מתחילת השנה ועד יום חמישי האחרון נרצחו 94 אזרחים ערבים בתחומי ישראל. ממוצע של כמעט אחד בכל שלושה ימים. כיוון שהערבים הם חמישית מתושבי המדינה, הדבר שקול לרצח של כ-380 אזרחים יהודים. לו חלילה באמת נרצחו 380 יהודים בפרק הזמן הזה, הייתה קמה סערה, ועדות חקירה היו מתגבשות תוך ימים והתקשורת לא הייתה פוסקת מדיון בעניין עד לעצירת מגפת האלימות. אבל מדובר באזרחים ערבים-פלסטינים.
הם ממילא מופלים לרעה, מודרים, מסווגים כאויב על ידי רבים והרצח ממשיך להשתולל. בדם ליבו קרא בשבוע שעבר יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה בנאומו בכנסת: "94 ערבים מהשכנים שלי, מהאחים שלי, נרצחו מאז תחילת השנה. אנחנו לא רוצים לחיות עם נשק כלל וכלל".
הוא הציע לכנסת לחוקק עונש מינימום למחזיקי נשק בלתי חוקי. בדרך כלל אני לא תומך בעונשי מינימום, אבל בקצב הרצחני של הפשע בחברה הערבית דומה שאין ברירה. ההצבעה על הצעתו של ח"כ עודה וגם על הצעה דומה של ח"כ גדעון סער (הליכוד) עוררה כמה פיהוקים ונדחתה. המסר היה: שיהרגו הערבים אחד את השני, לממשלה שלנו יש דברים חשובים יותר לנהל, למשל הריב בין הליכוד לשרידי כחול לבן.
הם יגידו בגזענות ש"זו התרבות שלהם" תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות. לא היו מעשי רצח כל כך רבים בעבר, אז רק עכשיו נזכרו האזרחים הערבים בתרבותם? מה גם שאין מעשי רצח במספרים דומים בשטחים הכבושים ובמדינות שכנות כמו ירדן. מה, הפלסטינים שם לא שייכים לאותה תרבות?
1 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
ארכיון. זירת רצח בקלנסווה באוגוסט האחרון
האמת היא שהבעיה היא דווקא בתרבות שלנו: מה שלא פוגע בנו, שליטי הארץ, לא מעניין אותנו. יסתדרו הם – הערבים - עם העדר אכיפת החוק. הממשלה הרי לא מספקת לערבים שירות שוויוני - לא בחינוך, לא בתשתיות לא בבריאות. מדוע ציפיתם שדווקא הגנה תיתן להם?
רק מאבק יהודי-ערבי משותף לשינוי תפיסתי, מאבק שלא רק יטמיע את ההבנה שכל האזרחים שווים אלא גם יגרום לכך שחלק נכבד ממקבלי ההחלטות יהיו ערבים, רק מאבק כזה יוכל לשנות את המציאות. אם איימן עודה יהיה השר לביטחון פנים, אחמד טיבי שר הבריאות ועאידה תומא סלימאן שרה לשוויון חברתי – יתחילו כל הדרגים להתייחס בשוויון לכל האזרחים.
וכן, זו תהיה רק ההתחלה, הדרך תהיה ארוכה - בדיוק כפי שהשנים שבהן עמדה גולדה מאיר בראשות הממשלה לא הביאו שוויון לנשים, וכפי ששמונה שנות נשיאות ברק אובמה לא הביאו לשוויון המיוחל לשחורים בארה"ב. אבל כל מסע כזה חייב להתחיל איפשהו.
  • הח"כ לשעבר מוסי רז הוא ממובילי קבוצת ברית تحالف לקידום שותפות פוליטית יהודית ערבית

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com