צבא של אלפי מתנדבים רפובליקנים מגויס בימים אלו על ידי מפלגתו של הנשיא דונלד טראמפ ונשלח לפקח על קלפיות ותיבות דואר מיוחדות שבהן יכולים האמריקנים לשלשל את פתקיהם בהצבעה המוקדמת. זהו חלק ממאמץ נרחב שמטרתו לספק הוכחות לטענותיו הלא-מבוססות של טראמפ לזיופים נרחבים הצפויים בהליך הבחירות.
5 צפייה בגלריה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
קלפי בקליפורניה. כאוס ואלימות במוקדי ההצבעה?
(צילום: AFP)

המשגיחים הרפובליקנים מגויסים במדינות מפתח מתנדנדות שיכריעו את הבחירות, כמו פנסילבניה, וויסקונסין ופלורידה. הם מנסים לאתר ולתעד אי-סדרים – במיוחד כאלו הנוגעים לפתקי הצבעה שנשלחים בדואר, שיטה שהשימוש בה צפוי להגיע לשיאים חסרי-תקדים בעקבות מגפת הקורונה.
בקמפיין של טראמפ מסרבים לומר כמה בדיוק משגיחים גיוסו עד עתה, אך מוקדם יותר השנה הם אמרו שהיעד שלהם הוא לגייס 50,000 פקחים-מתנדבים ברחבי ארה"ב. כמה גורמים בקמפיין ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי מטרת המבצע היא להשיג ראיות – במיוחד תמונות וסרטונים – שבעזרתן ניתן יהיה לבסס את הטענה של הנשיא, שלפיה ההצבעה בדואר נגועה בליקויים רבים שמאפשרים זיוף קולות.
הרפובליקנים מקווים גם להשתמש בראיות לאי-סדרים עבור המאבקים המשפטיים שעלולים לפרוץ ביום שלאחר הבחירות, מאבקים שעשויים אף להכריע את המרוץ כולו במקרה של קרב צמוד בין טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. זה לא תרחיש דמיוני: בבחירות של שנת 2000 מאות קולות בלבד הביאו לג'ורג' בוש הבן ניצחון בפלורידה ובשל כך גם במרוץ כולו, אך ההכרעה הסופית אז הגיעה לפתחו של בית המשפט העליון.
5 צפייה בגלריה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב מונטריי פארק קליפורניה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב מונטריי פארק קליפורניה
תיבה לדואר בחירות בקליפורניה. מצלמות ינסו לתפוס "רמאים" על חם
(צילום: AFP)
כבר עתה, שלושה שבועות לפני יום הבחירות, קמפיין טראמפ מפרסם חומרים המתעדים, לטענתו, פעילות חשודה באתרי ההצבעה המוקדמת. בחודש שעבר, למשל, פרסם הקמפיין סרטון שבו נראה משגיח רפובליקני מסולק מאתר הצבעה מוקדמת בפילדלפיה. הרשויות בעיר אמרו בתגובה לאותו סרטון שהמשגיחים הלא-רשמיים מוזמנים להיכנס לקלפיות ביום הבחירות, אך לא מורשים לשהות בתוך אתרי ההצבעה המוקדמת.
הפעילות הזו של הרפובליקנים מעלה חשש בקרב פעילים למען זכות ההצבעה, פעילים שלרוב מזוהים עם הדמוקרטים. הללו אומרים שתקריות שונות במוקדי ההצבעה עלולות להסלים לכדי אלימות של ממש על רקע המתיחות הגואה ממילא בימים אלו בארה"ב – כשבשולי המחאה הסוערת נגד גזענות אף התעמתו לא אחת מפגינים עם חברי מיליציות חמושים.
השגחה על ההתנהלות בקלפיות אינה דבר חריג כמובן, ומשגיחים נשלחו למוקדי הצבעה עוד עם הקמתה של ארה"ב בסוף המאה ה-18. במדינות מסוימות הפעילות הזו מוסדרת תחת תקנות וחוקים שונים. לצד זאת, פעילים למען זכות ההצבעה טוענים כי המבצע הרפובליקני השנה חריג – הן בגלל התמקדותו בהצבעה המוקדמת והן בשל הדגש ששמים הרפובליקנים על מציאת ראיות לטענה חסרת-הבסיס של הנשיא, שלפיה כאמור הדמוקרטים מתכננים "לגנוב" את הבחירות באמצעות המוני פתקי הצבעה מזויפים שיישלחו בדואר.
5 צפייה בגלריה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב לוס אנג'לס קליפורניה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב לוס אנג'לס קליפורניה
פקחים ליד תיבה בלוס אנג'לס. הדמוקרטים מצביעים יותר בדואר, טראמפ מכין את הקרקע להפסד?
(צילום: רויטרס)
בסרטון גיוס מתנדבים ל"צבא למען טראמפ", אותו פרסם בטוויטר בחודש שעבר בנו של הנשיא דונלד טראמפ ג'וניור, הוא טען שהדמוקרטים מתכננים להשתמש ב"מיליוני פתקים מזויפים" על מנת להטות את תוצאות הבחירות לטובת ביידן. טראמפ האב, נזכיר, מסרב להתחייב מראש לקבל את תוצאות הבחירות יהיו אשר יהיו. בעימות הראשון שלו עם ביידן, בסוף החודש שעבר, הנשיא קרא לתומכיו "ללכת לקלפיות ולפקח עליהן בקפדנות".
התנגדות הנשיא להצבעה בדואר – אף שהוא עצמו יצביע בשיטה זו במדינת האם שלו פלורידה – מגיעה על רקע העובדה שההצבעה בדואר נוטה להיטיב עם הדמוקרטים. הנתונים שפורסמו עד עתה ממדינות מפתח מראים כי רוב גדול של הבקשות להצבעה בדואר מגיע ממצביעים דמוקרטים.

לתפוס על חם

בפלורידה, שבה הרפובליקנים דווקא נשענו לאורך השנים על הצבעה בדואר, כמעט 2.5 מיליון בוחרים הרשומים כדמוקרטים ביקשו פתקי הצבעה בדואר, לעומת 1.7 מיליון רפובליקנים. בפנסילבניה 1.5 מיליון דמוקרטים ביקשו פתקי הצבעה בדואר, כמעט פי שלושה ממספר הרפובליקנים שביקשו זאת.
הרפובליקנים אומרים כי בכוונתם לפקח על כל שלב בהליך ההצבעה בדואר, כולל באמצעות התקנת מצלמות. הם מקווים "לתפוס על חם" אנשים שמשלשלים לטענתם כמה פתקי הצבעה לתיבות הדואר המיוחדות שמוצבות לשם כך בחלק ממדינות ארה"ב. כמה מדינות מאפשרות לצד שלישי לשלשל את הפתקים, אך באחרות השיטה הזו אסורה, ובהן פנסילבניה.
5 צפייה בגלריה
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב מרילנד
תיבת הצבעה ב דואר בחירות ארה"ב ב מרילנד
בוחר משלשל פתק במרילנד. הדמוקרטים טוענים: מנסים להפחיד את המצביעים
(צילום: EPA)
פאט דיון, שעומדת בראש הסניף של המפלגה הרפובליקנית במחוז באקס בפנסילבניה – פרבר של פילדלפיה שחצוי בתמיכתו הפוליטית – צופה שהליך ההצבעה, והפיקוח עליו, יהיה סבוך ומבולגן. "הולכים להיות המון משגיחים, המון מצלמות והמון עורכי דין בכל רחבי המדינה. זה הולך להיות כאוס", אמרה דיון, שהדגישה כי למרות זאת היא תומכת במבצע הרפובליקני.
הדמוקרטים ופעילים למען זכות ההצבעה טוענים ש"צבא המשגיחים" הזה הוא עוד חלק מניסיון רפובליקני לדכא את ההצבעה. "זה ניסיון להפחיד אמריקנים בעלי זכות בחירה ולגרום להם לחשוב שהם יהיו בסכנה אם ילכו להצביע", אומרת מירנה פרז, פעילה בארגון בשם "מרכז ברנן".
טענה נוספת שמעלים הדמוקרטים היא שהמבצע הרפובליקני הוא ניסיון להכין את הקרקע לדרישה משפטית שלא לספור פתקי הצבעה מסוימים שנשלחו בדואר, וכך אולי להשפיע על תוצאות הבחירות.
דוברת בקמפיין טראמפ, ת'יי מקדונלד, מסרה בתגובה: "פקחי הקלפיות המתנדבים של הנשיא טראמפ יוכשרו להבטיח שכל הכללים נאכפים בצורה שווה. ואם הם יופרו, קמפיין טראמפ יעתור לבתי המשפט כדי לאכוף אותם".
הרפובליקנים עורכים השנה את מבצע הפיקוח שלהם ללא אישור מיוחד מבתי המשפט הפדרליים, כפי שהתבקשו לעשות במשך ארבעה עשורים כמעט – עד עתה. צו משפטי שפורסם ב-1982 הגביל את פעילויות ההשגחה המפלגתיות הללו, לאחר שרפובליקנים בניו ג'רזי גייסו שנה לפני כן שריפים ושוטרים לשעבר, ושלחו אותם "להשגיח" מחוץ לקלפיות באזורים שבהם היה אחוז הצבעה גבוה של שחורים. הם עמדו שם חמושים, עם סרט על הזרוע שעליו נכתב "כוח המשימה הלאומי לביטחון בקלפי", והפחידו מצביעים שחורים. תוקפו של הצו המשפטי פג ב-2018, ושופט פדרלי דחה את בקשתם של הדמוקרטים לחדש אותו.
בוויסקונסין, מדינה שאותה טראמפ ניצח ב-2016 בפער של פחות מאחוז אחד, מתנדבים רפובליקנים יישלחו השנה למחוזות קריטיים באזורים כמו מילווקי. כך אמר לרויטרס יו"ר המפלגה הרפובליקנית בוויסקונסין, אנדרו היט.
גם פנסילבניה צפויה לעמוד במרכזו של המבצע הרפובליקני. טראמפ ניצח אותה לפני ארבע שנים בפער של 44,000 קולות בלבד. בלי 20 האלקטורים שלה, סיכוייו להיבחר מחדש בנובמבר נמוכים מאוד (על שיטת האלקטורים בארה"ב – קראו כאן).

מחוז מונטגומרי בפנסילבניה שסמוך לפילדלפיה היה בעברו מעוז רפובליקני – אך כיום רוב תושביו תומכים בדמוקרטים. גם שם יוצבו המשגיחים של "צבא טראמפ". לפי מייל אלקטרוני שהגיע לידי רויטרס ונשלח לתומכי המפלגה שם, המפלגה הרפובליקנית תערוך בשבועיים הקרובים סדנאות הכשרה וירטואליות לכ-50 משגיחים, שיפקחו על 11 תיבות לדואר בחירות במחוז. "הכרחי שנראה את הנוכחות של המפלגה הרפובליקנית, כדי שהבוחרים ידעו שהם לא יכולים לחמוק מזיופים", נכתב במייל.

אין ספר כללים

בחלקה המערבי של פנסילבניה, ליד פיטסבורג, אחד מתומכי טראמפ התנדב לפקח על המשרדים של פקידי מערך הבחירות במדינה, שאליהם נשלחים בוחרים שרוצים לשלשל את פתקי ההצבעה המוקדמת שלהם. "אנחנו צריכים להבטיח שכל הכללים מיושמים, כך שאנשים יוכלו לבטוח בתוצאות", אמר בוב הווארד, פנסיונר בן 70.
גם הדמוקרטים, יצוין, יזמו תוכניות "להגנה על הבוחרים", אם כי מדובר במאמצים שגרתיים יותר שמתקיימים בכל מערכת בחירות, עם משגיחים רשומים וצבא של עורכי דין. עדיין, מדובר במבצע משמעותי וחשוב עבורם. בפנסילבניה, למשל, הקמפיין של ביידן אמר כי המבצע הדמוקרטי שם הוא הגדול בתולדות המדינה הזו, עם יותר מאלף עורכי דין ומתנדבים. הקמפיין של המועמד הדמוקרטי לא אמר אם המשגיחים יישלחו לתיבות לדואר בחירות ויעמדו לצד המשגיחים הרפובליקנים.
5 צפייה בגלריה
הצבעה ב קלפי ב מיין בחירות ארה"ב
הצבעה ב קלפי ב מיין בחירות ארה"ב
קלפי במיין. העליון יכריע את המרוץ?
(צילום: רויטרס)
מומחי בחירות אומרים כי הזינוק בהצבעה בדואר מאתגר את חוקי הבחירות הקיימים, שעוסקים בעיקר בהסדרת ההצבעה הפיזית בקלפיות. לדבריהם, אין שום "ספר כללים" למקרה שבו, למשל, משגיחים מנסים להיכנס לאתר הצבעה מוקדמת או להפריע לבוחרים שרוצים לשלשל את פתק ההצבעה שלהם בתיבת דואר. "בסופו של דבר זה יגיע לפתחם של פקידי הבחירות המחוזיים. נראה שכל זה בדרך למאבק משפטי גדול", אומר טרי מדונה, פרופסור למדעי המדינה מקולג' פרנקלין ומרשל שבפנסילבניה.
במחוז נורת'המפטון שבצפון-מזרח המדינה, הרפובליקנים דרשו מהשריף המקומי להציב שוטרים סמוך לתיבות דואר הבחירות – ולדרוש מהמצביעים להציג תעודה מזהה לפני שישלשלו את הפתק שלהם. הרשויות המקומיות, שאותן מובילים פקידים דמוקרטים, דחו את הדרישה הזו. הרפובליקני פרנק דה ויטו לא נרתע. הוא אומר שהמתנדבים שלו ישגיחו מקרוב על תיבות הדואר. "אנחנו אומרים להם לקחת כיסא מתקפל, לצלם סרטונים, לקחת תמונות".