נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, הודיע הלילה (בין ראשון לשני), כי הוא נדבק בקורונה. "אני מצטער להודיע לכם שנדבקתי בנגיף הקורונה", צייץ הנשיא בן ה-67 בטוויטר. "התסמינים שלי קלים אבל אני כבר תחת טיפול רפואי", הוא הוסיף. "כמו תמיד, אני אופטימי, נמשיך להתקדם הלאה".
3 צפייה בגלריה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור. תסמינים קלים בלבד
(צילום: רויטרס)
אוברדור סובל מלחץ דם גבוה ועד שלקה בהתקף לב ב-2013 היה גם מעשן כבד. למרות זאת, ולמרות גילו המתקדם, הוא טרם חוסן – לאור העובדה שמבצע החיסונים במדינה מתמקד כעת רק בצוותים הרפואיים. מקסיקו מחלקת לפי שעה רק את החיסון של פייזר, ולפי התוכנית הקיימת בני 60 ומעלה יוכלו לקבל אותו מפברואר.
חוסה לואיס אלומייה זגארה, האפידמיולוג הראשי של ממשלת מקסיקו, אמר הלילה כי אוברדור מתבודד כעת בביתו. "למרבה המזל, הנשיא במצב יציב כרגע, התסמינים שלו קלים", אמר במסיבת עיתונאים שכונסה לאחר ההכרזה של הנשיא. כמה מיועציו הקרובים של אוברדור כבר נדבקו בנגיף בחודשים האחרונים, אך הוא טען שוב ושוב כי אינו חושש וכי הוא שומר על בריאות טובה.
אוברדור, שחזר למקסיקו סיטי אחרי ביקור שנמשך שלושה ימים בצפון ומרכז מקסיקו, מתכוון להמשיך בעבודתו למרות המחלה. בין היתר ידון במהלך היום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובשיחה הזו צפויה לעלות האפשרות של רכישת החיסון הרוסי ספוטניק V, במטרה להאיץ את מבצע החיסונים במקסיקו.
3 צפייה בגלריה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
אוברדור עם תומכיו במרץ אשתקד. קרא להם בהתחלה להמשיך להתחבק
(צילום: EPA)
עם זאת, הוא יצמצם מעט את לוח הזמנים העמוס שלו ואת מקומו במסיבות העיתונאים היומיות שהוא מכנס בכל בוקר בימי עבודה, בהן הוא מדבר כשעתיים ללא כל הפסקה, תמלא שרת הפנים אולגה סנצ'ס. חקירה אפידמיולוגית נפתחה כדי לאתר אנשים שהיו במגע קרוב עם הנשיא, ושרת הכלכלה טטיאנה קלות'יאר כבר נכנסה לבידוד.
הידבקותו של אוברדור בנגיף מגיעה בצל הביקורת שספג עוד מפרוץ המגפה בתחילת השנה שעברה, בין היתר בשל הימנעותו מעטיית מסכות, עמן נראה בפומבי רק לעתים נדירות. בחודשים הראשונים של המגפה עוד קרא לאזרחים להמשיך לצאת החוצה ולהתחבק זה עם זה, אך בהמשך קרא להם להימנע מכך. רק ביום שישי האחרון פרסם תמונה שלו משוחח עם הנשיא האמריקני החדש ג'ו ביידן, כשלצדו שר החוץ מרסלו אברארד, מתורגמן ויועץ נוסף – כולם סביב שולחן אחד ואיש ללא מסכה.
אוברדור מתנגד גם להגבלות חמורות ולהשבתת הכלכלה, מחשש לאפקט ההרסני שיהיו להחלטות שכאלו על חייהם של המקסיקנים, שרבים מהם חיים מן היד אל הפה. הוא אף מתח ביקורת על מדינות אירופה שכדי לבלום את הנגיף הטילו סגרים נוקשים, ורמז שמדובר בצעדים טוטליטריים. האסטרטגיה של ממשלתו למאבק בנגיף הייתה ממוקדת יותר בהגבלות מקומיות, על פי רמת ההדבקה בכל מדינת מחוז, אולם הנגיף ממשיך להתפשט במקסיקו בהיקפים חמורים ביותר. השבוע החולף היה הקטלני ביותר שם מאז פרוץ המגפה, עם כ-9,000 מתים במהלכו. עד כה מתו מהנגיף במקסיקו כמעט 150,000 אלף בני אדם – בנתון זה היא מדורגת רביעית בעולם – וכ-1.7 מיליון איש אובחנו כנשאים של הנגיף.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מקסיקו
בדיקת קורונה מקסיקו
בדיקת קורונה במקסיקו. 9,000 מתים בשבוע אחד
(צילום: רויטרס)
ביקורת על התנהלות הנשיא נשמעה במרומז גם מארגון הבריאות העולמי, כאשר ראש הארגון טדרוס אדהנום גברייסוס דחק בנובמבר במנהיגי מקסיקו להתייחס למשבר "ברצינות רבה". טדרוס לא נקב בשמו של אוברדור, אך אמר אז: "עטיית מסכה זה דבר חשוב, היגיינה חשובה וריחוק חברתי חשוב, אנחנו מצפים מהמנהיגים לשמש דוגמה".
חרף הביקורת כלפיו, הפופולריות של הנשיא המקסיקני רק גברה בתקופת המגפה, לפי סקרים שעורכת חברת Consulta Mitofsky. שני קודמיו של הנשיא הסוציאליסטי, אנריקה פנייה נייטו ופיליפה קלדרון, שאת שניהם הוא הוקיע כחברים במערכת פוליטית מושחתת שאותה הגיע לשנות מהיסוד, מיהרו הלילה לאחל לו בריאות. "בכנות, אני מאחל לנשיא החלמה מהירה", צייץ קלדרון בטוויטר.
בהידבקותו מצטרף אוברדור לשורה ארוכה של מנהיגים בעולם שכבר חלו בקורונה, בהם הנשיא האמריקני לשעבר דונלד טראמפ ונשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, ששניהם ספגו גם כן ביקורת על יחס מזלזל לנגיף. באירופה נדבקו, בין היתר, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. באמריקה הלטינית נדבקו בנוסף לבולסונרו נשיא גואטמלה אלחנדרו ג'יאמטיי, נשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס והנשיאה הזמנית לשעבר של בוליביה ז'אנין אנייס. כולם החלימו בסופו של דבר.