שלושה שבועות בדיוק נותרו עד ל-3 בנובמבר, יום הבחירות בארה"ב, אך נראה שעד אז חלק משמעותי מציבור המצביעים כבר יעניק את קולו למועמד המועדף עליו. בצל מגפת הקורונה רבים מהאמריקנים מעדיפים לנצל את יכולתם להצביע מוקדם בחלק מהמדינות, ולפי הערכה חדשה שפורסמה הבוקר (ג') יותר מעשרה מיליון כבר מימשו את זכותם הדמוקרטית.

8 צפייה בגלריה
תורים ב הצבעה מוקדמת ב בחירות ארה"ב ב ג'ורג'יה
תורים ב הצבעה מוקדמת ב בחירות ארה"ב ב ג'ורג'יה
שעות בתור בג'ורג'יה. התלהבות של בוחרים, וגם תקלות טכניות
(צילום: AP)
לפי מידע שאסף "פרויקט הבחירות בארה"ב", אותו מפעילים חוקרים מאוניברסיטת פלורידה, עד כה הצביעו כבר 10.4 מיליון אזרחים. מדובר בזינוק דרמטי: בשלב זה של מערכת הבחירות ב-2016 הצביעו מוקדם רק 1.4 מיליון אמריקנים. לפי החוקרים, בחמש מדינות בארה"ב – מינסוטה, דרום דקוטה, ורמונט, וויסקונסין ווירג'יניה – מספר הקולות בהצבעה המוקדמת עד כה מגיע כבר ל-20% מכלל הקולות שנספרו בבחירות באותן מדינות לפני ארבע שנים.
רבים מהמצביעים חוששים להידבק בנגיף ובוחרים בשל כך לנצל את יכולתם לשלוח את פתק ההצבעה שלהם בדואר. הצבעה בדואר היא מסורת אמריקנית ארוכת שנים, אך מגפת הקורונה צפויה להביא את השימוש בשיטה זו לשיא, כאשר מדינות רבות הרחיבו את מערך ההצבעה שלהן בדואר. הסקרים מלמדים שהמצביעים בדואר נוטים לתמוך יותר בדמוקרטים, ולכן לא מפתיע שהנשיא דונלד טראמפ מתנגד לכך בתוקף וטוען שההצבעה בדואר תביא לזיופים נרחבים, ללא כל הוכחה לכך.
8 צפייה בגלריה
תורים ב הצבעה מוקדמת ב בחירות ארה"ב ב ג'ורג'יה
תורים ב הצבעה מוקדמת ב בחירות ארה"ב ב ג'ורג'יה
בוחרים במדינת המפתח ג'ורג'יה. כאוס ביום הבחירות?
(צילום: AFP)
במסגרת ההצבעה המוקדמת, בחלק מהמדינות מוצבות גם קלפיות פיזיות. אתמול, עם פתיחת ההצבעה המוקדמת במדינת המפתח ג'ורג'יה, השתרכו תורים ענקיים מחוץ לקלפיות בה, שבהם המתינו אלפי בוחרים שעות ארוכות.
במזכירות המדינה של ג'ורג'יה – האחראית על ניהול הבחירות המקומיות שם – אמרו כי אתמול ניצלו את זכותם מספר שיא של בוחרים עבור תקופת ההצבעה המוקדמת: 125,000 איש. דובר מטעם מזכיר המדינה הרפובליקני של ג'ורג'יה, בראד רפנספרגר, ייחס את הזינוק הזה במספר המצביעים ל"התרגשות והתלהבות מהבחירות הקרובות".
תורים ארוכים נרשמו במחוזות כמו מחוז קוב שבעבר היה מעוז רפובליקני אך במערכות הבחירות האחרונות נטה יותר לתמוך בדמוקרטים, ובמחוז דקאלב שנחשב למעוז של הדמוקרטים. אבל גם במחוזות רפובליקניים יותר נרשמו תורים ארוכים, כמו במחוז פלויד שבו ישנה תמיכה רחבה בטראמפ.
8 צפייה בגלריה
ג'ורג'יה הצבעה מוקדמת בחירות ארה"ב
ג'ורג'יה הצבעה מוקדמת בחירות ארה"ב
עמדות ההצבעה באצטדיון בג'ורג'יה. 125,000 הצביעו ביום הראשון של הצבעה המוקדמת
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
תורים ב הצבעה מוקדמת ב בחירות ארה"ב ב ג'ורג'יה
תורים ב הצבעה מוקדמת ב בחירות ארה"ב ב ג'ורג'יה
מחכים על כסאות בתור, עם ריחוק חברתי ומסכות
(צילום: AFP)
התורים הארוכים נוצרו לא רק בגלל ההתלהבות של הבוחרים, אלא גם בגלל תקלות במכונות ההצבעה האלקטרוניות של ג'ורג'יה (ההצבעה שם היא היברידית – הבוחרים מקלידים את בחירתם במכונה האלקטרונית, שמדפיסה להם טופס שנסרק ונשמר). תקלות כאלו נגרמו גם בפריימריז שנערכו בג'ורג'יה בחודש יוני. בשילוב שיעור הצבעה גבוה, מיעוט במספר מוקדי הצבעה ומחסור בעובדים שעברו הכשרה – היה זה מתכון בטוח לכאוס בהליך ההצבעה וספירת הקולות. גם לפני שנתיים נוצרו תורים ארוכים מאוד ובעיות נוספות בבחירות שנערכו אז לתפקיד מושל המדינה, ורבים מטילים ספק ביכולתן של הרשויות לספק לבוחרים הזדמנות הוגנת לממש את זכותם הדמוקרטית.
מנהלת מערך הבחירות במחוז קוב, ג'נין אוולר, אמרה כי אנשיה נערכו ככל האפשר, אך למרות זאת לא הצליחו למנוע את תורי הענק שהתפתלו סביב מוקדי ההצבעה. "אין מספיק מקום בחדרים ובחניונים", אמרה.
בקלפי שהוצבה במשרדים הראשיים של מערך הבחירות במחוז קוב, בפרבר של העיר אטלנטה, מאות בני אדם התהלכו באיטיות בתור שהתפתל כמו נחש סביב המבנה, ושמרו גם על מרחק בעקבות הנחיות הקורונה. מצב הרוח של רובם היה מרומם, למרות שחלקם סיפרו שהם ממתינים כבר שש שעות. קולות תרועה נשמעו כאשר שליח הביא עוגת פאי לאחד מהאנשים שהמתינו בתור.
סטיב דייווידסון, אפרו-אמריקני, אמר שאינו יכול להרשות לעצמו "להתעייף" ולוותר על זכות ההצבעה שעליה נלחמו עבורו פעילי זכויות אזרח כמו המחוקק הדמוקרטי ג'ון לואיס מג'ורג'יה, שהלך ביולי האחרון לעולמו. "הם נלחמו על זה עשרות שנים. אם אני אצטרך לחכות שש או שבע שעות, זו החובה שלי לעשות זאת. אעשה זאת בשמחה", אמר.
אחת המצביעות במחוז קוב, ויולה הארדי, הגיעה לקלפי בעיר מריאטה בשעה 06:20. לפי ערוץ הטלוויזיה המקומי 11AliveNews, היא עדיין המתינה בתור בשעה 11:15. "זה לא משנה כמה זמן זה ייקח, אנחנו נחכה בתור כדי להצביע", אמרה הארדי. "אני חושבת שזה הדבר החשוב ביותר. אנחנו מצביעים כאילו החיים שלנו תלויים בזה", הוסיפה – במה שנראה כהתייחסות לקריאתה הנרגשת של הגברת הראשונה לשעבר, מישל אובמה, שאמרה את המשפט הזה בנאומה בוועידה הדמוקרטית הלאומית באוגוסט.
סת' קלארק, שהגיע להצביע בקלפי בעיר מקון, סיפר כי המתין בתור שלוש שעות. "מעולם לא ראיתי כל כך הרבה אנשים ביום הראשון של ההצבעה המוקדמת", אמר קלארק. "זה מתקדם בצורה חלקה, אבל זה פשוט המון".