נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התלוצץ עם עיתונאית שביקשה לשאול אותו על ישראל בזמן שלקח לנסיעת מבחן את הטנדר החשמלי החדש של פורד, דגם 2021 של ה-F-150, והזהיר כי "ידרוס" אותה אם תעשה כן. לאחר מכן האיץ ונסע מהמקום לקול צחוקם של העיתונאים שסיקרו את הביקור.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
שאל את העיתונאים אם הם מוכנים - ונסע במהירות. ביידן
(צילום: רויטרס )
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בטנדר החדש של פורד
(צילום: רויטרס )
ביידן ביקר במסלול נהיגה של פורד במישיגן, שבו עורכת החברה בדיקות בטיחות לכלי רכב, ולקח לנסיעת מבחן את ה-F-150. רגע לפני שהחל בנסיעה, ביקשה אחת העיתונאיות לשאול אותו על ישראל - שכן מבצע "שומר החומות" נמצא בכותרות הראשיות של כל אתרי החדשות בארה"ב. "לא, את לא יכולה", השיב לה הנשיא. "אלא אם כן תעמדי מול הרכב בזמן שאני לוחץ על הדוושה".
חלק מהעיתונאים צחקו למשמע הבדיחה, וביידן הדגיש: "אני רק משתעשע". לאחר מכן שאל את העיתונאים אם הם מוכנים, לחץ על הדוושה - ונסע מהמקום במהירות.
אבל לא כולם צחקו מהבדיחה. כך למשל מקס רוזנטל, עיתונאי מ"וושינגטון פוסט", שצייץ בטוויטר כי ביידן צחק על תקיפת עיתונאים, וחבר הסנאט טד קרוז שאמר כי רפובליקני שהיה משמיע בדיחה דומה היה מותקף בכל כלי התקשורת.
הנשיא האמריקני לא נכנע עד כה ללחצים מצד האגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית, שקרא לו להורות לישראל באופן מפורש לחדול מהמבצע. לפי דיווחים, ביידן אמנם מקפיד להתייצב לצד ישראל בהצהרותיו הפומביות, אך בחילופי הדברים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בוחר טון תקיף יותר. ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן, אמרה על הטקטיקה הזאת: "הוא עושה את זה כבר מספיק זמן כדי לדעת שהדרך הטובה ביותר להפסיק עימות בינלאומי היא בדרך כלל לא להתווכח בפומבי. לפעמים הדיפלומטיה צריכה להתרחש מאחורי הקלעים".
בלילה בין שני לשלישי שוחח ביידן עם נתניהו - והבהיר לו לראשונה מתחילת מבצע "שומר החומות" שהוא תומך בקידום הפסקת אש בין ישראל לחמאס. ביידן הדגיש שהוא עדיין מגבה את ישראל ותומך בזכותה להגן על עצמה. "ניו יורק טיימס" פרסם אמש פרטים נוספים על השיחה בין שני המנהיגים. לפי העיתון, בשיחה הזהיר ביידן את נתניהו שהוא לא יוכל להדוף לאורך זמן את הלחץ ההולך וגובר של הקונגרס בארה"ב - ושל הקהילה הבינלאומית - לסיום המבצע בעזה ולשינוי במדיניות הישראלית כלפי חמאס ורצועת עזה. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי בתקופה של שינויים בדינמיקה הפוליטית בארה"ב, הנשיא מציג את עצמו כידיד קרוב של ישראל בהשוואה למחוקקים בקונגרס.
סוכנות הידיעות AP דיווחה אתמול שגורמים אמריקנים מעודדים בשיחות סגורות את נתניהו, ואת שאר הבכירים הישראלים, לחתור לסיום המבצע בעזה ולהפחית את התקיפות. גורם הבקיא בפרטים אמר ל-AP שבממשל ביידן הדגישו בפני הגורמים הישראלים שבכל הקשור להתנגדות העולמית להמשך המבצע, שהחל לפני 9 ימים, הזמן לא משחק לטובת ישראל.