יום אחרי שנשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי נידון לשנת מאסר בפועל בעקבות הרשעה בעבירות שחיתות, פרשן ynet ו"ידיעות אחרונות" נדב איל התייחס באולפן ynet למקרה - וראשית ביקש להדגיש כי "דווקא כאן לא מדובר על החוק הצרפתי שאנחנו מדברים פה בישראל - הרי החוק שם נותן לנשיא חסינות מפני העמדה לדין במהלך כהונתו, לא אחריה. במקרה הזה של סרקוזי חלקן הגדול של העבירות, לפחות אלה שהוא הורשע בגינן, נעשה לאחר שהיה נשיא צרפת.
"מדובר על שורה של עבירות. אם זה משתרשר אחורה, הדברים קשורים ממש לבחירתו לנשיא, ולשורה של פרשיות עסיסיות שקשורות למימון הקמפיין שלו בבחירות - בתחילת שנות ה-2000".
יש איזושהי זווית שאתה אומר "זה דומה למה שקורה כאן אצלנו"? "מאוד מעניין שהעבירה שהוא הורשע בה היא עבירת שוחד, אבל מהו אותו ניסיון שוחד? בעצם הבטחה, או אפשרות לקידום. כלומר השוחד לא היה שווה כסף. אני לא יודע אם אתה זוכר את השיחה הישראלית, עלה הטיעון האידיוטי כאילו אם זה לא כסף זה לא שוחד".
מדברים על זה עד עכשיו. "זה שטויות, אפשר לתת שוחד בהמון דרכים. במקרה הזה, השופט החוקר שסרקוזי ניסה להוציא ממנו מידע על חקירה אחרת שמתנהלת נגדו, לא קיבל את ההצעה. הופעל עליו לחץ. אגב, לפי כתב האישום, סרקוזי והעורך דין, תיירי הרצוג, החזיקו שורה של טלפונים סלולריים לא רשומים כדי לשוחח עם השופט הזה ולהציע לו את השוחד. בכל מקרה זה לא מומש. הצעת השוחד הייתה לקדם את השופט, וכאמור, ללא תמורה כספית.
"הכול בסוף משתרשר לבחירות שבהן התמודד סרקוזי ולחשד עוד יותר יסודי - שעד היום לא בורר - שסרקוזי קיבל בעצם מזוודות של כסף משליט לוב מועמר קדאפי, שכך מומנה מערכת הבחירות ב-2007.
"החקירה שעליה הוא ניסה להשיג מידע נגעה לחשד שלכאורה הוא הפעיל לחץ, ניסה להוציא כסף, מהיורשת העשירה בצרפת ליליאן בטנקור. שם התנהלה חקירה נפרדת על כך שניסו לנצל את מצבה הנפשי הרעוע של האישה המבוגרת כדי להוציא כספים. במסגרת הניסיון להשיג מידע על כך, סרקוזי ניסה לשחד את השופט באמצעות קידום. ויש לנו כאן פרשה צרפתית כדבעי. הוא אומר שזה הכול רדיפה של מערכת המשפט, הוא רצה לעשות רפורמות במערכת המשפט, אם זה מזכיר לך משהו".
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסרקוזי בירושלים, 2015
נתניהו וסרקוזי בירושלים, 2015
נתניהו וסרקוזי בירושלים, 2015
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
נראה שסרקוזי לא יישב בכלא, בתא. "אתה צודק. הוא קיבל שלוש שנים - שנתיים על תנאי, אחת בפועל. לפי החוק הצרפתי הוא יוכל לשבת את השנה הזאת בפועל בבית, כאשר הוא עם אזיק אלקטרוני. כרגע אני מעריך שזה עוד טיפה רחוק, הוא מתכוון לערער, טוען שזה סקנדל, ואני לא בטוח שגזר הדין יבוצע מיד".
היית לוקח משם משהו לכאן? מהשיטה הצרפתית? "בכנות, לא. הוא כבר הנשיא השני שהורשע, הראשון היה ז'אק שיראק. הכול אחרי כהונה. רואים שוב ושוב בעשורים האחרונים בצרפת התפרצויות של פרשיות שחיתות. זה מראה עד כמה למרות כל הניסיונות לעטוף את הכהונות בכל מיני כללים טכניים - במקרה של צרפת זה שנשיא יהיה חסין מחקירה במהלך כהונתו - כשיש שחיתות אז בסוף היא יוצאת, ויש לה משמעויות פליליות. גם אם זה לאחר מכן.
"אנחנו יודעים שראש הממשלה רוצה לקדם, כנראה, סוג של חקיקה כזאת בישראל. איך יודעים? כי הוא אומר שלא יתערב בנושא. מזה אנחנו מבינים שהוא לא יתנגד, לא ייצא להפגנת שבת, הוא לא יפתח בשביתת רעב אם חבריו לכנסת יעבירו חוק שבעצם ייתן לו פטור בצורה כזו או אחרת (אם כי ספק אם אפשר להעביר חקיקה כזו רטרואקטיבית על משפט שכבר החל בישראל. זו גם שאלה שצריכה להישאל). זה די מבהיר לנו על מה מערכת הבחירות כאן".