2 צפייה בגלריה
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
מקום החקירה המרכזית בפרשת השחיתות בעיריית אילת
המשרד המיוחד שהוקם לטובת חקירת הפרשה בעירייה
(צילום: שי בלן)
סמנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט אמיר קליבנוב, הקבלן סמי נופי ומנהל החברה הכלכלית באילת אבי כהן הם שלושה מהחשודים המרכזיים שנעצרו במסגרת פרשת השחיתות באילת שנחשפה ב-ynet. כך הותר לפרסם בצהריים (יום ב').
2 צפייה בגלריה
אמיר קליבנוב
אמיר קליבנוב
חשוד בשוחד, מרמה, הפרת אמונים וגניבה בידי מורשה. קליבנוב בביהמ"ש
(צילום: מוטי קמחי )
הסמנכ"ל חשוד בקבלת שוחד, מרמה, הפרת אמונים וגניבה בידי מורשה. נציגת המשטרה, מפקחת יעל שרמן מהיחידה הכלכלית, ביקשה להאריך את מעצרו בשמונה ימים. במשטרה מעריכים כי הבכיר העניק מסגרות אשראי חריגות והלוואות תמורת הטבות לסמי נופי.
בשבוע שעבר פורסם לראשונה ב-ynet כי בלשי היחידה הכלכלית עצרו שמונה חשודים ועיכבו שמונה נוספים בחשד שחברות קבלניות זכו להטבות מעיריית אילת בתמורה לשוחד וטובות הונאה. במשטרה חושדים שבכירים ברשות המקומית היטו מכרזים לטובת קבלנים ובעלי עסקים, תמורת כספי שוחד וטובות הנאה. העצורים חשודים בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פי פקודת מס הכנסה.
בדיון בבית המשפט בשבוע שעבר התברר כי אחד הבכירים בעיריית אילת שנעצר היה בעבר שותף של הקבלן סמי נופי, לפני שהתמנה לתפקיד הציבורי הבכיר. בנוסף, עלה כי לקבלן סכסוך ארוך עם אחיו, שהיה בעבר שותפו. סנגורו של הקבלן, עורך הדין עופר ברטל, טען בדיון כי "כל החקירה נולדה בגלל סכסוך שהיה למרשי עם אחיו. הוא פרסם את הטענות שלו בעבר, לא מדובר במשהו חדש. מנכ"ל החברה היה בעבר שותף עסקי של מרשי".

השופט גיא אבנון אמר באותו דיון כי "מדובר בסדרת מקרים שבה, לכאורה, החשוד עמד בראש חברה שזכתה בתוצרים כאלה ואחרים במשך שנים - באמצעות טובות הונאה שנתן לעובדי ציבור. חומרי החקירה הרבים שנאספו הוצגו לעיוני עוד בחודש מרץ, אז הוצא לראשונה צו מעצר לחשוד. חומרי החקירה הרבים מבססים את החשד הסביר נגד החשוד".
היחידה הכלכלית בלהב 433 של המשטרה ניהלה במשך שנתיים מבצע חשאי ומורכב לחקירת הפרשה. בשבועות האחרונים הגיעו לאילת אנשי היחידה עם משאיות שעליהן ציוד רב, והתקינו ליד משרדי עיריית אילת ציוד לקראת הרגע שבו תהפוך החקירה לגלויה. ההחלטה להקים "סניף" באילת התקבלה בשל מורכבות הפרשה ומיקומן הגיאוגרפי של ההתרחשויות.
המשרדים נשכרו באמתלה של משרד פרטי. הבלשים, יחד עם אנשי לוגיסטיקה, התקינו באחד החדרים - שהפך לחדר חקירות - מצלמות. בחדר אחר הוקמה מעבדה לזיהוי פלילי שכללה מתקן ללקיחת טביעות אצבעות וציוד ממוחשב. רק אתמול (יום ג'), עם מעצרם, נדהמו החשודים מהעובדה שהובאו לחקירה במיקום המשונה.
ראש העיר אילת, נזכיר, אינו חשוד בפרשה - ובשיחה עם אולפן ynet בשבוע שעבר טען: "אני לא יודע מה החשדות". לדבריו, "אילת נמצאת באחת מתנופות הפיתוח המדהימות ביותר בתקופה שאני מכהן, אין תקדים לכמות העבודות שמתבצעת פה. יכול להיות שבמכלול הדברים יש אנשים שלא נוח להם שהם לא חלק מהחגיגה, וזו חגיגה. כשמשדרגים את שדה התעופה, את הטיילת, בונים קריית ספורט, פארק מים, כביש עוקף, שכונה ועוד שכונה - מדובר כנראה בכסף גדול, וכנראה מפריע לכמה אנשים שהם לא נהנים מהנתח".