ועדת החוקה אישרה אחר הצהריים (חמישי) את חוק העלאת הקנסות על הפרת מגבלות הקורונה. הוא עדיין כפוף לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.את הדיון ניהל ח"כ עמית הלוי (הליכוד) במקום יו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה).
מוקדם יותר דרש יו"ר כחול לבן בני גנץ מיו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין לכנס את המליאה לשם הצבעה על החוק כבר היום - אך לוין הבהיר כי יאפשר זאת רק אם לא תהיה התנגדות מצד סיעות הבית. בכחול לבן אמרו כי מדובר ב"תחמנות ליכודית קלאסית" - ויו"ר הכנסת הגיב בהצעת פשרה: להאריך את הסגר ביום, ולהצביע ביום שני על העלאת הקנסות. נציגי ש"ס ויהדות התורה החרימו את הדיון בוועדת הכנסת על חוק הקנסות, וכך יעשו גם בדיון בוועדת החוקה.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ראיון אולפן
יריב לוין ראיון אולפן
הציע פשרה. יו"ר הכנסת יריב לוין
(צילום: אבי מועלם)
"כחול לבן פועלים כי הם חוששים שירמו אותם והחוק לא יובא להצבעה", אמר לוין - והוסיף: "לכן הצעתי, בניסיון להגיע להבנה בין כולם, שהממשלה תאריך את הסגר ביום אחד וביום שני נוכל להעביר את החוק". לדברי לוין, "כך לא תהיה טענה לרמיסת החוק. נדמה לי שאם באמת יש פה משהו ענייני ולא ניסיון לשחק משחק פוליטי, אין מניעה לאמץ את הפתרון שהצעתי".
לדברי לוין, "יש התנהלות מקוממת שאני לא זוכר כמותה. בתקופת פגרה תמיד ישיבת מליאה מתקיימת בהתראה של כמה ימים. בפגרה אין דיונים סדירים, אז זו הדרך שהדבר נעשה מאז ומתמיד. הודעתי מראש על מועד בהנחה שהחוק יסיים את העבודה בוועדה אתמול. מאחר שזה לא קרה ומאחר ואנחנו נמצאים ביום חמישי - יום שגם בעיתות שגרה הכנסת לא מתכנסת, הודעתי אתמול בלילה שאם החוק יגיע הוא יידון ביום שני, היום שבו הודענו מראש שתהיה ישיבת מליאה".
יו"ר הכנסת המשיך: "נכון לעכשיו, המצב הוא שהחוק לא קיבל פטור מחובת הנחה. אם אנסה לבצע מחטף ואקח חוק ואשים אותו על סדר היום לפני שקיבל פטור מחובת הנחה זו תהיה רמיסה של כל הכללים המקובלים. הדרך היחידה לעשות את זה היא שכלל סיעות הבית מסכימות. אומרות שלא יהיה להן טענות".
בכחול לבן הגיבו: "זו תחמנות ליכודית קלאסית. לא תהיה שום פשרה בנוגע לחוק לאכיפה שוויונית. אם לא יתקיים הסגר לכולם באופן שוויוני - לא יהיה סגר. זה הזמן להציל חיים ולא לעסוק בספינים".

במכתב שהעביר גנץ למזכיר הממשלה נכתב: "בהמשך לאישור הצעת החוק בוועדת חוקה, מבקשך ראש הממשלה החליפי לדרוש מיו"ר הכנסת בשם הממשלה, את כינוסה של מליאת הכנסת באופן מידי וללא דיחוי על מנת להשלים את הליך החקיקה עוד היום".
עוד נכתב: "המלחמה בנגיף הקורונה טרם הסתיימה ועל אף התקדמות הליך ההתחסנות בקרב הציבור עלינו להמשיך ולהקפיד על אכיפת ההנחיות, באופן שוויוני, בקרב כלל הציבור בישראל. חקיקת החוק בכנסת תאפשר לאכוף באופן הנדרש את הנחיות הממשלה למאבק בהתפשטות הקורונה. כל עיכוב בחקיקה – עולה בכדי סיכון חיי אדם. באם לא יאושר החוק, להמשך הסגר תהא יעילות מצומצמת ביותר בצמצום היקף התחלואה בישראל שלא תצדיק את המשך קיומו".
כמו כן, מוקדם יותר, על רקע הוויכוחים בממשלה, הביע גנץ הסתייגות מכוונתו של ראש הממשלה לקבל את עמדת משרד הבריאות ולהאריך את הסגר. "לא בטוח שהסגר הזה נדרש", הוא אמר הבוקר בריאיון באולפן ynet.
"ראיתי את העקומות, אני רואה שיש תחילה של מגמות ירידה בתחלואה, אני רואה שהצפי לתחלואה קשה הולך ויורד, החיסונים במספרים הולכים וגדלים", הסביר גנץ.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: קובי קואנקס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ש לכנס היום ישיבת ממשלה כדי להחליט על הארכת הסגר שאמור להסתיים ביום ראשון הקרוב בחצות. ואולם, עד לרגע זה יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, מתנגד לכינוס הממשלה כל עוד הכנסת לא אישרה את החרפת הקנסות וכן את סגירת מוסדות החינוך החרדיים שמפרים את הנחיות הסגר. יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר הבוקר כי "חוק הקנסות יעבור היום בנוסחו המקורי".
ח"כ זוהר הוסיף: "נפעל כדי שהוא יוצבע היום על מנת שנוכל להתחיל באופן מיידי לאכוף את כל אלו שאינם שומרים על ההנחיות. ראש הממשלה, שר הבריאות והליכוד ממשיכים לפעול בכל דרך למען בריאות הציבור, הן באמצעות הבאת מליוני חיסונים והן באמצעות אכיפה ופעולות להפחתת התחלואה".
ראש הממשלה נתניהו ביקר בצהריים ביישוב הבדואי ערערה שבנגב, במוקד חיסונים של קופת החולים כללית. הוא קרא לכל המגזרים לבוא ולהתחסן נגד נגיף הקורונה. "תבואו להתחסן ואנחנו יוצאים מזה. אני מבקש, במיוחד מעל גיל שישים. תשתחררו מהדעות הקדומות, אין סיכונים, הסיכון הוא לא להתחסן", אמר. הוא אמר כי יבקש מהממשלה להאריך את סגירת הגבולות בשבועיים, כדי למנוע את חדירתן של מוטציות של הנגיף.

אדלשטיין: "התחלואה מסרבת לרדת, לצאת עכשיו מהסגר - הפקרות"

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום בתדרוך שהוגדר "חשוב" עם בכירי משרד הבריאות בבית החולים ברזילי באשקלון כי "גל התחלואה מסרב לרדת" וכי יציאה מהסגר בנקודת זמן זו תהיה "הפקרות".
"משרד הבריאות, מערכת הבריאות, עושים את הכול כדי לבלום את כל התחלואה, המאמץ הוא מאמץ אדיר והוא מתבצע בכמה חזיתות", אמר אדלשטיין. "מצד אחד אנחנו מנהלים מבצע חיסונים חסר תקדים, ייחודי מסוגו בעולם. אני בעצמי מתקשה להאמין, 1.5 מיליון ישראלים אחרי חיסון מלא של שתי הזריקות. אבל במקביל אנחנו רואים גל תחלואה שמסרב לרדת".
לדבריו, "כנראה הסיבה לכך היא אותה מוטציה שמשתוללת. הצלחנו לבלום את העלייה בתחלואה אבל אנחנו לא רואים את אותה ירידה שהיינו רגילים לראות אחרי שבועיים של סגר בפעמים קודמות. יש בלימה ואולי טיפה התחלת ירידה, אבל אין את אותה צניחה, אותה נפילה שהתרגלנו לראות".
פורסם לראשונה: 13:03, 28.01.21