בקמפיין של דונלד טראמפ ממשיכים לנהל את המאבק המשפטי בעקבות טענות הנשיא להונאה וזיופים בבחירות. היום הגיש הקמפיין תביעה נוספת, במדינת מישיגן. במקביל ג'ורג'יה הודיעה על ספירה חוזרת של הקולות במדינה, לאור הפער הזעום לטובת ג'ו ביידן - פער קטן כל כך, שמצריך לפי החוק ספירה חוזרת של מיליוני קולות. כרגע נראה שגם מהפך בג'ורג'יה לא יעניק לטראמפ כהונה נוספת, והוא זקוק להרבה יותר מכך.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
טראמפ בטקס בווירג'יניה
(צילום: רויטרס)
התביעה שהגיש קמפיין טראמפ במישיגן נועדה למנוע מהמדינה, שבה לפי רשתות הטלוויזיה ביידן ניצח, להכריז על התוצאות ועל המנצח. לפי ספירה לא רשמית במישיגן ביידן מוביל על טראמפ בכמעט 148,000 קולות – הפרש של 2.6%. בתביעה במישיגן טוען הקמפיין של טראמפ לאי סדרים בהצבעה – בעיקר במחוז וויין, מעוז דמוקרטי שבו נמצאת העיר דטרויט.
ג'ייק רולו, דובר מחלקת המדינה במישיגן, אמר שקמפיין טראמפ מקדם האשמות שקריות כדי לפגוע באמון הציבורי בבחירות במישיגן. "זה לא ישנה את האמת: הבחירות במישיגן התבצעו בהגינות, בביטחון ובשקיפות, והתוצאות הן שיקוף מדויק של רצון הבוחרים", אמר רולו.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
במישיגן ענו לנשיא: "הבחירות היו הוגנות ושקופות"
(צילום: רויטרס)
זו לא התביעה הראשונה שקמפיין טראמפ הגיש במישיגן. בשבוע שעבר הקמפיין דרש ממישיגן, וממדינות מפתח נוספות, לעצור את ספירת הקולות בעקבות החשד להונאה וזיופים.
בכירים במפלגה הרפובליקנית ובממשל טראמפ הביעו תמיכה באסטרטגיה של הנשיא ובנרטיב על "גניבת הבחירות", ואמרו שיש לו את הזכות לערער על תוצאות הבחירות. מתוך 53 סנאטורים רפובליקנים עד כה רק ארבעה בירכו על המועמד הדמוקרטי על הניצחון.
ג'ון בולטון, שהיה היועץ של טראמפ לביטחון לאומי ובהמשך הודח והפך לאויב מר, כתב היום בוושינגטון פוסט: "ככל שיותר רפובליקנים יתרפסו בפניו כך טראמפ יאמין יותר שהוא עדיין שולט, וכך סביר פחות שהוא יעשה מה שמקובל שנשיאים עושים: לשאת נאום הפסד אדיב, לשתף פעולה עם הנשיא הנבחר, להעביר את השלטון בצורה חלקה ולתת תוקף להליך הבחירות על ידי השתתפות בטקס ההשבעה של מחליפו ב-20 בינואר".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
דונלד טראמפ יום הווטרנים וירג'יניה ארה"ב
טראמפ בבית העלמין הצבאי בווירג'יניה. צייץ גם היום: "אנחנו ננצח"
(צילום: רויטרס)
התביעה במישיגן הוגשה יום אחרי שהנשיא הנבחר ביידן אמר שהעובדה שטראמפ לא מודה בהפסד היא "מביכה". שופטים בארה"ב דחו עד כה כמה תביעות שהגיש קמפיין טראמפ בעקבות טענות בלתי מבוססות להונאה וזיופי קולות. מומחים משפטיים אמרו שהסיכוי של הרפובליקנים לשנות את תוצאות הבחירות קלוש.
בשבת, ארבעה ימים אחרי הבחירות, הכריזו רשתות הטלוויזיה בארה"ב על ניצחונו של ביידן אחרי שהמועמד הדמוקרטי רשם ניצחונות בכמה ממדינות המפתח. לפי CNN ו"פוקס ניוז" ביידן חצה את רף 270 האלקטורים הדרוש לניצחון. למרות שבארה"ב הבחירות מוכרעות לפי שיטת האלקטורים, יש לציין שמספר הקולות של המועמד הדמוקרטי גבוה בהרבה: כ-77 מיליון קולות לביידן לעומת כ-72 מיליון לטראמפ.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל פילדלפיה יום הווטרנים ארה"ב
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל פילדלפיה יום הווטרנים ארה"ב
ביידן ורעייתו ג'יל בטקס באנדרטה בפילדלפיה
(צילום: AFP)
אחר הצהריים, שבוע אחרי הבחירות, הכריזו CNN וסוכנות הידיעות AP שטראמפ ניצח את ביידן במדינת אלסקה – שמחלקת שלושה אלקטורים בבחירות. לפי ניתוח ספירת הקולות של CNN בכך עלה מספר האלקטורים של טראמפ ל-217 לעומת 279 לביידן. לפי "פוקס ניוז" ו-AP מספר האלקטורים של ביידן גבוה יותר ועומד על 290. הסיבה לכך היא ש"פוקס ניוז" ו-AP הכריזו על ניצחון של ביידן באריזונה, שמחלקת 11 אלקטורים, אך CNN בחרה שלא לעשות זאת כרגע וציינה שהקרב שם עדיין לא הוכרע. לפי CNN מספירת 98% מהקולות באריזונה יש לביידן יתרון קל של 0.4%.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל פילדלפיה יום הווטרנים ארה"ב
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל פילדלפיה יום הווטרנים ארה"ב
הנשיא הנכנס והגברת הראשונה החדשה
(צילום: AP)
שתי מדינות שבהן טרם הוכרז מנצח הן צפון קרוליינה וג'ורג'יה, שמחלקות 15 ו-16 אלקטורים בהתאמה. ג'ורג'יה הודיעה היום שלאור הפער הצמוד בין המועמדים (0.3% בתום ספירת 99% מהקולות), היא תבצע ספירה ידנית של כל הקולות במדינה - 5 מיליון קולות - משימה קשה במיוחד שחייבת להסתיים עד 20 בנובמבר. הספירה העדכנית בג'ורג'יה מלמדת שביידן מוביל על טראמפ ב-14,101 קולות בלבד. אם בשאר המדינות לא יהיה שינוי גם ניצחון בג'ורג'יה לא יעזור לטראמפ לזכות בכהונה נוספת. בצפון קרוליינה לטראמפ יש יתרון של 1.3% אחרי ספירת 98% מהקולות.
בראד רפנספרגר, מזכיר המדינה של ג'ורג'יה, אמר היום כי "בגלל שהפער כל כך קטן אנחנו למעשה חייבים לבצע ספירה ידנית חוזרת של כל הקולות. אנחנו רוצים להתחיל את זה לפני שהשבוע יסתיים". שני הסנאטורים הרפובליקנים של ג'ורג'יה, דיוויד פרדו וקלי לפלר, קראו למזכיר המדינה של ג'ורג'יה – שגם הוא רפובליקני, להתפטר בעקבות הטיפול שלו במערכת הבחירות במדינה. עם זאת ההצהרה שלהם לא מציגה שום הוכחה להונאה.

8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן אתמול בדלאוור: "התנהלות טראמפ מביכה"
(צילום: AP)
מחקר של Fair Vote, ארגון שאינו מפלגתי, גילה שמתוך 31 ספירות חוזרות שהיו בארה"ב בשנים 2000 עד 2019 התוצאה השתנתה רק בשלוש מהן. ברוב המקרים הפער של המנצח גדל במעט. בממוצע הספירה החוזרת שינתה את התוצאות ב-0.024%. טראמפ צריך פער גדול יותר כדי לנצח בג'ורג'יה, מכיוון שכאמור כרגע ביידן מוביל עליו בפער של 0.3%.
קמפיין טראמפ פרסם טענות לכך שקולות רבים של "מצביעים מתים" נספרו בג'ורג'יה. גורמים בקמפיין טראמפ בירכו על הספירה החוזרת בג'ורג'יה וטים מורטו, ראש מערך התקשורת בקמפיין, אמר כי "מדובר בצעד חשוב ראשון בהליך להבטיח שהבחירות היו הוגנות ושכל קול חוקי ייספר".
ביידן הבטיח את הניצחון בשבת בזכות ההכרזה על ניצחונו במדינת פנסילבניה, מדינת מפתח שמחלקת 20 אלקטורים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הערב שמספירת 98% מהקולות עולה שביידן מוביל על טראמפ ביתרון של 0.7% - פער קטן, אך כזה שמספיק לביידן כדי למנוע ספירה חוזרת (החוק בפנסילבניה קובע שספירה חוזרת תתבצע רק אם הפער לא עולה על -0.5%). גם בפנסילבניה טוען טראמפ לזיופים לטובת הדמוקרטים, ותולה תקוות בעדותו של עובד דואר מקומי שטוען שהיה עד למזימה לזייף קולות של בוחרים.
דונלד טראמפ יצא היום מהבית הלבן לבית העלמין הצבאי בארלינגטון, וירג'יניה, שם השתתף עם רעייתו מלניה וסגן הנשיא מייק פנס בטקס לציון יום הווטרנים בארה"ב. זו הייתה הופעתו הציבורית הראשונה של טראמפ מאז מסיבת העיתונאים ביום חמישי שבה הצהיר, ללא הוכחות, שהבחירות "נגנבו". מאז הספיק טראמפ לצאת לשני משחקי גולף, אך רק היום לקח חלק באירוע ציבורי ראשון.
בימים כתיקונם נוהג הנשיא לענות לשאלות כתבים מחוץ לבית הלבן, אך היום לא עשה זאת. טראמפ גם לא נשא דברים בבית הקברות הצבאי, אך המשיך בטוויטר את הנרטיב של הונאת הבחירות. הוא התייחס ל"הר של שחיתות והונאה" וגם תקף את הסוקרים. "אנחנו מנצחים", כתב. השבוע עורך טראמפ פגישות עם יועציו בבית הלבן, ודן עמם בצעדים הבאים במאבק המשפטי.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ  משתתף בראיון בעקבות הדיון הנשיאותי הרפובליקני במילווקי, ויסקונסין
דונלד טראמפ  משתתף בראיון בעקבות הדיון הנשיאותי הרפובליקני במילווקי, ויסקונסין
"אל תצפו שהוא יודה בהפסד"
(צילום: AFP)
לפי דיווחים בארה"ב בסביבתו של הנשיא חלק ממקורביו ממשיכים ללחוץ עליו לקבל את תוצאות הבחירות, אך לא נראה שהוא מתכוון לעשות זאת. גורמים אמריקנים ששוחחו עם רשת NBC סיפרו שיועציו של הנשיא מעריכים שהוא מעולם לא יודה שהוא הפסיד – גם אחרי שהתוצאות במדינות המפתח יאושרו בשבועות הקרובים. המדינות בארה"ב אמורות לפרסם תוצאות רשמיות בתחילת דצמבר, ובאמצע החודש יתכנס חבר האלקטורים וייתן את הקולות למנצח.
"אל תצפו שהוא יודה בהפסד", אמר עוזר בכיר של טראמפ. "הוא יאמר משהו כמו 'אנחנו לא יכולים לסמוך על התוצאות, אבל אנחנו לא נערער עליהן'". יועץ אחר אמר שאחרי מאבקים משפטיים וספירות חוזרות טראמפ, אולי, יאמר שהוא "מכיר בתוצאות" אך ידגיש ש"לעולם לא נדע כמה הן מדויקות". "אנחנו עדיין לא שם", אמר היועץ. לפי NBC בינתיים יש תסכול הולך וגובר בבית הלבן מ"המבוכה, הבלבול וחוסר הוודאות".
ביידן ורעייתו ג'יל ביקרו היום באנדרטה בפילדלפיה לחללים האמריקנים שנפלו במלחמת קוריאה. לאחר מכן חזר הזוג לדלאוור. למרות הקשיים שמערים ממשל טראמפ על צוות המעבר, הדמוקרטים כבר החלו את ההכנות לכניסה לבית הלבן. ביידן מתכנן להיפגש היום עם היועצים שמסייעים לו להתכונן למעבר לבית הלבן ב-20 בינואר. אתמול פרסם הנשיא הנבחר את רשימת העובדים שיהיו בצוות המעבר, שכולל קרוב ל-500 איש. ביידן מינה בתחילת השבוע מומחים לוועדה שתייעץ לו במאבק במגפת הקורונה, שבימים האחרונים שוברת שיאים בארה"ב.
בשיחה אתמול עם כתבים בדלאוור הדגיש ביידן שלמרות שטראמפ מסרב לקבל את תוצאות הבחירות צוות המעבר שלו כבר התחיל בעבודה, ואמר ש"שום דבר לא יעצור" את העברת השלטון. "אני חושב שכל המפלגה הרפובליקנית, למעט כמה יוצאים מהכלל, נמצאת במצב שבו היא מעט מאוימת על ידי הנשיא המכהן. אבל בכל פעם יש רק נשיא אחד", אמר ביידן. הוא הוסיף שטראמפ "יהיה נשיא עד 20 בינואר" ושהרפובליקנים טרם הציגו הוכחות לטענות שלהם על "גניבת הבחירות".