השיחה המוקלטת שבה נשמע הנשיא היוצא של ארצות הברית דונלד טראמפ מבקש מבכירי השלטון המקומי במדינת ג'ורג'יה "למצוא" קולות שיהפכו את תוצאות הבחירות לנשיאות שם ויעניקו לו ניצחון על ג'ו ביידן, ממשיכה היום (ב') להסעיר את המערכת הפוליטית האמריקנית, וגוררת גינויים מצד חברי קונגרס, בהם גם רפובליקנים.
6 צפייה בגלריה
רה"ב ג'ורג'יה בחירות נשיא דונלד טראמפ מזכיר מדינה מקומי בראד רפנספרגר
רה"ב ג'ורג'יה בחירות נשיא דונלד טראמפ מזכיר מדינה מקומי בראד רפנספרגר
טראמפ ומזכיר המדינה רפנספרגר. "המספרים שלנו נכונים"
(צילום: MCT, AFP)
טראמפ, נזכיר, טוען שבג'ורג'יה, וכך גם בשורה של מדינות מפתח אחרות, בהן פנסילבניה ואריזונה, הושג ניצחונו של ביידן באמצעות הונאה וזיוף קולות. הוא לא הציג שום ביסוס ממשי לכך, וכל העתירות המשמעותיות שהגיש לבתי המשפט בעניין זה נדחו, בכלל זה על-ידי שופטים שמרנים. בשבועות האחרונים מפעיל הנשיא היוצא לחץ עצום על בכירי הרפובליקנים בג'ורג'יה, ובראשם המושל בראיין קמפ ומזכיר המדינה המקומי בראד רפנספרגר, שמתוקף תפקידו אחראי על ניהול מערכות הבחירות במדינה. בפני תומכיו הוא מציג את התעקשותם לאשר את התוצאות בג'ורג'יה כבגידה במפלגה הרפובליקנית וכפעילות בשירות הדמוקרטים.
בהקלטה שנחשפה אמש ב"וושינגטון פוסט" נשמע טראמפ מפציר במזכיר המדינה המקומי רפנספרגר, במהלך שיחה ביניהם, "למצוא" 11,800 קולות נוספים ש"הצביעו" עבורו בבחירות האחרונות – וכך למחוק את פער 11,799 הקולות שבו גבר עליו ביידן בג'ורג'יה לפי התוצאות הרשמיות. רפנספרגר והיועץ המשפטי של משרדו ראיין ג'רמני נשמעים מנגד דוחים את טענותיו, ומבהירים לנשיא כי בהאשמות שלו שהבחירות זויפו הוא נשען על תיאוריות קונספירציה חסרות יסוד.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
טראמפ וביידן. יועצו של הנשיא הנבחר: "התקפה על הדמוקרטיה"
(צילום: ABACAPRESS, AFP)
"תושבי ג'ורג'יה כועסים, תושבי ארה"ב כועסים", נשמע טראמפ אומר לרפנספרגר בהקלטה, "ואין שום דבר לא בסדר בלהגיד, אתה יודע, אה, שחישבתם (את הנתונים) מחדש". רפנספרגר, שמדגיש כבר שבועות, למרות השתייכותו למפלגה הרפובליקנית, כי הבחירות בג'ורג'יה התנהלו באופן הגון וצודק, נשמע אומר לטראמפ: "ובכן, אדוני הנשיא, האתגר שיש לך הוא, המידע שיש לך שגוי". בהמשך מתעקש טראמפ: "תראה, כל מה שאני רוצה לעשות זה דבר כזה: אני רק רוצה למצוא 11,780 קולות, שזה קול אחד יותר ממה שיש לנו. כי ניצחנו במדינה".
בהקלטה נשמע הנשיא גם כמי שמאיים במרומז על רפנספרגר והיועץ המשפטי כי יישאו בהשלכות פליליות בשל התנהלותם. כשטראמפ מתעקש כי הקולות בג'ורג'יה לא נספרו כשורה, משיב לו רפנספרגר: "אדוני הנשיא, אנחנו צריכים לדבוק במספרים שלנו. אנחנו מאמינים שהמספרים שלנו נכונים". לפי "ניו יורק טיימס", רפנספרגר הוא שהקליט את השיחה שנחשפה אמש, אבל הוא אמר ליועציו שהוא אינו רוצה שהיא תפורסם כל עוד טראמפ אינו תוקף את בכירי השלטון המקומי בג'ורג'יה על לא עוול בכפם או משקר על תוכנה של השיחה. ביומיים האחרונים תקף הנשיא את רפנספרגר ואנשיו.

האקדח המעשן האולטימטיבי

בארה"ב יש היום פרשנים פוליטיים המשווים את ההקלטה להקלטות מפרשת ווטרגייט שהביאו להתפטרות הנשיא ריצ'רד ניקסון. קארל ברנסטיין, אחד הכתבים שתרמו להפלת ניקסון, כינה את ההקלטה מאמש "האקדח המעשן האולטימטיבי". יועצו הבכיר של ביידן בוב באואר אמר כי ההקלטה היא "הוכחה חד-משמעית" לאיום של טראמפ על פקיד ממשל ממפלגתו במטרה "לבטל את תוקפה של ספירת קולות שהתנהלה ואושרה על פי חוק, ולזייף מניין קולות שונה במקומה". לדבריו, "השיחה הזו היא תמצית הסיפור הבזוי של ההתקפה של דונלד טראמפ על הדמוקרטיה האמריקנית".
6 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף מסיבת עיתונאים על דו"ח חקירת ה הדחה נגד טראמפ
יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף מסיבת עיתונאים על דו"ח חקירת ה הדחה נגד טראמפ
אדם שיף. "הוא יהיה רודן אם נאפשר לו"
(צילום: רויטרס)
הסנאטור הדמוקרטי דיק דרבין מאילינוי, הדמוקרט מספר שתיים בסנאט, אמר כי התנהלותו של טראמפ מצדיקה חקירה פלילית, והסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינסטיין האשימה כי הלחץ של טראמפ על רפנספרגר בשיחת הטלפון "גובל בסחיטה". בארה"ב יש משפטנים המאמינים כי דברי טראמפ הם עבירה על החוק, אבל הסבירות שייפתח נגדו הליך פלילי נמוכה, ובמקרה כזה סביר להניח כי יטען להגנתו שהאמין באמת ובתמים שהייתה הונאת בחירות נרחבת נגדו.
חבר בית הנבחרים הדמוקרטי אדם שיף, מי שהוביל את הליך ההדחה הכושל נגד טראמפ בשנה שעברה, שב ותקף בלילה האחרון את הנשיא: "הפגיעה של טראמפ בדמוקרטיה נחשפת, שוב, הפעם בהקלטה. הפעלת לחץ על מנהלי מערכת הבחירות 'למצוא' את הקולות שהוא זקוק להם כדי שיוכל לנצח היא מעשה שייתכן כי יש בו היבט פלילי, וזהו עוד ניצול בוטה של סמכות על-ידי אדם מושחת שיהיה רודן אם נאפשר לו. אנחנו לא נאפשר".

סנאטורים רפובליקנים: העם אמר את דברו

פרסום ההקלטה נעשה שלושה ימים לפני השלב האחרון באישור הפורמלי של ניצחון ביידן בבחירות, ביום רביעי הקרוב: שני בתי הקונגרס יתכנסו אז לישיבה שבה יימסרו התוצאות הרשמיות של הצבעת האלקטורים לסגן הנשיא מייק פנס, בעל בריתו של טראמפ, וזה ייאלץ, ברגע מביך עבורו, להכריז על ביידן כמנצח בעוד הבוס שלו, טראמפ, מערער על כך נחרצות. חברים רפובליקנים בסנאט ובבית הנבחרים מתכוונים לנקוט במהלך הישיבה הזו צעד חריג ולהביע התנגדות לאישור הצבעת האלקטורים. הצעד הזה יאלץ את הקונגרס לקיים שעות של דיונים ובסופו של דבר גם הצבעה על אישור התוצאות, אבל בהצבעה הזו אין לרפובליקנים סיכוי ממשי להביא לביטול ניצחונו של ביידן, שיושבע לנשיא ב-20 בינואר.
6 צפייה בגלריה
הסנאטור מיט רומני. "הבחירות נגמרו"
הסנאטור מיט רומני. "הבחירות נגמרו"
הסנאטור מיט רומני. "הבחירות נגמרו"
(צילום: AFP)
חבר הקונגרס הרפובליקני אדם קינזינגר קרא בשעות האחרונות לעמיתיו השוקלים להביע התנגדות לאישור הניצחון של ביידן להביא בחשבון את ההקלטה שנחשפה אמש. "זה מזעזע לחלוטין", כתב בציוץ שפרסם בטוויטר. "לכל חבר קונגרס ששוקל להתנגד לתוצאות הבחירות, אתם לא יכולים – בהתחשב במה ששמענו – לעשות זאת במצפון נקי".
קריאתו של קינזינגר מצטרפת לקריאתם של בכירים רפובליקנים רבים אחרים. בלילה האחרון פרסמה קבוצה משותפת של עשרה סנאטורים רפובליקנים ודמוקרטים הודעה, שבה הכריזה כי "הבחירות של 2020 הגיעו לסיומן", והדגישה כי ניסיונות נוספים לערער את אמינות הבחירות "סותרים את רצון העם האמריקני כפי שהובע באופן ברור, ורק יפגעו באמון המעורער ממילא של האמריקנים בתוצאות הבחירות". על ההודעה חתומים בין השאר הסנאטורים הרפובליקנים סוזן קולינס, ליסה מרקובסקי, ביל קסידי ומיט רומני.
6 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים לשעבר, הרפובליקני פול ראיין. "התקפה על יסודות הרפובליקה"
יו"ר בית הנבחרים לשעבר, הרפובליקני פול ראיין. "התקפה על יסודות הרפובליקה"
יו"ר בית הנבחרים לשעבר, הרפובליקני פול ראיין. "התקפה על יסודות הרפובליקה"
(צילום: AP)
המושל הרפובליקני של מרילנד, לארי הוגן, הצהיר גם הוא כי "תוכניתם של חברים בקונגרס לדחות את אישור תוצאות הבחירות לנשיאות היא לעג למערכת שלנו ולמי שאנחנו כאמריקנים". יו"ר בית הנבחרים לשעבר פול ראיין, אף הוא רפובליקני, מסר בהצהרה משלו: "ניצחון ביידן לגיטימי לחלוטין. המאמצים לזרוע ספקות בנוגע לבחירות הם התקפה נגד היסודות שעליהם מושתתת הרפובליקה שלנו".

המועמד בג'ורג'יה: "דוחה שזה הודלף"

חברת בית הנבחרים מוויומינג, ליז צ'ייני, הרפובליקנית מספר שלוש בבית הנבחרים, הזהירה את עמיתיה כי התנגדות שלהם לתוצאות הצבעת האלקטורים תקבע "תקדים מסוכן באופן יוצא דופן". גם אחד החברים השמרנים הבולטים ביותר בקונגרס, הסנאטור טום קוטון מארקנסו, הודיע כי לא יביע התנגדות לאישור התוצאות מחרתיים, והצהיר: "אני אסיר תודה על מה שהנשיא השיג בארבע השנים האחרונות, ולכן השקעתי מאמצים גדולים בקמפיין לבחירתו מחדש, אבל התנגדות לאישור התוצאות לא תיתן לו כהונה שנייה – היא רק תחזק את אותם דמוקרטים שרוצים לשחוק עוד יותר את מערכת הממשל החוקתי שלנו". במאמר משותף ב"וושינגטון פוסט" תקפו גם עשרת שרי ההגנה לשעבר שעדיין בחיים – מחציתם שירתו תחת נשיאים רפובליקנים – את זריעת הספקות בנוגע לתוצאות הבחירות.
6 צפייה בגלריה
דייוויד פרדו
דייוויד פרדו
דייוויד פרדו, המועמד הרפובליקני בג'ורג'יה. "זה מה שטראמפ אמר חודשים"
(צילום: MCT)
לצד זה, טראמפ ממשיך כמובן לזכות לתמיכה מצד רבים מבעלי בריתו הנאמנים. אחד מהם הוא הסנאטור דייוויד פרדו, אחד משני המועמדים הרפובליקנים בסיבוב המכריע לשני המושבים האחרונים בסנאט שייערך מחר בג'ורג'יה. הרפובליקנים זקוקים לניצחון לפחות של אחד מהשניים – פרדו או קלי לופלר – כדי להבטיח לעצמם רוב בסנאט לשנתיים הקרובות. אם שניהם יפסידו, לדמוקרטים יהיה רוב מעשי.
בריאיון שהעניק הלילה יצא פרדו להגנת טראמפ, והצהיר כי הוא "המום" שחבר במפלגה הדמוקרטית הקליט נשיא מכהן והדליף את ההקלטה לתקשורת. "לדעתי זה דוחה", אמר, וטען כי "מה שהנשיא אמר (בהקלטה) זה בדיוק מה שהוא אומר לאורך כל החודשים האחרונים. הוא רק רוצה כמה תשובות".