רוסיה דיווחה לפני הצהריים (יום ג') כי עוד 546 בני אדם מתו מקורונה בשטחה ביממה האחרונה – המספר היומי הגבוה ביותר מאז פברואר. רוסיה, ובמיוחד מוסקבה, סובלת מהתפרצות גדולה של הווריאנט ההודי, זה שמעורר כעת דאגה גם בישראל, וביממה האחרונה זוהו בה עוד 16,715 נדבקים – 6,555 בעיר הבירה.

8 צפייה בגלריה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
אשת צוות רפואי בזמן הטיפול בחולי קורונה בבית חולים ליד מוסקבה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
קורונה רוסיה צוות רפואי ליד מוסקבה
פינוי חולה קורונה ליד הבירה הרוסית. יותר משליש מהנדבקים - במוסקבה
(צילום: AP)
זה ימים ארוכים שמוסקבה מתמודדת עם התפרצות חמורה של הנגיף, ובשבוע שעבר נאלצו הרשויות שם לנקוט צעד יוצא דופן כשהודיעו כי יחייבו את כל העובדים הנותנים לאזרחים שירות פנים אל פנים להתחסן, בכלל זה נהגי מוניות ומעצבי שיער. חברות הפועלות במוסקבה יחויבו לוודא שעד אמצע אוגוסט לפחות 60% מעובדיהן יחוסנו בשתי מנות. הגבלות חמורות הוטלו שם על ברים, מסעדות ומקומות בילוי אחרים.
קרוב ל-300 אלף איש כבר מתו מהנגיף ברוסיה, ואף שארצו של ולדימיר פוטין התגאתה בהיותה הראשונה בעולם שהצליחה לפתח חיסון נגד הנגיף – "ספוטניק V" – כעת היא חווה התפרצות מחודשת בשל התפשטות הווריאנט ההודי, שכינויו העממי נובע מהמדינה שבה התגלה לראשונה אבל לאחרונה ניתן לו השם הרשמי "וריאנט דלתא". זהו וריאנט מידבק יותר מהנגיף המקורי, וגבוהים יותר סיכוייו לגרום למחלה קשה ולפגוע גם בילדים. בימים האחרונים הוא מאיים כאמור גם על ישראל.
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. האזרחים שלו לא באים להתחסן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. האזרחים שלו לא באים להתחסן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. האזרחים שלו לא באים להתחסן
(צילום: AP)
סיבה מרכזית לכך שרוסיה מתקשה להילחם בווריאנט ההודי היא שיעורי ההתחסנות הנמוכים למדי בקרב אזרחיה. נכון לתחילת החודש, רק 18 מיליון רוסים – מתוך אוכלוסייה של כ-144 מיליון בני אדם (כ-12%) – קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון, ומעטים עוד יותר קיבלו את שתי המנות הדרושות להשגת הגנה מרבית. מדובר בשיעור התחסנות נמוך בהרבה מאשר במדינות המערב, אף שזמינותם של החיסונים ברוסיה גדולה כל כך עד שאפשר להשיגם אפילו בחנויות הכלבו.

נהג ההסעות הסתובב והדביק

קודם לכן הבוקר דיווחה ניו סאות' וויילס, מדינת המחוז המאוכלסת ביותר באוסטרליה, על המספר הגבוה ביותר של הדבקות בתוך שטח אוסטרליה זה יותר משבוע, והרשויות שם נאלצו להאריך בשבוע את החובה לעטות מסכות בסידני. עשרה מקרים של הדבקה מקומית דווחו היום בניו סאות' וויילס, וגם במקרה הזה תולות הרשויות את האשמה בווריאנט ההודי. עם זאת, שמונה מבין עשרת הנדבקים החדשים הם בני ביתם של נדבקים שזוהו כבר לפני כן, ולכן ההידבקות שלהם הייתה יחסית צפויה.
8 צפייה בגלריה
קורונה אוסטרליה סידני מתחם בדיקות
קורונה אוסטרליה סידני מתחם בדיקות
תור לבדיקות קורונה במתחם בסידני
(צילום: AP)
בסך הכול התגלו בששת הימים האחרונים 21 נדבקים בניו סאות' וויילס, וזו ההתפרצות הגדולה ביותר שם זה יותר מחודש. ההערכה היא כי הנשא שגרם להתפרצות הזו הוא נהג הסעות שהסיע אנשי צוות אוויר העובדים בחו"ל. הוא ביקר בכמה אתרים ברחבי המדינה, בהם במרכז קניות בבונדי, יעד תיירות פופולרי. על כל פנים, מכיוון שעדיין לא מדובר במספרים גבוהים למדי של נדבקים והתחושה היא שההתפרצות המקומית נמצאת תחת שליטה – לפי שעה לא יוטלו הגבלות חדשות.
מאז תחילת המגפה נוקטת אוסטרליה צעדי מנע קשוחים יחסית, בכלל זה כללי ריחוק חברתי נוקשים, ומדיניותה אפשרה לה לצלוח את המגפה בצורה טובה יותר מרוב מדינות העולם. באוסטרליה יש יותר מ-25 מיליון תושבים, אבל עד כה התגלו בה רק כ-30,350 אלף נדבקים, ו-910 מתים הוכרזו בה כמי שמתו מקורונה.

בריטניה: 60% מהבגירים כבר חוסנו

הווריאנט ההודי מעורר בימים האחרונים דאגה גם באזורים אחרים בעולם, בכלל זה במדינות מרכז אסיה כמו קזחסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן שבהן מדווחים על נדבקים בו, ובמדינות מערב אירופה. עם התקדמות מבצע החיסונים במערב אירופה מסירות מדינות האזור עוד ועוד הגבלות, אבל בריטניה נאלצה בשבוע שעבר לדחות את סבב הסרת ההגבלות האחרון בעקבות התפשטות מדאיגה של הווריאנט.
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחזיק חיסון ל קורונה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מחזיק חיסון ל קורונה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וחיסון לקורונה. בחופי אירופה מחכים לתיירים שלו
(צילום: AP)
עם זאת שר הבריאות מאט הנקוק הצהיר היום כי ארצו מגבשת כעת הקלות בכל הנוגע להגבלות הנסיעה, כך שבריטים שקיבלו כבר שתי מנות חיסון יוכלו לנסוע ביתר קלות לחופשות קיץ בחופי אירופה. התיירים הבריטים מדורגים במקום השני ברשימת "התיירים הבזבזנים" בתיירות החוץ האירופית, כשרק הגרמנים מקדימים אותם, ולכן היעדרם מאתרי הנופש בשנה האחרונה פוגע קשות בכלכלות בדרום היבשת התלויות מאוד בתיירות, כמו ספרד ויוון.
זה חודשים ששרים בממשלת בריטניה מעבירים מסרים סותרים בנוגע לשאלה מתי וכיצד יוקלו ההגבלות על נסיעות לחו"ל. מספר המתים מקורונה בבריטניה הוא השביעי בגובהו בעולם, קרוב ל-128 אלף, אבל מבצע החיסונים שלה הוא מהמהירים בעולם, ו-80% מהבגירים בממלכה כבר קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון נגד קורונה. קרוב ל-60% מהבגירים קיבלו כבר שתי מנות.

כל איטליה לבנה

בינתיים איטליה, אחת המדינות שנפגעו קשה מכול מהקורונה, הודיעה אמש כי בעוד שישה ימים תסיר סוף סוף את החובה לעטות מסכות בשטחים פתוחים. החובה לעטות מסכות קיימת מאז אוקטובר שעבר, אז נכנסה איטליה לגל שני של המגפה. מאז אפריל מסירה הממשלה האיטלקית עוד ועוד הגבלות, ובין השאר מותרת בה כיום פתיחת מסעדות, ברים, בתי קולנוע וחדרי כושר.
8 צפייה בגלריה
קורונה איטליה מסכות משחק יורו 2020 רומא
קורונה איטליה מסכות משחק יורו 2020 רומא
אוהדי נבחרת איטליה באצטדיון ברומא. המסכות יורדות
(צילום: AFP)
החובה לעטות מסכות בשטחים פתוחים הייתה אחת ההגבלות האחרונות שנותרו על כנן באיטליה, והאיטלקים עדיין יחויבו לעטות מסכות בחללים סגורים במקומות ציבוריים. הם גם ימשיכו להיקרא לשאת איתם מסכה כשהם יוצאים מהבית, ולהיות ערוכים לעטות אותה בחוץ במקרים של התקהלות גדולה.
ביום שני הקרוב אמורים כל מחוזות איטליה להיות מוכרזים כ"אזורים לבנים" – כלומר אזורים ברמת הסיכון הנמוכה ביותר בכל הקשור לקורונה. כ-26% מתושבי איטליה קיבלו עד כה שתי מנות של חיסון נגד קורונה, וכ-52% קיבלו לפחות מנה אחת, נתונים דומים לאלה של שאר מדינות האיחוד האירופי. בימים האחרונים הגיע שיעור התחלואה באיטליה לרמה הנמוכה ביותר שלו מאז תחילת השנה, והעומס בבתי החולים פוחת באופן עקבי.

הודו: 42 אלף נדבקים ביום

בהודו, שם מואשם וריאנט ה"דלתא" בהתפרצות הקשה של החודשיים האחרונים, שבשיאה הגיע מספר המתים היומי ליותר מ-4,000 ומספר הנדבקים היומי ליותר מ-300 אלף, נרשמת בימים האחרונים ירידה עקבית במספר החולים, אם כי הנגיף ממשיך להפיל חללים.
8 צפייה בגלריה
קורונה הודו חיסונים כולכתה
קורונה הודו חיסונים כולכתה
מחסנים בקולקטה, הודו. רק אחוז זעום קיבל זריקה
(צילום: AP)
ב-24 השעות האחרונות זוהו בהודו 42,640 נדבקים, המספר הנמוך ביותר מאז 23 במרץ, ועוד 1,167 מתו מהנגיף. בסך הכול עומד מספר הנדבקים הרשמי במדינה מתחילת המגפה על 29.98 מיליון ומספר המתים על 389,302, אבל ההערכות הן כי בפועל המספרים גבוהים בהרבה, בשל זמינותן המצומצמת יחסית של בדיקות הקורונה בהודו.
אף שהודו היא יצרנית החיסונים הגדולה בעולם, רק כ-5.5% מ-950 מיליון הזכאים לחיסון בה כעת התחסנו עד עתה. היא סובלת ממחסור בחיסונים ומקשיים לוגיסטיים להעביר אותם, במיוחד לאזורי הפריפריה המרוחקים, שבהם חלה בשבועות האחרונים עלייה במספר הנדבקים במקביל לדעיכת הנגיף בערים הגדולות. כשני שלישים מ-1.4 מיליארד תושבי הודו – המדינה השנייה הכי מאוכלסת בעולם – גרים בפריפריה.