עובד דואר פשוט מפנסילבניה בשם ריצ'רד הופקינס זוכה בימים האחרונים לתשומת לב לא שגרתית, בעקבות טענותיו שהיה עד לניסיון לזייף קולות – האשמות המשרתות את טענת הנשיא היוצא דונלד טראמפ כי הבחירות היו מושחתות מן היסוד והוטו בדרכי מרמה לטובת הדמוקרטים. ביומיים האחרונים מדווחים בארה"ב עוד ועוד מקורות כי בחקירה שנערכה לו הודה הופקינס ששיקר, אבל בשעות האחרונות הוא הופיע לפתע בסרטון שבו הוא טוען: "לא חזרתי בי, עוד תגלו את האמת".

5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ריצ'רד הופקינס עובד דואר טוען ש היה עד ל הונאת בחירות זיוף
ארה"ב בחירות ריצ'רד הופקינס עובד דואר טוען ש היה עד ל הונאת בחירות זיוף
הופקינס. "תסירו את הכתבה היפה שלכם"
(מתוך יוטיוב)
הופקינס בן ה-32 טען בשבוע שעבר כי במהלך עבודתו שמע בכירים במשרדו משוחחים על כוונתם לשנות את התאריך שבו חתומים טופסי הצבעה ששלחו בוחרים שונים בדואר, כך שייראה כאילו הטפסים הגיעו עד ליום הבחירות ולא אחריו. בפנסילבניה, חשוב לציין, מאפשר החוק לספור גם קולות שהגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות כל עוד החתימה עליהם מוכיחה שנשלחו עד לאותו יום. החוק הזה נועד להבטיח שכל קול שנשלח די זמן מראש אכן ייספר, וזאת משום ששירות הדואר האמריקני סובל מקשיים כספיים ותפעוליים עצומים, ולא פעם חלים בו עיכובים חמורים.
הופקינס חתם אז על תצהיר שבו טען כי שמע את אותם עובדים בכירים מדברים על "מזימתם", וקמפיין טראמפ העביר את התצהיר הזה ליו"ר ועדת המשפט של הסנאט לינדזי גרהאם, בעל בריתו של טראמפ. גרהאם פנה למשרד המשפטים ול-FBI בבקשה שיפתחו בחקירה, ושלשום עתר קמפיין טראמפ לבית משפט פדרלי בפנסילבניה בדרישה שימנע מהרשויות במדינה זו לאשר את התוצאות, בטענה שנרשמו ליקויים בפיקוח על ההצבעה בדואר. נזכיר כי ניצחונו של ביידן בפנסילבניה – בפער של קצת יותר מחצי אחוז – הוא שנתן לו את הניצחון בבחירות בכללן, ושלילת הניצחון שם ממנו עשויה להוריד אותו בחזרה אל מתחת לרף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות.
אלא שכבר שלשום דיווח "וושינגטון פוסט" כי הופקינס הודה בפני בכירי שירות הדואר כי טענותיו שקריות, והלילה מסרו הדמוקרטים בוועדת הפיקוח של בית הנבחרים כי הם עודכנו שכאשר הופקינס תושאל על-ידי חוקרים פדרליים הוא הודה שבדה את הטענות מלבו. לא ברור מדוע שיקר לכאורה.

קמפיין טראמפ: "איזה לחץ הפעילו עליו?"

בהנחה שהופקינס אכן חזר בו, זו מבוכה לטראמפ, המנסה להציג את הבחירות כהונאה דמוקרטית אחת גדולה. בציוץ שפרסם טראמפ אתמול הוא כינה את הופקינס "פטריוט אמיץ" בשל העדות שמסר, והוסיף: "עוד ועוד אנשים יוצאים מהצללים כדי לחשוף את הבחירות המזויפות!".
5 צפייה בגלריה
טראמפ. "עוד ועוד אנשים חושפים"
טראמפ. "עוד ועוד אנשים חושפים"
טראמפ. "עוד ועוד אנשים חושפים"
(צילום: gettyimages)
הדובר של קמפיין טראמפ טים מורטאו ניסה הלילה להציג את ההתפתחות האחרונה כעדות בפני עצמה להונאת בחירות: "הופקינס הגיש תצהיר מפורט מאוד", טען על העדות שמסר עובד הדואר בשבוע שעבר. "הוא נקב בשמות ותיאר במפורש את מה ששמע. אנחנו לא יודעים לאיזה לחץ הוא היה נתון מאז שמסר את ההצהרות האלה". יצוין כי את טענותיו נגד בכירי המשרד פרסם הופקינס דרך ארגון שמרני.
בשעות האחרונות, לאחר שדווח כי הודה ששיקר, פרסם הופקינס סרטון וידאו שבו הוא מציג את הכתבה מה"פוסט" ואומר: "כתוב כאן שפברקתי את הטענות שלי על זיוף קולות. אני כאן כדי לומר שאני לא חוזר בי מההצהרות. זה לא קרה. זה לא מה שקרה, ואתם תגלו מחר".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס לינדזי גרהאם דרום קרוליינה עם דונלד טראמפ
לינדזי גרהאם. ביקש חקירה מה-FBI
(צילום: AFP)
טראמפ, נזכיר, מבסס חלק גדול מהמאבק המשפטי שלו על ההצבעה בדואר: מדינות ארה"ב נותנות לרבים מתושביהן כבר שנים את האפשרות להקדים ולהצביע בשבועות שלפני יום הבחירות הרשמי, בין השאר באמצעות שליחת טופס ההצבעה שלהם בדואר, והשנה, בצל מגפת הקורונה והרצון של בוחרים להימנע מהסכנה שבהצטופפות בקלפיות, הרחיבו רוב המדינות את האפשרות הזו, ומספר שיא של מצביעים נתנו את קולם דרך הדואר.

סקר: 80% מכירים בניצחון ביידן

בדיוק כפי שחזו הסקרים, ביום הבחירות עצמו אפשר היה לראות שרוב המצביעים בדואר היו דמוקרטים, ואילו רוב המצביעים בקלפיות היו רפובליקנים. הפער הזה נובע כנראה בין השאר מכך שדמוקרטים נוטים לחשוש יותר מהנגיף. ההבדל בדפוסי ההצבעה של שני הצדדים יצר חוסר איזון לא שגרתי גם באופן שבו פורסמו התוצאות: מכיוון שבחלק מהמדינות והמחוזות בארה"ב נוהגים לספור ראשית את הקולות שניתנו בקלפי ביום הבחירות הרשמי, ורק אחר כך את הקולות שהגיעו בדואר בשבועות שלפני כן, במקרים רבים בליל הבחירות פתח טראמפ פער ראשוני גדול ומתעתע, אבל ככל שהתקדם הלילה והחלה ספירת ההצבעות מהדואר יתרונו הצטמצם ובחלק מהמקרים גם נמחק.
5 צפייה בגלריה
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
סופרים קולות בפנסילבניה בסוף השבוע
(צילום: AP)
עיתונאים ופרשנים בארה"ב הזהירו במשך שבועות מתרחיש שבו טראמפ ינצל "גל אדום" (רפובליקני) של קולות בראשית הלילה כדי להכריז על ניצחונו, ואז כשיגיעו הקולות מהדואר והדמוקרטים יצמצמו את הפער ("גל כחול"), יטען שהבחירות נגנבות ממנו בדרכי מרמה. זה בדיוק מה שהוא עשה בליל הבחירות: במסיבת עיתונאים בבית הלבן יצא טראמפ והכריז כי ניצח בבחירות אף שהספירה הייתה באותה העת בעיצומה, ובסדרת ציוצים בהמשך היום טען כי מעשה הגניבה-כביכול נמשך, ושהדמוקרטים עמלים על זיוף קולות, למשל בפנסילבניה, כדי למחוק את יתרונו המוקדם בדרכים לא כשרות.
מאז ההכרזה על ניצחון ביידן הודיע טראמפ כי לא יכיר בתוצאות, אלא יילחם בהן בכלים משפטיים, ובינתיים הוא גם מסרב לשתף פעולה עם צוות המעבר שאמור להכין את הקרקע לכניסתו של ביידן לבית הלבן.
סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה הלילה סקר שלפיו קרוב ל-80% מהאמריקנים – בהם יותר מחצי מהרפובליקנים – מכירים בניצחונו של ביידן בבחירות. בסקר, שנערך משבת עד אתמול, 79% מהאמריקנים הבגירים השיבו כי מבחינתם ביידן ניצח במרוץ לבית הלבן. עוד 13% אמרו שהמרוץ טרם הוכרע, 3% השיבו שטראמפ ניצח ו-5% אמרו שהם לא יודעים.

כמעט כל הדמוקרטים שהשתתפו בסקר של רויטרס קבעו שביידן ניצח, ואילו בקרב הרפובליקנים כ-60% קבעו שביידן ניצח. 70% מהאמריקנים (83% מהדמוקרטים ו-59% מהרפובליקנים) אמרו שהם סומכים על אנשי הרשות המקומית שלהם שיעשו את מלאכתם נאמנה בבחירות, ו-72% סבורים שהמפסיד בבחירות חייב להכיר פומבית בהפסדו. 60% אמרו שהם סבורים שבינואר תהיה העברה של השלטון בדרכי שלום.