגיון היינו יכולים לראות על עיריית תל אביב או כל מקום אחר את דגל איראן, בנסיבות לא עלינו, דומות למה שהיה בביירות, אמר דיכטר. "לבנון היא מדינת אויב. זה לא תורם דבר, ויוצר תחושה קשה מאוד לחלק מהאנשים שמבינים היטב מה זה לבנון. זה קיר חיצוני של מדינה, ומאחורי הקיר עומד ארגון טרור – חיזבאללה".
2 צפייה בגלריה
המליאה דנה באישור לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק יסוד
המליאה דנה באישור לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק יסוד
צביעות. ליברמן
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
לדברי דיכטר, "נמל ביירות הוא נמל שנשלט על ידי חיזבאללה. שום דבר, לא בנמל הימי ולא בנמל האווירי, לא קורה שם בלי חיזבאללה. לחשוב במונחים של לבנון בלי חיזבאללה זה כמו האגדה האורבנית שמנסים להפריד בין הדרג הפוליטי לצבאי בארגוני טרור פלסטיני. כל ניסיון להפריד ולהגיד שלבנון זה דבר אחד והחיזבאללה זה דבר אחר, פשוט לא נכון. הפיצוץ אתמול רק ממחיש על מה יושב חיזבאללה. החומר הזה לא נמצא שם בכדי".
דיכטר: "נתניהו טעה שלא מינה אותי לשר, גם הוא מבין את זה"
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לביקורות על הצעד, ואמר ש"ביממה האחרונה אנחנו עדים לפיצול אישיות מצד כמה נבחרי ציבור ופעילים פוליטיים. כשראש הממשלה מנחה להציע לממשלת לבנון סיוע מיידי זה צעד מבורך והומניטרי, אבל כשראש עיריית תל אביב מחליט להאיר את בניין העירייה זה צעד של בגידה. כנראה שאותם פוליטיקאים שכחו את אזרחי לבנון ולוחמי צד"ל שנלחמו כתף אל כתף עם חיילי צה"ל. אזרחי לבנון הם לא אויב, חיזבאללה כן".
סגן שר הביטחון לשעבר התייחס בראיון לאולפן ynet גם למשבר התקציב בין מפלגתו לבין כחול לבן. "אני מאמין שיפתרו את הפולנטר. גם נתניהו וגם גנץ מבינים את המשמעות של בחירות", אמר דיכטר. אין סיבה שלא יימצא פתרון לסיפור הזה. אנחנו בעידן של אי-ודאות. יש יכולת לעשות תקציב יותר חכם. לא יכול להיות שנתניהו וגנץ לא ישבו עד שיצא עשן לבן".
ח"כ דיכטר התייחס גם לדבריו באולפן ynet בחודש מאי האחרון, במסגרתם אמר כי אין מצב שנתניהו ידלג עליו בחלוקת התיקים, ושהוא מצפה מראש הממשלה להעניק לו תיק בכיר. "נתניהו עשה טעות מאוד קשה בזה שלא מינה אותי לשר בממשלה", קבע דיכטר. "זו טעות שאני חושב שגם הוא מבין היום. אבל את עתידי הפוליטי אני בונה בעצמי".