"אם ישיבות קבינט הקורונה וישיבות הממשלה היו מועברות בשידור חי לכל בית בישראל, הייתה מתחוללת פה רעידת אדמה", אמר השבוע גורם בכיר שהשתתף בישיבות בעיצומו של הוויכוח אם להתיר הפגנות.
"עכשיו מתברר", הוסיף גורם אחר, "מדוע האמירה המפורסמת של נתניהו שהייתה תקפה בשעתו לאולמרט, לפיה ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים, היא כל כך מדויקת".

שרי הממשלה שיצאו מהדיונים בלילה שבין רביעי לחמישי, אז הוחלט על סגר כללי בניגוד לדעתם של גורמי המקצוע, תיארו מצב של חשדנות קיצונית בין שרי הליכוד לכחול לבן. זו נובעת לא רק מהאינטרסים הפוליטיים המתנגשים והידועים, אלא גם מהעובדה שכל החלטה שנתניהו מוביל אליה, מכניסה לדריכות לפחות מחצית מחברי הממשלה, שמפליגים במחוזות הדמיון סביב השאלה מה המניע הנסתר שלו. איך זה ישרת אותו במסע ההישרדות.
היכולת לנהל דיון מקצועי-ענייני ולקבל החלטות כשבריאות הציבור וכלכלתו לנגד עיניהם, מוגבלת מאוד בנסיבות המתוארות, מודים שרים שלוקחים חלק בישיבות.
זאת גם הסיבה שהדברים נמרחים, נתקעים, מתמהמהים. השרים חושדים, אז קודם כל בולמים ומעכבים כדי לא לטעות ולא לשרת מטרות נסתרות. הדיון שהוביל נתניהו סביב ההפגנות בבלפור, ושאותו כינה שר הביטחון בני גנץ "אובססיבי", הוא רק דוגמה אחת.

אשכנזי מול גנץ

המצב הזה מקרין לא רק על יחסי העבודה המתוחים בתוך הממשלה בין הליכוד לכחול לבן. הוא גם מחלחל אל המפלגות פנימה. בליכוד כבר מזמן לא שקט. השרים וחברי הכנסת מתנהגים כמי שכבר החלו את הפריימריז לרשימה אף על פי שהם עוד לא לגמרי בטוחים אם יהיו פריימריז, מתי ובאיזו מתכונת.
עדות לכך ניתן לראות בהצעת החוק שהוגשה השבוע וכוונה נגד ח״כ ניר ברקת, שנועדה להגביל אותו מלפזר כסף פרטי באופן חופשי על קמפיין הפריימריז.
החידוש הוא שגם בכחול לבן, מפלגה ללא פריימריז, מתחילות להיפרם השורות. ככל שהדיונים סביב סגר מלא ומציאת פתרון להפגנות ולתפילות עלו שלב, התגבש בהתאמה אגף ניצי במפלגה שסבור שכל יום נוסף של ישיבה בממשלה הוא נזק שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לתקן. זה גם תוצר של תחושה שהעימותים מסתיימים בדרך כלל כשידו של נתניהו על העליונה.

בהיעדר ברירה אחרת כרגע, כמו פירוק השותפות, בפלג הלוחמני של כחול לבן חושבים שצריך להחריף את הטון מול נתניהו והליכוד, לעמוד כחומה בצורה ולא לאפשר לראש הממשלה לסדוק אותה כפי שהוא רגיל לעשות. באגף הזה נמצאים בין היתר בכירי המפלגה בהם שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן.
מולם, ניצב עדיין אגף מתון יותר שמוביל את מדיניות ההכלה. שם גם לפי שעה נמצא בני גנץ. בצד הזה סבורים שהמטרה העיקרית כרגע היא להמשיך להחזיק את קירות הבית גם כשהידיים כבר רועדות ממאמץ, רק כדי שלא יקרוס. הכול כדי למשוך זמן.
מטרת משיכת הזמן היא להגיע למשפט של נתניהו, לנקודה שבה השיח על נבצרות או עסקה יכריע את המערכה, או שבה העסק יסתבך לנתניהו בצל המשבר, ונסיבות חיצוניות יעשו לגנץ את העבודה. באגף הזה מאמינים שהרוטציה בכל זאת יכולה להתממש. שיכול לקרות הבלתי ייאמן ונתניהו יפנה את מקומו.

אין עסקה באוויר

קרש הצלה אפשרי גנץ יכול למצוא אולי בימינה. אנשי השעה בסקרים. ככל שהעמודות של נפתלי בנט בסקרים עולות, גוברת הדריכות והפוטנציאל לבלגן במפלגה שאמורה לקבל את צורתה הסופית רק בהכרזה על בחירות, אם וכאשר.
לכאורה, כל הקלפים משחקים עכשיו לבנט. כישלון נתניהו בניהול משבר הקורונה, תחושה של כאוס ששוררת ועיסוק בדברים לא חשובים במקום בחיי האזרחים. גם קולות הולכים וגוברים בימין האידיאולוגי ליציאתו של נתניהו מהזירה הציבורית תמורת עסקה שבמסגרתה לא יצטרך לנהל משפט ולא יצטרך לשאת בתוצאותיו.
למרות זאת, לא הכול פשוט. מי שהעלו בפני נתניהו בזהירות רבה בעבר את האפשרות לעסקה סיפרו שהוא ממש לא שם. הוא נחוש להמשיך ולהתמודד, לא להניף דגל כניעה מול המערכת שלשיטתו רודפת אותו. סביבו משוכנעים שמערכת בחירות לכשתתקיים, תכניס בו דרייב, התלהבות ובערה מהסוג המוכר וזאת בשורה לא מי יודע מה עבור בנט.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט. אין לו עניין בזעזועים
(צילום: אורן בן חקון)
בנט, מצדו, לא גיבש סופית את אסטרטגיית הפעולה מול נתניהו, אבל ניתן לקבוע די בבירור מה לא יהיה חלק ממנה. ה"לא תעשה" הראשון נוגע לפירוק הפלטפורמה הנוכחית והשותפות עם יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ', שנחשב ליתרון וגם לחיסרון. סמוטריץ', די ברור, הוא החוליה החלשה של בנט במשימה למשוך קהלים חדשים ובליכוד לא יתנו שנייה אחת של שקט סביב זה.
מצד שני, הוא גם יתרון. איתו, בנט רץ בראש שקט. אחרי שלא עבר את אחוז החסימה, כבר די ברור שהרפתקאות מהסוג של ״הימין החדש״ (מפלגת בנט-שקד בלי שותפים), שעה שהמערכת הפוליטית מצויה בטרלול כללי, יצטרכו לחכות.
בכל הזדמנות אומר בנט שהוא אינו עוסק בפוליטיקה ומסרב לענות על שאלות מהסוג הזה כל עוד אין בחירות. אולם די ברור שגם הוא, כמו כולם, דרוך ומבין שהרגע הזה יכול להתרגש עליו אפילו מיידית.
לכן, אין לו עניין בזעזועים. גם לא בנוגע לשותפה הפוליטית שלו איילת שקד. גם כאן בנט לא מחפש משברים - בסביבתו מבהירים שהיא תמשיך כמספר 2, גם אם הוא עצמו לא אומר את זה בפומבי.