ישראל עולה להתקפה לקראת הדיון במועצת הביטחון, שבו צפויות חלק מחברות המועצה לנסות לקדם גינוי למבצע: דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, תקף הבוקר (יום א') את מבקרי השמדת הבניין שבו פעלו מטות כלי תקשורת בעזה: "אם היו יורים רקטה אחת על וושינגטון הייתי רוצה לראות את כל האנשים האלה שטוענים עכשיו שתקפנו את בניין כלי התקשורת בעזה. בנייני תקשורת לא יהיו מגן לחמאס".
3 צפייה בגלריה
המטחים לגוש דן כפי שצולמו מעוטף עזה
המטחים לגוש דן כפי שצולמו מעוטף עזה
דובר צה"ל על רקע תקיפת רקטות נגד ישראל
(צילום: AFP, טל שמעוני)
בבניין שתקף צה"ל אתמול בצהריים, אל-ג'לאא, שהיה ממוקם בעיר עזה, היו בין היתר המטות של סוכנות הידיעות AP, רשת אל-ג'זירה ושל תחנות שידור נוספות. אף שבישראל עדכנו את השוהים במגדל על הכוונה להשמידו כשעה לפני כן, ואף ירו כמה טילי אזהרה, הפגיעה במטה של AP, סוכנות אמריקנית מפורסמת, עוררה הדים בעולם - וגם את זעמה של ארה"ב, אף שאיש לא נפגע.
דבריו של דובר צה"ל הגיעו אחרי ה"נזיפה" של דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי בישראל על הפלת המגדל. "פנינו ישירות לישראלים כדי להבטיח שביטחונם ובטיחותם של עיתונאים ותקשורת עצמאית יהיו באחריות עליונה", אמרה סאקי אתמול, כשברקע התנהלו שיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
שליחו של ביידן לאזור, האדי עמר, צפוי להתחיל הבוקר בניסיון לקידום מגעים להפסקת אש. הוא ייפגש עם שר הביטחון בני גנץ בקריה, בשעה שהאמריקנים משוחחים גם עם הפלסטינים והמצרים. ארה"ב רוצה לראות מגעים להפסקת אש, שאותם דחתה ישראל מכל וכל עד עתה.

3 צפייה בגלריה
האדי עמר
האדי עמר
השליח האמריקני בישראל. ייפגש עם גנץ, כשארה"ב דוחקת למגעים להפסקת אש
(צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Jerusalem)
3 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן עם נייר והכותרת "ישראל" בקלסר התדרוכים
דוברת הבית הלבן עם נייר והכותרת "ישראל" בקלסר התדרוכים
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, אתמול. ארה"ב "נזפה" על הפגיעה
(צילום: רויטרס)
נשיא סוכנות הידיעות AP, גארי פרואיט, אמר אחרי הפלת המגדל כי "אנחנו מזועזעים ונחרדים שהצבא הישראלי שם לו למטרה ותקף את הבניין שבו נמצא המטה של AP ושל גופי חדשות אחרים בעזה. הם ידעו את המיקום שלנו זה זמן רב, וגם ידעו שעיתונאים נמצאים בו. זו התפתחות מדאיגה ביותר. כמה עיתונאים ופרילנסרים של AP היו בתוך הבניין, והצלחנו לפנות אותם בזמן. העולם יידע פחות על המתרחש בעזה בגלל מה שקרה היום".
הבוקר שוחח פרואיט עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי בלינקן הביע את "תמיכתו הבלתי-מעורערת בעיתונאים עצמאים וכלי תקשורת ברחבי העולם, וציין את הכרחיות הדיווחים שלהם מתוך אזורי סכסוכים".

יממה לפני ההפצצה: "יש פחות סיכוי שפצצה תפיל את המגדל"

עיתונאי AP בעזה, פארס אכרם, פרסם יממה אחת לפני הפצצת המגדל "יומן מלחמה", שבו תיאר את השנים האחרונות שבהן הוא מסקר את המלחמות בין ישראל לעזה. במסגרת דבריו, הוא סיפר על מטה הסוכנות. "המשרדים של AP הם המקום היחיד בעיר עזה שבהם אני מרגיש איכשהו בטוח. הצבא הישראלי מחזיק בקואורדינטות של המגדל, אז פחות סביר שפצצה תביא להפלתו".

גם כלי תקשורת ברחבי העולם מיהרו לדווח בהרחבה על הפלת המגדל ועל העובדה שזהו מקום מושבם של כלי תקשורת רבים המדווחים מהרצועה, בהם סוכנות הידיעות AP ו"אל-ג'זירה". בעת השידור הישיר של הפצצת המגדל שהועבר ברשת "אל-ג'זירה" אמרה המנחה בקול חנוק: "הערוץ הזה לא יושתק. אל-ג'זירה לא תושתק. אנחנו יכולים להבטיח לכם את זה ממש עכשיו".
בצה"ל ציינו אתמול כי בבניין פעל המודיעין הצבאי של חמאס וכן היו משרדים ששימשו הג'יהאד האיסלאמי. "בבניין יושבת יחידת המחקר והפיתוח של המודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס האחראית בין היתר למספר פעולות חבלניות שבוצעו כנגד מדינת ישראל. היחידה מורכבת ממוקדי ידע שמהווים נכס ייחודי לארגון הטרור, אשר עושים שימוש בציוד טכנולוגי ערכי ביותר של חמאס כנגד ישראל. היחידה השתמשה ביכולות אלו כנגד ישראל במספר אירועים. בכדי לנסות לחבל ולשבש את פעולות צה"ל והאזרחים שבמרחב הסמוך לעזה", אמרו בדובר צה"ל.