ברקע תחילת מבצע החיסונים נגד קורונה הבוקר (יום א') התייחס מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לדיווח על עומסים בקופות החולים ולקשיי ההתמודדות עם מספר הפניות של המבוטחים. "אני לא מוטרד מפני שאנחנו רק בשעות הראשונות של המבצע", אמר במשדר של אולפן ynet. "אני בטוח ביכולתן של הקופות לחסן את הציבור לפי עדיפויות ולתגבר את מה שצריך. אני משוכנע שהן יעמדו בכל התוכניות. בואו לא נהיה קצרי רוח. נוכל לחסן ברבעון הראשון של 2021 מיליונים רבים כפי שאנו מתכננים".
הוא קרא לציבור לבוא ולהתחסן וטען שאין בישראל מחסור בחיסונים: "אנחנו כרגע בעיצומה של רכבת אווירית לקבל מיליונים של חיסונים".
על הקופות שהציעו לידוענים להתחסן תמורת כסף אמר פרופ' לוי: "אני מתנגד מאוד למתן כסף, לרבות סלבס. אני בכלל לא בטוח שאכן הדברים התרחשו. אני מברך את כל הידוענים ואנשי הציבור שרוצים להתחסן, אבל קבענו שנתחיל עם הצוות הרפואי, ומחרתיים נתחיל לחסן בני 60 ומעלה. אחר כך נוכל להיענות לכל האנשים המבורכים שלוחצים מאוד להתחסן. אנחנו מברכים אותם על הרצון להוות דוגמה".
- משרד הבריאות ערוך לאוכלוסיות מבוגרות שיגיעו ויעמדו בתורים בהמתנה לחיסון? "הקופות הן שותפות נאמנות לדבר, והיה ברור שהן הגורם שיודע לדבר עם המבוטחים ולחסן. יחד עם זאת, אנחנו מתקשרים עם עוד חברות שתעזורנה לחסן. למשל, בעוד שבוע הולכים להתחיל לחסן את החוסים בבתי אבות ושם אולי נעזר בחברות נוספות. כך נוכל לפזר את המאמץ ככל הניתן. יהיו יותר מחסנים, לרבות אולי פרמדקים וחובשים מארגוני החירום ומצה"ל".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
חיסון קורונה בבית חולים ברזילי אשקלון
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי ופרופ' שוקי שמר
פרופ' חזי לוי ופרופ' שוקי שמר
פרופ' חזי לוי. "המוטציה גורמת לנגיף להיות יותר מידבק"
(צילום: עידו ארז)
על המוטציה שהתגלתה בנגיף בבריטניה ובמדינות נוספות הוא אמר: "אין כרגע עדות שהיא גורמת לנגיף להיות עמיד לחיסונים. זו מוטציה שגורמת למחלה להיות מידבקת יותר, אבל היא לא הופכת להיות חמורה יותר. החיסון יעיל וזה הוכח בניסויים מרובי משתתפים".
- מערכת הבריאות תתחיל לחסן את האוכלוסיות בסיכון, אבל אנחנו בדרך להגבלות נוספות כבר היום. "אין קשר בין הדברים. אנחנו בדרך להגבלות משום שאנחנו על 2,800 חולים מאומתים ביום ומקדם הדבקה גבוה, בסביבות 1.2. זה הזמן להציב מגבלות כדי שלא נצטרך להגיע למגבלות חמורות יותר ולעומס בבתי החולים. עם כל הכאב החברתי, הכלכלי והנפשי, זה המקום לעצור".
- יש דרך להתמודד עם אווירת סוף הקורס שקיימת במדינה בימים האחרונים? "הדרך להתמודד היא הסברה. אנחנו עדיין עם המחלה בקרבנו. החיסון ניתן בשתי מנות, לכן החיסון האופטימלי מגיע חודש וחצי אחרי שהאדם התחסן. יש לנו זמן עד שיתחסנו כולם, ויש לנו זמן עד שהחיסון יירכש על ידי המחוסנים. עד אז חובה עלינו להתנהג בדרך הנכונה נגד הקורונה. זו הדרך היחידה כרגע להוריד את התחלואה. אגב, זו כנראה גם הדרך להוריד את תחלואת השפעת שמאוד חששתם ממנה. אנחנו השנה בתחלואה נמוכה בשפעת, הרבה מזה כנראה בגלל המסכה וההתנהגות הנכונה".

- כמה שעות עברו מהחיסון שעשית כבר? "12 שעות בדיוק. אני מרגיש נהדר וככל שאני יכול לבדוק לא צמח לי זנב. אפילו שיער לצערי לא צמח".
- מתי צפוי חיסון מודרנה להגיע לישראל? האם מבוטחים יוכלו לבחור בין פייזר למודרנה? "בשלב הזה רק חיסון של פייזר נמצא בארץ. חיסון של מודרנה יגיע לישראל בערך במחצית מרץ. בל נשכח שיש עוד שלושה מיליון ילדים שאנחנו עדיין לא מחסנים".