2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ'
"עיוורון וקוצר רואי מסוכן וחסר אחריות". סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: הדר ייואביאן, קובי קואנקס)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבהיר הבוקר (שישי), בתגובה פומבית ראשונה לנאומו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, כי מפלגתו לא תהיה שותפה "לשום ממשלה שתסתמך, אקטיבית או בהימנעות, על רע"מ או תומכי טרור אחרים". הוא שלח מסר גם לראש הממשלה בנימין נתניהו - אחרי שאתמול נחשף ב-ynet כי סירב לקבל ממנו טלפון אחרי הנאום: "אפס לגיטימציה לנתניהו לממשלה עם עבאס".
בפוסט ארוך בפייסבוק הסביר סמוטריץ' את הסכנות בראייתו בממשלה שמסתמכת על עבאס, וקרא ליו"ר ימינה נפתלי בנט וליו"ר תקווה חדשה גדעון סער "לשים את השיקולים האישיים בצד ולהצטרף להקמת ממשלת ימין אמיתית. עם ישראל לא יסלח להם אם יחמיצו את השעה".

לדברי סמוטריץ', "הקמת ממשלה שתישען על רע"מ ומנסור עבאס תהיה אסון ובכייה לדורות ולא נאפשר לה לקום. עבאס היה ונשאר תומך טרור שעולה לרגל לחבק מחבלים שרצחו יהודים, לא מקבל את זכותם של היהודים להתקיים כעם בארצו במדינה יהודית, וממשיך לדבוק בנרטיב הפלסטיני, שפשוט סותר את זה היהודי. הוא רואה עצמו חלק מהעם הפלסטיני, הקמת מדינת ישראל עבורו היא 'נכבה', והוא לרגע לא מתכוון לוותר על הנרטיב הזה. כך הוא ומפלגתו נוהגים כבר שנים ואני לא קונה את התדמית החדשה שהוא מנסה לבנות לעצמו ברגע אחד רק בשל אינטרס פוליטי רגעי בשל היריבות הקשה בינו לבין הרשימה המשותפת".
סמוטריץ' תקף במרומז את נתניהו עצמו, ואמר כי "ניסיונות ההלבנה של התנועה האיסלאמית מצד גורמים מסוימים בימין משקפים עיוורון וקוצר רואי מסוכן וחסר אחריות שיביא לאובדן שלטון הימין לעשרות השנים הבאות ולסופה של המדינה היהודית. לא פחות. הסתמכות של הימין על עבאס תהיה פשע, שיביא אולי לעוד כמה שנות שלטון של נתניהו, אבל מיד אחר כך יעביר את השלטון לשותפות שמאל-ערבים להרבה מאוד שנים ולאסון למדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"היה ונשאר תומך טרור". עבאס
(צילום: שרון צור)
הוא הוסיף במסר לנתניהו: "אסור בשום אופן להסתכל על המציאות רק במשקפיים של כאן ועכשיו ושל החשש, המוצדק, מפני ממשלת שמאל בראשות עלה התאנה בנט. ממשלה כזו תהיה רעה לישראל אבל תחזיק מעמד זמן קצר בלבד. אחריה יחזור הימין לשלטון ויתקן את נזקיה במהרה. מה גם שאני רואה סיכוי קלוש מאוד להקמתה.
"ממשלה שתתבסס על עבאס תשמור אולי על שלטון נתניהו אבל ממש לא תהיה ממשלת ימין. צריך להיות תמים, שלא לומר טיפש, כדי לחשוב שעבאס יאפשר את הרפורמות שלנו במערכת המשפט, את הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון, את הוצאת המסתננים, ועוד ועוד. זו תהיה מקסימום ממשלת קיפאון שבה עבאס יהיה בתפקיד ברק/לבני/כחלון שיהווה תירוץ לנתניהו לבלום כל מהלך ימני אמיתי.

"אז מה כן? פשוט מאוד", המשיך סמוטריץ', "מאמץ עילאי להביא את בנט וסער לממשלת המחנה לאומי, כשותפים מרכזיים שיובילו מדיניות ימין אמיתית תחת נתניהו. אפס לגיטימציה לנתניהו לממשלה עם עבאס ואפס לגיטימציה לסער ובנט לשים את טובתם האישית לפני טובת המדינה ולפספס את ההזדמנות ההיסטורית לממשלת ימין על מלא. במקום לפנות ל'פתרונות' קלים ומסוכנים על כולנו להשקיע בזה את כל זמננו ומרצנו בתקופה הקרובה. גם נתניהו יצטרך לשלם מחירים על כך אבל זו תהיה ממשלת ימין אמיתית שתקיים את הבטחות כלל מפלגות הימין לציבור הבוחרים שלהם".
אתמול נשא מנסור עבאס נאום בעברית בנצרת שבו פנה לציבור היהודי ואמר: "מדינת ישראל משנה את פניה, עלינו ליצור הזדמנות לחיים משותפים". הוא לא אמר על מי ימליץ לראשות הממשלה וטען: "אני לא חלק משום גוש - לא בימין ולא בשמאל".
עבאס לא התייחס בנאומו לסוגיה הפלסטינית. "אני עומד כאן ומבקש לומר שהגיעה העת והזמן להקשבה לאחר", הוא הוסיף, "אני מושיט יד בשמי ובשם חבריי בציבור הערבי שבחר בנו, כדי לייצר הזדמנות לחיים משותפים בארץ הקדושה והמבורכת לבני שלושת הדתות ושני העמים".