"לבנון צריכה לדעת שמה שחוותה עזה לפני מספר שבועות הוא רק קצה הקרחון. המטרות מוכנות, ואם צריך - נפעל". כך אמר הערב (שני) שר הביטחון בני גנץ בטקס הענקת אות רצועת הביטחון בגלילות, לציון 21 שנים ליציאת צה"ל מלבנון. הוא התייחס לאיומים מצד ארגון חיזבאללה והעומד בראשו, חסן נסראללה - ושיגר איום משלו: "המלחמה שחלילה תיפתח בלבנון תתנהל בעיקרה בשטח האויב והנזק שלו יהיה עצום, כואב ורחב. שום מניפולציה של חולשה לא תביא לאויבינו הישגים, והיא רק מוכיחה את חולשתם והבנתם השקטה והעמוקה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה". בטקס הוענק לראשונה אות המערכה לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי וכן למי ששירתו באזור באותה תקופה.
4 צפייה בגלריה
טקס אות המערכה
טקס אות המערכה
"המטרות מוכנות". גנץ בטקס
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
טקס אות המערכה
טקס אות המערכה
גנץ, מופז ואשכנזי בטקס
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי גנץ, "לאחר חטיפת אלדד רגב ואהוד גולדווסר ב-2006, קראה לנו לבנון למלחמה נוספת בכדי להפסיק את הטרור של חיזבאללה על גבולנו. ישראל תמיד תהיה נכונה להילחם כדי להילחם על אזרחיה ותמיד תפעל בכל האמצעים שלרשותה כדי להשיב את בניה הביתה - בלבנון, בעזה ובכל מקום".
"בשנים שחלפו לא השכילה לבנון להשתלט על הנעשה בתוך גבולותיה, שהפכו לזרוע טרור איראנית ובסיסים לצבא טרור ממוסד", הוסיף שר הביטחון. "מי שמחביא מחסן נשק בביתו - מסכן את ילדיו. מי שמשגרים מוסלקים בחצרו - מסכן את שכניו. מי שמחומש על-ידי איראן ומנסה לפעול מול ישראל במרחב האווירי ובכלל - סומן ויופל בזמן ובמקום שנבחר. מדינה שנותנת חסות לארגון טרור בוגדת באזרחיה ובזכותם לחיות בשגשוג ובביטחון".
עוד אמר גנץ, כי "כפי שהוכח היסטורית עם מדינות אחרות באזורנו - מלחמה אינה בהכרח גזרת גורל או אינה רק גזרת גורל. אפשר לשים סוף ללחימה של עשורים שמעולם לא נפסקה אם רק תהיה בלבנון הנהגה הרוצה בכך. אפשר להביא לשיתוף פעולה כלכלי, ליחסי שכנות בין העמים ואפילו - והלוואי - גם לשלום".
4 צפייה בגלריה
טקס אות המערכה
טקס אות המערכה
הרמטכ"ל כוכבי בטקס
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
טקס אות המערכה
טקס אות המערכה
(צילום: מוטי קמחי)
הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי נשא גם הוא דברים והתייחס לתקופת שירותו ברצועת הביטחון: "הערב אני עומד כאן לא רק כרמטכ"ל, אלא כמי ששירת בלבנון כחייל, כמ"כ, כמ"מ, כמ"פ וכך הלאה ומבקש את הזכות לייצג את כולכם - מראשון החיילים ועד לאלופים ולראשי המטה הכללי. רבים נוספים אמנם שבו מהזירה וחזרו משדה הקרב, אך הקרב שלהם עדיין נמצא בעיצומו. הפצועים בגוף והנפגעים בנפש הם דוגמה לנחישות ואיתנות, לא רק בזמן המערכה, אלא גם אחריה, ואנו חייבים להעמיד להם סיוע ותמיכה נרחבים ככל האפשר".
"שם, בלבנון, ירו עליי בפעם הראשונה", אמר הרמטכ"ל, "שם לראשונה פגעתי באויב ושם לראשונה שמעתי את נשימותיו האחרונות של חבר; שם למדתי באופן המעשי ביותר מנהיגות, ושם - כמו כולכם - התבגרתי מהר מקצב הזמן. למשרתים במערכה מגיעה הוקרה והערכה. טקסים ואותות אינם רק סממן חיצוני. טקסים ואותות מגלמים הוקרה וכבוד, אבל בראש ובראשונה הם מבטאים את סולם הערכים של העם ושל החברה".

נסראללה ב"נאום השיעולים": "פגיעה בירושלים תגרור מלחמה אזורית"

בחודש שעבר, נזכיר, נשא מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאום שייזכר כ"נאום השיעולים", ובו איים כי "פגיעה בירושלים תגרור מלחמה אזורית". נסראללה, שהרבה להשתעל במהלך נאומו שנמשך שעה וחצי ונקבע מראש לציון 21 שנה לנסיגת צה"ל מלבנון, התנצל בפתח דבריו על היעדרו בימים שקדמו לנאום ומאז נאומו האחרון כשבועיים וחצי קודם לכן, לציון יום ירושלים, "בשל מחלה".
בהמשך דבריו התייחס נסראללה למבצע "שומר החומות" ברצועת עזה ואמר כי "אנחנו חוגגים בחודש מאי שני ניצחונות: ב-25 במאי את יום ניצחון לבנון והבסת הכיבוש, וב-21 במאי את הניצחון של העם הפלסטיני וההתנגדות הפלסטינית בעזה. אני מברך את העם הפלסטיני על הניצחון ההיסטורי הגדול".
נסראללה, שלמרות איומיו התקיפים בחר שלא לצרף את חיזבאללה למערכה בימי מבצע "שומר החומות" - טען כי דווקא ישראל היא זו שמורתעת: "אני לא חושב שישראל לא מסוגלת לצאת למבצע קרקעי. אבל הצבא הזה והנהגתו מפחדים ומורתעים מפעילות קרקעית - בין אם בלבנון או בין אם בעזה. הצבא החזק ביותר באזור מפחד. זה כישלון אמיתי".