יממה אחרונה לפני הסגר: שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי מסרו היום (חמישי) הצהרה לתקשורת לקראת החגים, והתייחסו בין היתר גם למתווה התפילות. אדלשטיין השיב לביקורת וטען כי "לכל החלטה שמתקבלת, גם אם היא מאוד קשה, יש הצדקה רפואית אפידמיולוגית ברורה", והוסיף כי חולי לב וסרטן מתקשים לקבל טיפול: "לא הגזמנו עם הדיבורים על המצב הקשה של הצוותים הרפואיים". ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.

3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"לא הגזמנו באף מילה". אדלשטיין
( צילום: יובל חן )
אדלשטיין פתח את דבריו: "יש שתי אפשרויות - לעסוק עוד ועוד בפריצות ובטעויות, או להתחיל לתקן. אני בוחר לתקן. אחרי שנצא מהמצב הקשה שכולנו נמצאים בו, יהיה הרבה זמן לחשבון נפש. כרגע אנחנו נמצאים במלחמה - מלחמת 'שלום האזרח'".
"כל אחד אוהב לשאול שאלות על מגזר אחר או על אזור אחר", טען. "אני למשל מוצף בשאלות למה התרנו מתווה תפילות. יש לי חדשות שבשבילכם - ההגבלות חלות על ימי ראש השנה ויום הכיפורים, ימים שבהם לא רק הציבור החרדי או הדתי מגיע לבתי הכנסת. בהתחשב בעובדה הזו, אישרנו בגאווה מניינים עם כל ההגבלות וכל הדרישות של התו הסגול, כך שגם השנה יוכלו אזרחי ישראל היהודים - מי שבוחר בכך - לשמוע קול שופר וכל נדרי, איש או אישה על פי מנהגו".
"הייתי מציע שכל אחד ישאל את עצמו מה אני אישית יכול לעשות כדי שההגבלות האלה יצליחו, וכולנו יחד נראה נתוני תחלואה שונים", הוסיף. "אני יודע שזה לא פשוט, והרבה יותר קל להאשים את הממשלה ואת האחרים, אבל בלי שיתוף פעולה של כלל הציבור אין לנו שום דרך להצליח".
אדלשטיין הוסיף כי הוא מקווה שלא יחולו שינויים משמעותיים בתקנות בעקבות הדיונים בוועדות החינוך והחוקה. "אם כולנו נהיה בחג בבית, ונצא רק לעבודה או לפעילות מותרת כמו הצטיידות במזון, אז יש לסגר סיכוי להצלחה", אמר.

שר הבריאות התייחס גם למערכת החינוך: "לא קשה לראות את העלייה הדרמטית בחולים. מספיק להזכיר שגם היום אנחנו עם נתונים של אלפי חולים בבתי הספר והגנים, לצד עשרות אלפי מבודדים ברחבי הארץ - גם תלמידים וגם צוותים. יש לי את הנתונים המדויקים לכל מי שחפץ בכך. לכל החלטה שמתקבלת, גם אם היא מאוד קשה, יש הצדקה רפואית אפידמיולוגית ברורה".
אדלשטיין התייחס גם לביקורת על מגבלת 500 המטרים: "שמעתי רופאים מומחים שאומרים שאין היגיון בהנחיה הזו, כי ההדבקה 500 מטר מהבית ו-100 מטר מהבית היא אותו דבר. אבל יש להנחיה הזו חשיבות - אם כולנו נבקר בפארקים ובים, הנזק יהיה לא רק למשרד הבריאות, אלא המשך של אותן הגבלות שאף אחד מאיתנו לא רוצה".

3,519 אנשי צוות רפואי בבידוד

"לא הגזמנו עם הדיבורים על המצב הקשה של הצוותים הרפואיים", הוסיף אדלשטיין. "לא הגזמנו באף מילה. המצב בבתי החולים הוא כרגע שעוד ועוד מיטות נפתחות. זה פוגע בשאר הרפואה. אנשים שבאים לקבל טיפולים אונקולוגיים וקרדיולוגיים מתקשים לקבל טיפול. אנחנו בשיא שלילי של 3,519 אנשי צוות רפואי בבידוד, ו-1,284 אובחנו כחולי קורונה. רק תחשבו מה המספרים האלה עושים לעומס במערכת הבריאות".
"אפשר לעשות סגר שבו אף אחד לא זז מהבית אפילו חצי מילימטר, והתחלואה תרד בצורה תלולה", הסביר אדלשטיין. "אפשר גם סגר תומך כלכלה, ואז הירידה תהיה יותר איטית. בחרנו כרגע בדרך השנייה, וכפי שאמרתי – יכול להיות שזה ייקח זמן ואולי נצטרך להדק את הסגר. היעדים הם פועל יוצא של כמה וכמה נתונים, אנחנו רוצים לראות כמה ערוכים נהיה מבחינת קטיעת שרשראות ההדבקה. נחליט לשחרר לפי המצב, ואני אומר כבר עכשיו שלא יהיה יום אחד שבו ניתן אנחת רווחה ונשחרר הכל. היציאה תהיה הדרגתית, יש תכנית שלמה. המעבר בין ההגבלות לתכנית הרמזור יהיה מעבר הדרגתי".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"מערכת הבריאות לא קרסה - היא מרימה דגל אדום". פרופ' חזי לוי
"אנחנו כולנו בסירה אחת", סיכם ש. "אם נשמור על הכללים הפשוטים של ההגבלות ולא נחפש פריצות, ונזכור את הדברים הבסיסיים כמו המסכה והריחוק החברתי, יש לנו סיכוי להצליח ביחד. נברך בראש השנה שתכלה שנה וקללותיה, ותחל שנה וברכותיה. נקווה שנשאיר את הקללה של הקורונה מאחורינו".
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר: "התחלואה הולכת וגואה, ובעקבותיה גם החולים שנמצאים בטיפול בקהילה ובבתי החולים, לרבות חולים קשים ומונשמים. יש עומס רב על מערכת האשפוז ומערכת הרפואה בקהילה. לא נוכל להגיע לכל כך הרבה חולים ולבודד אותם. הצורך לתת טיפול אופטימלי לחולים, כפי שעשינו עד היום, לא יקרה אם לא נבלום את התחלואה".
"כולנו כואבים את ההחלטות האלה, אבל יחד עם זאת חייבים לעצור את הריצה הזאת על עברי פי פחת", הוסיף פרופ' לוי. הוא תקף את מודל הרמזור של פרויקטור הקורונה: "ההגבלות שנקטנו בהן בשיטת הרמזור לא נתנו את התשובה המספקת, ואנחנו הולכים לסגר קשה והכואב כדי להוריד את רמת התחלואה. ביקורת היא דבר לגיטימי ואנחנו לומדים ממנה, אבל צריך להבין שהמלחמה היא של כולנו ביחד נגד הנגיף ולא אחד בשני".
"מערכת הבריאות לא קרסה, היא מרימה דגל אדום כדי לראות איך אנחנו פותחים עוד מחלקות ומוסיפים עוד צוותים", אמר פרופ' לוי. "הוספנו מיטות, תשתיות ומכשירי הנשמה. רק לאחרונה, יחד עם משרד האוצר, הוספנו 2,000 אחיות, 600 רופאים ו-700 עובדי מקצוע. אני רוצה לומר תודה לכל הצוותים ולהריע להם, זו תקופה לא פשוטה".
רק הבוקר אישרה הממשלה את תקנות הסגר שהועברו לוועדת החוקה, אך אתמול באולפן ynet אדלשטיין הטיל ספק בסיכויי הצלחת המהלך: "אנחנו מאוד מודאגים. הרושם שלי הוא שאנחנו חיים עם קורונה והמדינה לא חושבת שיש נגיף שמשתולל, אז אני מודאג מזה. אני אומר ביושר - כל מי שחושב שהמצב יהיה מעודד עוד שבועיים הוא טועה". הוא הוסיף: "נתמודד עם ההגבלות האלה לאורך זמן, וכמו שאמרתי אולי אף נהדק אותן".
במסגרת התקנות שאישרה הבוקר הממשלה וייכנסו לתוקף מחר בשעה 14:00, ניתן יהיה לצאת מהבית למרחק של עד 500 מטר - אלא אם כן מדובר בצורך חיוני. בנוסף, התקהלות הוגבלה לעד עשרה אנשים במבנה ציבורי ועד 20 בשטח פתוח, ואסור יהיה לשהות בבית של אדם אחר. נהג יכול להסיע רק שני נוסעים אם אינם מאותו בית, ומספר הנוסעים באוטובוסים הוגבל ל-32. התקנות יפוגו ב-2 באוקטובר. את התקנות המלאות ניתן לקרוא כאן.