קבינט הקורונה ערך בצהריים (חמישי) דיון על מצב התחלואה, בחיסונים ובהיערכות לשלב השלישי בהקלות. בישיבה לא התקבלו החלטות נוכח התנגדות כחול לבן לסגר לילי. בעקבות זאת גם לא הוחלט על החזרת תלמידי כיתות ה' ומעלה לבתי הספר. לפי הערכות של בכירים בקבינט, בשל התנגדות עזה של משרד הבריאות יש ספק אם ניתן יהיה להחזיר בשבוע הבא את כיתות ה'-ו' – אך מסתמן שתהיה הסכמה על פתיחת מרכזי הקניות הפתוחים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע בדיון תמיכה בקיצור הבידוד לשבעה ימים.
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארכיון
ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארכיון
ראש הממשלה בנימין נתניהו. ארכיון
(צילום: רויטרס)

ראש הממשלה נזף במהלך הדיון בשרים: "חבר'ה תפסיקו להתבטא על מה שתצביעו בקבינט. יש לי חדשות בשבילכם - זה לא נותן כלום. אנחנו המדינה שמצליחה יותר ממדינות אירופה, אבל בגלל ההדלפות האלה יש דימוי חיצוני שיוצא אחרת ממה שאנחנו עושים בפועל".
נתניהו הודיע בפתח הישיבה שיקים ועדת שרים בראשותו שתפקח על יבוא החיסונים ואופן חלוקתם. שר הביטחון בני גנץ נמצא בביקור ביטחוני בקפריסין, ועם שובו יכונס שוב הקבינט לקבל החלטות.
בתום הדיון, אמר ראש הממשלה נתניהו כי ההקלות העתידיות יתנהלו בפתיחה - ובגריעה של הקלה אחרת, כדי לצמצם את סכנת התחלואה. "ביקשתי שיציעו לי תכנית מסודרת של הרחבת הערים האדומות בצורה כזאת שזה יאפשר לנו לפתוח את יתר המדינה", אמר. "אנחנו בודקים גם אפשרויות אחרות. אני רוצה להודות לרוני גמזו על השירות המסור שהוא נתן למדינת ישראל, בזמנים לא קלים, ואני רוצה גם לאחל למחליפו נחמן אש הצלחה בתפקיד".
ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר בישיבה: "במהלך הסגר הורדנו משמעותית את מקדם ההדבקה. ה-R הגבוה ביותר הגיע ל-0.96. אין ספק שהפתיחה גרמה לעלייה, אך קשה לשים את האצבע אלו מההקלות בדיוק הובילו לעליה. יש ירידה במספר החולים, אך היא כבר לא חדה כמו שהייתה בשבועות האחרונים".
פרופ' רוני גמזו, שמסיים השבוע את תפקידו כממונה על המאבק בקורונה, התייחס למצב התחלואה במגזר החרדי ואמר כי מספר הבדיקות בו נמוך מדי. "אנחנו רואים את זה כבר כמה זמן, וזה מטריד אותנו. רוני נומה (ראש תחום החרדים) עובד על זה. אני לא רוצה שתהיה שם שאננות שהגענו לחיסון עדר. זה לא נכון. ברור שלחברה החרדית יש מקדם ביטחון ב-R בגלל שיעור תחלואה יותר גבוה. אנחנו חייבים להחזיר שם את כמות הבדיקות".
לפני הישיבה שוחח גנץ עם שרי מפלגתו החברים בקבינט ופירט את הצעדים הדרושים כעת לשיטתו כדי למנוע עלייה בתחלואה. לדבריו יש לאשר מיידית את העלאת הקנסות ולהטיל יותר סגרים בערים אדומות. מנגד יש לדבריו לפעול לפתיחת החינוך בכיתות ה'-ו' והמסחר במרכזים פתוחים בערים ירוקות. גנץ סיכם עם השרים לקדם את הורדת הסף להכנסת יישובים אדומים לסגר, תוך הגברת הסיוע של פיקוד העורף ליישובים הללו.
7 צפייה בגלריה
המל"ל מאיר בן שבת
המל"ל מאיר בן שבת
ראש המל"ל בן שבת. "הירידה במספר החולים כבר לא חדה כפי שהייתה"
(צילום: אוהד צויגנברג)
בתגובה על הדרישה להוריד את הרף להגדרת ערים אדומות אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "אם נגיע ל-40-30 יישובים אדומים ניתקל בבעיה לוגיסטית. אנחנו לא יכולים להיות במצב שיתגלה חיש מהיר כי מתוך רשימה של 30 יישובים שעומדים בקריטריונים פתאום נחליט לגעת בעשרה בלבד". אדלשטיין גם שב על הצורך להשלים את המהלך להעלאת הקנסות. "כבר אישרנו בקבינט את הגדלת הקנסות, בממשלה ובוועדת שרים לחקיקה. מאז זה נשכח ונעלמו עקבותיו. אנחנו פשוט פוגעים בעצמנו".
אחרי שהוחלט לקצר את משך הבידוד למי שנחשפו לחולה מאומת ל-12 יום בכפוף לבדיקה שלילית, שר הפנים אריה דרעי הציע בדיון לקצר את הבידוד אף יותר, לשבוע בלבד. "אנשים לא משתפים פעולה בחקירות האפידמיולגיות כדי לא להכניס חברים לבידוד. אני משוכנע כי אם נוריד את הבידוד לשבעה ימים, כולל בדיקה לפני ואחרי, זה יעזור לשיתוף פעולה של הציבור וייתן כלי חזק מאד לבלימת התחלואה", הוא הסביר.
7 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
מוטרד מהבדיקות במגזר החרדי. גמזו
(צילום: יאיר שגיא)
הוא מתח ביקורת על אופן ההתבטאות של בכירי משרד הבריאות ואמר: "אני ותיק מאד בממשלה ובקבינט ואני לא זוכר שפקידים בכירים, שכבודם במקומם מונח, הטיחו האשמות בחברי הקבינט, כמו למשל שהם יביאו עלינו סגר שלישי. אני יכול לקבל ביקורת של שר הבריאות, זה תפקידו, אבל שפקידים יטיחו במו בתקשורת ובאופן גלוי האשמות כאלה - זה לא מקובל".
נתניהו הביע תמיכה בדברי דרעי ואמר: "אני מסכים לכל מילה שאמר השר דרעי בנושא דברי הפקידים נגד השרים. לא הייתה ממשלה שנתנה כך לפקידים להתבטא באופן חופשי. אני גם מסכים עם הצעתו של השר דרעי לקצר את הבידוד לשבעה ימים
שר המדע יזהר שי חלק שבחים להנהגת הקריה החרדית בחצור הגלילית שהייתה תחת סגר בימים האחרונים: "יש שם דוגמה יפה של מנהיגות, של קהילה, שהתנדבה להפריד את עצמה מהעיר עצמה. המסקנה היא שזה לא עונש אלא הצלת חיים. כך צריך להסתכל על כל סגר".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
דורש להטיל סגר על עוד יישובים. גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
השרה לשוויון חברתי מירב כהן טענה כי הורים רבים חושבים שילדיהם אמורים להתחיל ללמוד בשבוע הבא ואמרה כי יש להוציא על כך הודעה מסודרת. אדלשטיין הבהיר כי נקבע שההקלות ייכנסו לתוקף לפי מדדי התחלואה, ולא לפי התאריכים המשוערים שנקבעו מראש. נתניהו השיב: "אני מציע שנשב עם שיר (כהן, דוברת רה"מ) ושנוציא הודעה מסודרת על מה לפנינו".
בדומה לשרי כחול לבן, שר הכלכלה עמיר פרץ הביע התנגדות לעוצר לילי ונימק כי "אם רוב הפעילות הלילית אסורה, אין שום משמעות לסגר". עם זאת הוא הביע תמיכה בדרישה להוריד את הרף להגדרת ערים אדומות. "זו הדרך הנכונה להשאיר את המשק פועל מחד גיסא, ולמנוע הגדלת תחלואה מאידך גיסא". הוא אמר שהוא תומך בפתיחת הקניונים הפתוחים: "המתחמים הללו נמצאים בפריפריה, ויש צורך להחזיר עשרות אלפי עובדים בחזרה למעגל העבודה".
למרות ההתנגדות למהלך, נתניהו ביקש מהמל"ל לגבש הצעה לעוצר לילי לקראת דיון הקבינט בשבוע הבא. בעקבות זאת לאחר ישיבת הקבינט כונס דיון דחוף בראשות המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד. הדיון עסק בהיבטים המשפטיים של העוצר הלילי ובאפשרויות האכיפה שלו, וגם בו לא התקבלו החלטות. סוכם על המשך הבדיקה לגבי האפקטיביות של המהלך.
עד יום ראשון תוגש המלצה לקבינט – כאשר מנעד האפשרויות נע בין המלצה שלא להטיל עוצר לילי, דרך המלצה לעוצר לילי באזורים מסוימים בלבד, כמו גם על השעות שבהן יחול וההגבלות שיוטלו בפועל. בדיון עלו גם שאלות על אופן אכיפת סגר לילי.
גם שר האוצר ישראל כץ קיים התייעצות לקראת הדיון ובסיומה האשים כי "משרד הבריאות מנהל מלחמת חורמה בלתי מוצדקת מול הקניונים, אחרי שעיכב סתם את פתיחת חנויות הרחוב ומעכב כעת שלא לצורך את פתיחת מרכזי המסחר הפתוחים".
7 צפייה בגלריה
אדלשטיין
אדלשטיין
"אם נגדיל את רשימת היישובים האדומים תהיה בעיה". אדלשטיין
(צילום: יואב דודקביץ)
לדברי שר האוצר, "אין כעת שום סיבה שלא לאפשר לקניונים לפעול בהתאם למדדי התחלואה הצפויים עד ליום שלישי הבא, ובהתאם לכל כללי התו הסגול המוקפדים ביותר ולאפשר בכך החזרת עשרות אלפי מובטלים לעבודה והחזרת פעילות למשק בהיקף של כ-5 מיליארד שקלים בחודש. יש לאפשר למרכזי הסחר הפתוחים, לשווקים ולקניונים לחזור לפעילות מלאה מיום שלישי, בהתאם להחלטות שהתקבלו בעבר בקבינט הקורונה".
כץ הוסיף: "ניתן להגביל את שעות פתיחת הקניונים עד השעה 21:00. כל ניסיון לקשור בין פתיחת המסחר לבין פתיחת מערכת החינוך לגילאים נוספים הוא שגוי ואינו במקומו".
בהתייעצות פנימית במשרדו אמר שר החינוך יואב גלנט: "חייבים לפתוח את כיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב". לדבריו, מערכת החינוך ערוכה לפתיחה מסודרת של הכיתות והחזרת התלמידים לבתי הספר.
7 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"משרד הבריאות מנהל מלחמה בקניונים". כץ
(צילום: גיל יוחנן)
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט. "חייבים לפתוח כיתות נוספות"
(צילום: אבי מועלם )
הדיון בקבינט הקורונה התקיים לאחר פרסום נתוני התחלואה בקורונה המעודכנים, שמהם עולה כי 734 נדבקים חדשים אובחנו אתמול - המספר הגבוה ביותר בשבעת הימים האחרונים. בסך הכול בוצעו כ-40 אלף בדיקות, 1.9% מהן היו חיוביות.
מנתוני משרד הבריאות שפורסמו בבוקר עולה עוד כי 564 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, מתוכם 312 במצב קשה. מדובר בעלייה קלה לעומת המספר אתמול בערב. מספר המונשמים עומד על 137 וגם במקרה זה מדובר בעלייה קלה לעומת הנתון של אתמול.
בדיון מקדים שערך אתמול נתניהו עם מספר שרים מצומצם דרשו שר הבריאות ואנשי משרדו להימנע מהקלות נוספות כל עוד מדדי התחלואה גבוהים מהיעד שנקבע - 500 נדבקים ביום ומקדם הדבקה R שלא גבוה מ-0.8. נציגי משרד הבריאות אמרו כי לא הוכח אפידמיולוגית שעוצר לילי מסייע להורדת התחלואה. שרים שהשתתפו בדיון מתחו ביקורת חריפה על אנשי משרד הבריאות ואמרו שהם "מנותקים ולא מבינים את המצב".
פורסם לראשונה: 12:53, 12.11.20