מיכאל ביטון, השר לנושאים אסטרטגיים והשר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מטעם מפלגת כחול לבן, התייחס היום (א') בריאיון לאולפן ynet לסגר, ליציאה ממנו, ולאופן קבלת ההחלטות בממשלה בנוגע להגבלות ולהקלות. "העם איבד את האמון ביכולת של נתניהו לפעול", הוא תקף את ראש הממשלה, "רואים את ההיעלמות של המשטרה, את החתונות והאירועים שהציבור מקיים".
2 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון
מיכאל ביטון
השר מיכאל ביטון. "הסגר - פייק"
(צילום: קובי קואנקס )
- היו מריבות בין רה"מ לגנץ בישיבת ממשלה, ואז דוחפים לפתיחת המשק למרות התחלואה הגבוהה. אתם לא מסכנים את הציבור? "הסגרים הם לא תוכניות עבודה, רק דרשנו בדיון להבין איך יוצאים מהסגר - פייק סגר".
- זה לא מהלך פוליטי לפני הבחירות? אתם מתעמתים עם נתניהו, המספרים גבוהים מאוד ואתם רוצים לפתוח ביום שלישי את החינוך. המגפה יכולה להשתולל בעוד שבועיים. "אנחנו הפכנו את הסגר לסגר משמעותי. דרשנו לסגור את השמיים והבאנו לכך, דרשנו אכיפה ואת היכולת של שוטר לסגור מוסדות חינוך - יש בתי ספר פתוחים בסגר הזה ופעלנו שהוא יהיה קצת יותר יעיל".

"אנחנו נפעל באופן מושכל וזהיר", המשיך ביטון, "אבל תקשיבו לזעקת העסקים, האנשים שבבית. פתחנו דברים בסיסיים - 'אחד על אחד', טייק אווי. השרים ישבו שעות בישיבה, תקפו את היועמ"ש וניסו להטיל ספק ביושרה שלו ובחוק יסוד, אמרו שלא יקיימו את החוק ולא אפשרנו את זה".
ביטון ציין שמפלגתו תתנגד לפתיחת מסגרות החינוך הרך בערים אדומות, אלא רק בערים ירוקות וכתומות. "אנחנו בעד להגביר את החיסונים כך שיינתנו במשך 24 שעות, יש ערים שחיסנו כבר יותר מ-80% מקרב גילי 60 ומעלה - באותן ערים אפשר לפתוח פעילות עסקית צנועה".

- הממשלה פועלת מספיק לעידוד צעירים להתחסן? "אין חוק חובה להתחסן, אפשר לקדם חוק כזה אבל המערכת הציבורית נמנעת ממנו. במצב הזה משלמים מחיר, שרק מי שהתחסן יכול להיכנס לחנות, לבוא להופעה או למגרש כדורגל, וכך אולי נראה שעוד אזרחים יתחסנו. אנחנו דורשים את התו הירוק, כבר שבועיים. מיליונים התחסנו וצריך לתת שירותים רק למי שיש לו תו כזה".
- ומה התשובה שאתם מקבלים בנושא? "אנחנו מקבלים לצערי את אותו ראש ממשלה שלא העביר תקציב למדינה, שמוכן שיהיה סגר במשך חודשים רבים".
- זו פוליטיקה, איזה תשובות אתם מקבלים על הדרישות שלכם? "הבאנו הישגים בשבוע שעבר - חיסון של אנשי חינוך ושל נוער, סגירת שמיים ומעבר חוק הקנסות בכנסת. השבוע נמשיך לדון בזהירות ונקשיב לאנשי המקצוע - איך להחזיר את הגיל הרך בערים ירוקות כתומות. הממשלה לא תקבל החלטות בלעדינו, נשמור על המדינה ונילחם מבפנים מול נתניהו".
2 צפייה בגלריה
יוסי כהן וג'ו ביידן
יוסי כהן וג'ו ביידן
"לא נטיל וטו על יוסי כהן". ראש המוסד והנשיא ביידן
- אתם מסכימים עם השליחות של ראש המוסד? "בסופו של דבר מי ששומר על ביטחון ישראל הם צה"ל ושר הביטחון, ואני גאה לראות את גנץ בהערכות מצב".
- תסכימו שיוסי כהן יהיה השליח של נתניהו בנושא איראן? "ליוסי כהן יש המון זכויות והוא שותף בביטחון ישראל, אבל לא נאפשר מצב שבו פעולות שקשורות לישראל יתקיימו ללא שיתוף משרד הבריאות ושר הביטחון. זה קרה לאחרונה - עסקת המטוסים בוצעה לצערי ללא ידיעת שר הביטחון. הוא טס פעמיים לארה"ב לדיונים על שמירת היתרון האסטרטגי".
- אז תטילו וטו על כהן? "ממש לא, כהן עובד בשירות ביטחון ישראל ואנחנו עובדים איתו צמוד, גם עם השב"כ ועם המל"ל, אבל בסוף יש שר ביטחון. התוצאות שלו ניכרות והיכולות שלו מובטחות לישראל".