פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (חמישי) כתב אישום נגד שלושה צעירים מעכו בגין ניסיון הלינץ' במור ג'אנאשוילי ב-12 במאי, וביקשה לעצור אותם עד לתום ההליכים. קוסאי עבאס נאשם במעשה טרור של ניסיון רצח, מעשה טרור יידוי אבן לעבר כלי תחבורה, חבלה במזיד ברכב ממניע גזעני והתפרעות, אדהם בשיר נאשם במעשה טרור של חבלה חמורה בכוונה מחמירה והתפרעות, ואילו בילאל חילואני נאשם בהתפרעות. "רצו לשרוף אותי חי", אמר היום ג'אנאשוילי בקושי רב באולפן ynet. "משהו התנתק ממני באירוע ונשאר שמה".


6 צפייה בגלריה
בילאל חילוואני
בילאל חילוואני
צעק שהילד שדרס ג'אנאשוילי בלית ברירה מת - כדי לשלהב את ההמון. בילאל חילואני
(צילום: גיל נחושתן )
6 צפייה בגלריה
אדהם בשיר
אדהם בשיר
אדהם בשיר
(צילום: גיל נחושתן )
6 צפייה בגלריה
קוסאי עבאס
קוסאי עבאס
קוסאי עבאס
(צילום: גיל נחושתן )
אימו של ג'אנאשוילי ראתה את הלינץ' שעבר מחלון ביתה, אך באותה שעה לא ידעה שמדובר בבנה. כרגע היא עברה לגור איתו בחיפה, וחוששת לחזור לביתה שבעכו. הוא עצמו סיפר היום באולפן ynet כי "יש לי פגיעה פיזית בגב, פגיעה נוירולוגית שפוגעת בניידות שלי, וכמובן המצב הנפשי שלדעתי זה הכי קשה. זה משהו שמלווה אותי ואני חווה את האירוע יום-יום. אני רואה פסיכיאטרים ופסיכולוגים, ואני מקווה שלא אהיה בפוסט-טראומה".
ג'אנאשוילי אומר כי הוא זוכר את כל מה שאירע עד שאיבד את הכרתו. "נתקלתי במחסום מאולתר של מחבלים, מאות מחבלים שחסמו את הכביש עם אבנים, ארוניות וקרטונים", אמר. "הייתי היהודי הראשון שהגיע לשם. הרגע שהבנתי שאני לא בהתפרעות אלא שהולך להתרחש בי לינץ' זה כשמישהו ניסה לפתוח את דלת הנהג, והייתה לי נעילת דלתות. נסעתי לכיוון ההמון, כשהמטרה שלי היה להגיע לבית של אמא שלי, שמישהו ישמע את הצעקות שלי. איבדתי שליטה ונכנסתי בחומה, והבנתי שאם לא אצא ישרפו אותי חי. כי זה מה שעשו בסוף, שרפו את הרכב".

ג'אנאשוילי המשיך לתאר בקושי רב את שאירע: "חטפתי אבנים ומוטות ברזל. ניסיתי לברוח, הם רדפו אחריי, אחד מהם שם רגל ונפלתי. לפני שאיבדתי הכרה אני זוכר שאחד מהם נתן בעיטה. כל הראש שלי חתוך. אני זוכר את אמא, שאמא שלי צעקה 'מור, מור, מה עשו לך?'".
"היו שם עשרות אנשים שביצעו בי לינץ' מזעזע, אבל הפרקליטות הצליחה להגיש כתב אישום רק נגד ארבעה, וזה מתסכל אותי", הוסיף. "מאות מחבלים זרקו אבנים על הרכב שלי, זה ניסיון רצח. אבן זה רצח. צריך להפסיק לעשות הבדל בין תופת כזו לתופת אחרת. אבן שווה ללינץ', גם אם באכזריות היא פחות, המטרה היא אותה מטרה - להרוג, לרצוח. הם חיכו לדם יהודי".
"אמרתי לפסיכיאטר - משהו התנתק ממני באירוע, נשאר שמה. חזרתי בן אדם אחר. האירוע הזה לא עוזב אותי", אמר. "עצם זה שהמחבלים מסתובבים חופשי מוסיף לזה. אני דואג. אני לא מבין איך ממשיכים הלאה? איך שמים את זה בשול? איפה המשטרה, איפה הפרקליטות? אם אין לפרקליטות מספיק ראיות הם לא מגישים כתב אישום כי הם לא רוצים להיכשל בזה, וזה נורא. זה מה שגורם לשפיכות דמים".

ראש צוות החקירה, רב-פקד ליאור הררי, אמר כי "משטרת ישראל ושב"כ נכנסו באופן בהול לתיק החקירה, והחל גל מעצרים נרחב שבמהלכו נעצרו עשרות רבים של חשודים. החקירה הניבה תוצרים רבים, ולאחר 45 ימים של חקירה גלויה, היום הוגש כתב אישום חמור נגד שלושה חשודים שהודו במיוחס להם. אני רוצה להגיד - החקירה טרם הסתיימה. עדיין יש חקירה שמתמשכת. ישנם חשודים רבים ונוספים שעדיין לא אותרו, אבל הם יאותרו בזמן הקרוב והם ייחקרו. ככל שיעלו ראיות שיקשרו את החשודים לביצוע המעשה, גם נגדם יוגשו כתבי אישום".

כתב האישום: "חילואני שלהב את ההמון"

בכתב האישום, שהגישו עורכי הדין אוהד כהן ואבי פסטרנק מפרקליטות מחוז צפון, נכתב כי תחילה המתפרעים יידו אבנים לעבר מכת"זית משטרתית שהגיעה למקום כדי לפזר את המתפרעים, וחסמו את נתיבי הנסיעה בפינת הרחובות באמצעות רהיטים וחפצים שונים.
6 צפייה בגלריה
מור ג'אנאשוילי
מור ג'אנאשוילי
המתפרעים חדלו להכות אותו רק אחרי שהשייח הגיע למקום. ג'אנאשוילי בבית החולים
(צילום: אלעד גרשגורן )
"המתפרעים שעמדו לאורך הרחוב זיהו רכב שבו נוהג יהודי, ותוך שהרכב בנסיעה הם יידו לעברו עשרות אבנים ופגעו בו במקומות שונים, לרבות בשמשת הרכב הקדמית", נכתב. "בניסיונו להימלט מהמתפרעים, איבד הנהג היהודי שליטה על הרכב והתנגש בחומה בפינת הרחובות, תוך שהרכב פוגע בצעיר ערבי שעמד שם.
"בשלב זה, ומחשש לחייו, יצא הנהג היהודי מהרכב על מנת לברוח מהמקום, ואז הותקף באכזריות במוטות ברזל, אלות, חפצים שונים ואבנים שהושלכו לעברו. המתלונן הופל על הרצפה והוכה במקלות ואבנים, בין היתר על-ידי הנאשם עבאס, שהיכה אותו בראשו באמצעות רגל של שולחן מעץ שמצא במקום. המתפרעים חדלו להכות את המתלונן רק לאחר שהגיע למקום השייח' עבאס זכור, שדרש מהם לחדול.
"בו בזמן הצית אחד המתפרעים את הרכב, שנשרף כליל, וכל זאת תוך שהנאשם חילואני משלהב את ההמון וצועק "הילד מת, הילד מת" - כשהוא מתייחס לצעיר הערבי שנפצע מפגיעת הרכב, וזאת בזמן שהצעיר כבר כמעט עומד על רגליו בתמיכת אחרים".

3 פצועים בלילה אחד

כאמור, כשיצא ג'אנאשוילי מהרכב הוכה קשות בידיי המתפרעים באמצעות אבנים ואלות, תוך שניסה להימלט לרחוב סמוך. בהמשך הופל לקרקע, וגם אז המשיכו המתפרעים להכותו. ג'אנאשוילי, שחולץ מהמקום על-ידי פאדי קאסם, נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים נהריה. המתפרעים הציתו את רכבו, שנשרף כליל.
6 צפייה בגלריה
אלעד ברזילי
אלעד ברזילי
מתקשה לשוב לחייו הרגילים. אלעד ברזילי
(באדיבות המשפחה)

כמה ימים אחרי ניסיון הלינץ' נעצרו המעורבים בו, צעירים בשנות ה-20 מעכו, לחקירה משותפת של שב"כ והיחידה המרכזית במחוז חוף של המשטרה. מעצרם הוארך מעת לעת, והבוקר הוגש נגדם כאמור כתב האישום שמייחס להם עבירות חמורות.
אגב, המשטרה ושב"כ חקרו עוד כ-25 אנשים בעקבות ניסיון הלינץ' בג'אנאשוילי, ו-15 מתוכם נעצרו - אך שוחררו בתקופה האחרונה. אמנם כעת הוגש כתב אישום נגד שלושה מעורבים בלבד, וביום שני הוגש כתב אישום נגד מעורב נוסף, אך לא מן הנמנע שבעתיד יואשמו מעורבים נוספים.
6 צפייה בגלריה
אבי הר-אבן
אבי הר-אבן
נרצח בהצתת מלון האפנדי. אבי הר-אבן
(צילום: עמית שעל)
ג'אנאשוילי עצמו שוחרר מבית החולים שבועיים אחרי התקרית, אך עדיין מתקשר לחזור לשגרה. הוא נזקק לטיפולים רפואיים ולשיקום, ומתגורר כיום עם אמו בחיפה. גם הפצוע הקשה מהתקיפה הראשונה באותו ערב, אביעד ברזילי, עדיין לא שב לחייו הרגילים. לאחר שמצבו התייצב בבית החולים, הוא הועבר לשיקום בבית לוינשטיין. ברזילי סובל מפגיעת ראש קשה, ועובר שיקום בדיבור, בהליכה ועוד.
מלבד ברזילי וג'אנאשוילי, ב"ליל הלינצ'ים" ב-12 במאי הותקף בעכו גם מרדכי כץ. בתחילת השבוע הוגש כתב אישום נגד חביב אבו חביב, בן 41 מעכו, בחשד לניסיון הרצח של כץ. מהאישום עולה כי לאחר שתקף את כץ ופצע אותו באורח קשה, המשיך הנאשם בהתפרעות והשתתף גם בניסיון הלינץ' בג'אנאשוילי.
יום לפני ליל הלינצ'ים, ב-11 במאי, הוצת מלון האפנדי. בהצתה נפגע באורח אנוש חתן פרס ביטחון ישראל, אבי הר אבן בן ה-84, וכחודש לאחר מכן נקבע מותו בבית החולים.
בכתבה זו שולבו סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות. אם צילמתם או ידוע לכם מי צילם, אנא צרו קשר במייל האדום