יום שני לעדות המפתח בתיק 4000, שבמסגרתו מיוחסת לראש הממשלה קבלת שוחד וכן מרמה והפרת אמונים בפרשת וואלה-בזק: מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, העד המרכזי בשלב ההוכחות במשפטו של בנימין נתניהו, שוב עלה היום (שלישי) לדוכן. עדותו החלה כבר אתמול בבית המשפט המחוזי בירושלים, והיא צפויה להתפרש על פני כמה דיונים במסגרת חקירה של הפרקליטות. שופטי ההרכב הם רבקה פרידמן-פלדמן והשופטים עודד שחם ומשה בר-עם. כצפוי, צוות ההגנה של נתניהו הגיע לבית המשפט בלעדיו. עדכונים מהדיון - דקה אחר דקה:

משפט נתניהו - כתבות נוספות


15:14 – ישועה על היום שאחרי: "הקשר היומיומי נותק" על הימים שאחרי תום המעורבות בתכנים בוואלה סיפר ישועה: "איריס (אלוביץ') לפעמים הייתה שולחת כתבה מבלי לומר כלום. הקשר היומיומי ניתק. אולי היו פה ושם פניות חריגות אבל אני לא זוכר".
התובעת יהודית תירוש: קיבלת הנחייה להפסיק עם זה?
ישועה: "נאמר לי על ידי אחרים שאני גורם לנזק עצום. שלחו שליחים שיגידו לי את זה. אבל המכניקה הדימנית נעלמה. הם לא אמרו שהם שליחים, הנחתי כך".
עו"ד תירוש: עד כמה הונחת לעשות קו אנטי כלפי ראש הממשלה?
ישועה: "לא הונחתי לעשות קו אנטי. יכול להיות שהיו פעם-פעמיים שאמרתי לעשות כתבה או כותרת שהיא יותר אנטי-ביבי. אבירם (עורך וואלה דאז) העיר לי ואמר שהוא לא חושב שזה ראוי. אמרתי לו שהוא צודק. רציתי שיהיה ברור שהקו הקודם הסתיים. אבל זה אפיין הנחיה כללית שלי".
14:43 – סנגורי נתניהו: הוא לא קשור למחיקת ההתכתבויות בעקבות דבריו של ישועה ביקש סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד בעז בן צור, להבהיר כי בכל הקשור למעורבות של נתניהו בבקשה למחוק התכתבויות – "מדובר בעדות מפי השמועה (עדות לא קבילה מגוף שלישי ומעלה). העד סיפר שהוא שמע שהוא צריך לתאם גרסאות בינו לבין ראש הממשלה. ניר חפץ הכחיש שזה היה בשליחתו של ראש הממשלה, אבל העד נשאל ארבע פעמים על זה. אני מתנגד. זה כלי שלישי. מובהר כי נתניהו לא נאשם בשיבוש בסעיף זה".
השופטת פלדמן: "ככל שיש שם עדות שמועה זה לא קביל".
עו"ד בן צור: "זה גם מכתים".
14:14 – "אמרתי להם: הסיקור האוהד נגמר ברגע זה" ישועה סיפר על הימים שאחרי הפגישה, הן במערכת וואלה, והן בכל הקשור לתגובה של סביבת נתניהו: "ניר חפץ שאל אותי אם יש מצב לקפה. אני לא עונה. באותו לילה שלח בסימן שאלה, וגם אני לא עונה".
למחרת אחרי השיחה עם עורכי הדין נסע ישועה למערכת האתר: "ביקשתי לפגוש את העורך הראשי, את אלעד ומיכל קליין. אמרתי להם שהסיקור האוהד נגמר ברגע זה. אמרתי שגם אם אני אבקש אי פעם - אל תיישמו את זה. בעבר לא חשבתי שזה משהו פלילי, ובקריאה הזאת בלילה והבקשה ממני לתאם גרסאות - אמרתי לעצמי 'אתה מתאם גרסאות עם שאול וראש הממשלה ומשמיד טלפון? לאן הגעת'. אמרתי לעצמי שאני לא ממשיך עם זה.
"היינו בפגישות דחופות שהוא (אלוביץ') זימן של פולו אפ. שאל אם מחקת, אם זרקת, ולמה אתה לא עונה לניר, הוא מחפש אותך. עניתי שאני לא רוצה לפגוש את ניר בשום אופן, שמחקתי ולא מחקתי. עניתי שהזמנתי טלפון ושזה לוקח כמה ימים. ברצף פגישות האלה שאלתי מה אני צריך להגיד מבחינת תיאום גרסאות. עורכי הדין ביקשו שאני אכין תרשומת של כל הפגישות האלה, בכתב ידי וגם אם יש חומר נוסף - שיהיה בכספת. בעקבות זה כתבתי את התזכיר. הפקדתי בידיהם את העמוד המודפס ופה יש את הרצף שאתם רואים".
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה בכניסה לדיון תיקי האלפים
אילן ישועה בכניסה לדיון תיקי האלפים
אילן ישועה. הבוקר בכניסה לאולם בית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ)
13:54 - ישועה: תוכן הפגישה היה חריג, נכנסתי לחרדה על התחושות אחרי הפגישה הלילית עם בני הזוג אלוביץ' סיפר ישועה: "התוכן היה חריג מאוד. אני זוכר שנכנסתי לחרדה. חזרתי הביתה ולקחו לי 10 דקות או רבע שעה להירגע. הם היו די מתוחים.
"מה היה חריג בפגישה? שעת לילה מאוחרת, הזימון ובעיקר התוכן. עד אותו רגע ידעתי שמבקשים ממני סיקור מוטה או אחר, הטבות רגלוטריות, אבל ההקשר שהם עצמם וסביבת ראש הממשלה מודאגים מידיעות שהגיעו אליהם של פתיחת חקירה בנושא שקשור אליהם, שהם עצמם מודאגים, ושמבקשים ממני שאתאם גרסאות ביני לבין שאול וראש הממשלה...".
התובעת תירוש: "אמרת שאיריס זימנה אותך. עד כמה היא היתה נוכחת בכל השיחה? הוא היה נוכח בתוך השיחה?
ישועה: "שניהם נכחו בכל השיחה. שניהם קיבלו אותי ונכחו בכל השיחה. שאול דיבר וגם איריס דיברה. בימים שלאחר הפגישה שאול זימן אותי לכמה פגישות וביקש שאני אעלים את הטלפון. הזמנתי טלפון חדש אבל עד שהוא הגיע הייתי עם הטלפון הזה.
"בבוקר שאחרי טילפנתי לעורכת הדין טליה קסטנר ממשרד מיתר שהכרתי אותה. אמרתי לה 'קרה משהו בלילה שזעזע אותי ואני מבקש לפגוש אותך בדחיפות'. עמדתי על כך שהפגישה תהיה מיידית בבית של רלי לשם (עו"ד נוסף). הגעתי לשם, תיארתי מה שקרה, ואז נאמר שלאור החומרה שטליה תעשה תרשומת של מה שהיה. והיא רשמה. הם אמרו שזה יישאר בכספת וטוב שדיווחתי. התרשומות נשארו אצל העו"ד כי אמרתי שאני חושש שיגיעו לטלפון שלי. זה חיזק אותי שאני לא צריך לשבש".
13:48 - ישועה: "אמרו לי למחוק הודעות ולהרוס את הטלפון"
יותר מארבע שעות וחצי אחרי תחילת הדיון הבוקר, עלה אילן ישועה לראשונה לדוכן כדי להמשיך בעדותו. התובעת יהודית תירוש ביקשה ממנו לספר הנסיבות שהובילו לסיום ההתערבות של אנשי נתניהו בתכנים באתר וואלה.
"קיבלתי שיחת טלפון הביתה מאיריס (אלוביץ')", ענה לגבי האירוע שכתב האישום מפרט שקרה ב-2016. "היא ביקשה שאגיע אליהם הביתה. הגעתי אליהם. היא אמרה שיקבלו אותי בשונה ממה שקורה בדרך כלל. הם לקחו ממני את הטלפון אמרו שמשאירים גם את שלהם בחוץ. נכנסנו למבואה, לחדר ישיבות עם שולחן וספרייה. אני, שאול (אלוביץ') מולי ואיריס לימיני. הם אמרו לי: 'יצא משם עכשיו ניר חפץ. הוא הגיע מדיון עם אנשים של ראש הממשלה'. הם הזכירו את עו"ד וינרוט שהשתתף שם.
"הם אמרו שהגיעה ידיעה שעלולה להיפתח חקירה והם עשו שם דיון אצלם במה החקירה יכולה לעסוק. הם הגיעו לשני נושאים: היחסים בין ראש הממשלה לג'יימס פאקר, או היחסים של ראש הממשלה עם אלוביץ'. אמרו שאם תיפתח חקירה - שנתאם מה כל אחד יגיד. הצעה אחת שלהם לומר שאני יזמתי את כל הסיקור המוטה בוואלה. אמרתי זה בלתי אפשרי".
אפשרות אחרת הייתה להסביר את הסיקור האוהד בתמיכה אידיאולוגית, אך גם היא מפסלה: "הוא (אלוביץ') אמר שהוא התייעץ עם עו"ד פלילי והוא אמר לו שהטיעון האידיאולוגי לא טוב כי אם ראש הממשלה ביקש ממנו... זה יכול להיחשב טובת הנאה".
ישועה המשיך: "הם שאלו אותי אם אני מוחק את התכתובות בינינו ואמרתי שלא. הם אמרו שצריך. אנחנו נמחוק ותמחק גם אתה. הם ביקשו לפתוח את הטלפון לראות ושאני מוחק בנוכחותם את קבוצת הווטסאפ בינינו. אמרתי שאני לא רוצה ואעשה את זה יותר מאוחר. אמרתי שיש שם תמונות פרטיות חשובות לי ואם אעשה את זה בחופזה אאבד תמונות יקרות לי של אמי המנוחה.
"הם אמרו לי שחשוב שאני אעשה את זה ודנו באיך עושים את המחיקה. אחד הוציא את עצמו מהקבוצה ואחר כך גם אני הוצאתי כדי שיראה שאני אמחק. אמרו לי גם להרוס את הטלפון, שאחרי זה אי אפשר לשחזר את זה. אמרו לי לזרוק אותו לשירותים שיראה שנפל או משהו כזה".
עו"ד תירוש מבקשת להראות את ההתכתבות בין בני הזוג לישועה באותו ערב, ושאלה: מה עשית לאחר מכן?
ישועה: "הוצאתי את מי שלא יצא עדיין (מהקבוצה), כי כדי למחוק אתה צריך להוציא את שאר המשתתפים בקבוצה. עשיתי גיבוי של השיחות בווטסאפ שלי. לא רציתי שמשהו חלילה יימחק לי בתהליך. עשיתי גם גיבוי של זה במחשב. כמה ימים אחרי זה שיניתי את הקבוצה מ'שאול ואיריס' ל'תמונות נכדים'".
4 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי בדיון תיקי האלפים
ליאת בן ארי בדיון תיקי האלפים
התובעת הראשית ליאת בן ארי (משמאל). הבוקר בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ)
13:28 – ההגנה מבקשת לעצור את הדיון ולפנות לעליון בתגובה לדחיית הבקשות של ההגנה בנוגע לריענון העד וקבילותן של ראיות שנלקחו מהטלפונים הניידים של אילן ישועה, ביקש סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, לעצור את הדיון ולפנות לבית המשפט העליון. "אי אפשר לנהל הגנה ככה", אמר. "כלו כל הקיצין".
התובעת עו"ד יהודית תירוש אמרה בתגובה: "אני לא מכירה ערעור על החלטות ביניים בהליך פלילי. לא מבינה מכוח מה הבקשה שמבקשת ההגנה. יש החלטה של בית משפט, היא לא נוחה לחבריי. אני מבינה שאתם רוצים לעשות הכול כדי שהעד לא יישמע".
עו"ד חן ענה לה נסער: "הטענה הזו אין בה כלום. יש כאן הנדסת תודעה. לא היה ולא נברא. אנחנו עושים את עבודתינו עד כמה שניתן בתנאים נוראיים. אז העד ממתין בחוץ שעתיים, יש פה חיים של אנשים".
13:02 – נדחו שתי הבקשות של הסנגורים לאחר הפסקה של כשעה התחדש הדיון בבית המשפט. הרכב השופטים על דחיית שתי הבקשות של הסנגורים: הן בעניין חוקיות החיפוש בטלפונים הניידים של ישועה והן בסוגיית "ריענון העד" שעלתה בעקבות יום הדיונים הראשון.
11:47 - "למה אילן ישועה לא נחקר באזהרה?" עו"ד מיכל רוזן עוזר, הסנגורית של איריס אלוביץ': "עולה השאלה מדוע אילן ישועה לא נחקר באזהרה. האמירה (של עו"ד בן ארי) בנאום הפתיחה מאששת את הטענה שהתפיסה בפרקליטות היא שלא התגבשה עבירה של ישועה. טענת המיוצגת שלי היא שזו החלטה בלתי שוויונית. היא אומרת: 'לא משנה מה אתם אומרים לגביי, יש כאן אנשים שהרבה יותר מעורבים ממני - ישועה ושרה נתניהו. אני מבקשת לדעת מה עמדת המדינה - אילן ישועה ביצע עבירה או לא ביצע? אני לא מבינה למה זה סודי. אני לא רוצה את הדיונים הפנימיים, רק לדעת אם עמדת המאשימה היא שאילן ישועה לא ביצע אף עבירה פלילית".
10:44 – הסנגורים: לפסול חומרים שנשענו על צו חיפוש מתיק בזק הדיון עוסק בטענת הסנגורים לגבי קבילות ראיות שהופקו מהטלפון הנייד של אילן ישועה. עו"ד בן צור מבקש לפסול חומרים בטענה שלא ניתן צו חיפוש להשגתם. לדבריו, היה צו חיפוש לתיק בזק (הפרשה הכלכלית ברשות לניירות ערך שקדמה לתיק 4000), והחוקרים ניצלו זאת כדי לערוך חיפושים בנייד של ישועה ולהוצאת חומר שישמש במשפט הנוכחי.
עו"ד בן צור: "הסעיף אומר 'לא ייערך חיפוש מחשב אלא על פי צו של שופט שצריך לציין את ההיתר לכך'. כלומר, החוק קובע חיפוש בחומרי מחשב אך ורק על פי צו. אני מניח שבגלל הפגיעה בפרטיות. הצו שניתן ביחס למר ישועה הוא צו שלא קשור למחשב. ברשות לניירות ערך החלו לבצע במקביל לחקירת בזק את חקירת תיק 4000. שתי הפרשות הן פרשות שונות בתכלית. הצו שניתן גם הוא פגום מיסודו, כי ביקשו צו לחקירת ניירות ערך והלכו ולקחו חומרים בתיק 4000 ולא גילו לאוזנו של בית המשפט שנעשה חיפוש קודם ויש פה חקירה פלילית של ראש הממשלה".
בתגובה טענה התובעת תירוש כי לא נפל פגם בחיפוש מאחר שפרשת בזק ותיק 4000 אינם חקירות נפרדות: "לא הוצג לעד שום דבר מהצווים הפגומים, אלא שאלו אותו איך הייתה התקשורת. הוא ענה שבווטסאפים. שאלו אותו אם הוא שמר את הווטסאפים, ענה שכן. עד לרגע הזה שהוא הראה את הנכונות שלו - לא הוצג לו כלום. להגיד שלחצו עליו זה קשקוש. העד היה מלווה בעורכי דין, אמר מיוזמתו שיש לו גם מיילים ושיחות מוקלטות והעביר את ההארד דיסק. יש משמעות להסכמה מדעת. בשלב הראשון לא ביקשו ממנו שום דבר. לא אמרו לו 'איפה הטלפון שלך? אני אבוא איתך לרכב להביא אותו', לא פגעו בזכות שלו".
10:15 - השופטת לתביעה: "מילה לפה, מילה לשם. זה מכריע" הטענות לפערים נוגעות בין השאר להתייחסות של ישועה אתמול לסיום עבודתה בוואלה של העורכת טלי בן עובדיה – דבר שלטענת ההגנה לא היה ידוע לה. התובעת עו"ד תירוש אמרה בתגובה לכך: "אחרי שהעד סיפר לבית המשפט על טל בן עובדיה מיוזמתו, כל מה שהוא מסר אתמול אלה דברים שעולים מההודעות שלו. לשיטתנו הפער שאתם מנסים להציג כאן לא קיים. בתוך העדות הוא נשאל על דוגמאות ספציפיות ואמר דברים שלא הוצגו בשיחות. נניח, הוא דיבר על כחלון ואנחנו גם הצגנו לו שיחות על כחלון".
השופטת רבקה פלדמן: "אם הוא לא אמר את הכול במשטרה - אז זה מאוד חשוב. אם הוא אמר מילה לפה מילה לשם, יש לזה משמעות מכרעת".
עו"ד תירוש: "יש אירועים שהוא נחקר עליהם במשטרה ולא הציגו לו את התכתובת. נניח עם כחלון. את הסיפור הוא סיפר בלי ששמע את השיחה. יש גם תכתובות נוספות שלא הוצגו לו בכלל בהודאה".
9:57 - סנגורו של אלוביץ': לא כך אמורה להתקיים חקירה עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ', הנאשם במתן שוחד בתיק 4000, התייחס גם הוא לפערי הגרסאות לכאורה של ישועה: "לא כך אמורה להתקיים חקירה במשטרה. מדובר בגרסאות שונות. הציגו 700 מסמכים ו-48 הקלטות שלפעמים נמשכות 20-10 דקות או יותר. אני לא חושב שאנחנו יכולים לחיות בעולם שהשלמת חקירה לא תהיה כהלכתה. אומרים נביא עד שישתף איתנו פעולה, ונגיד לו 'ברוח הדברים, ברוח הדברים', מה הוא בדיוק אמר? בתשובה לאיזה שאלה? אסור שזה יקרה ככה".
4 צפייה בגלריה
בעז בן צור סניגורו של נתניהו בדיון תיקי האלפים
בעז בן צור סניגורו של נתניהו בדיון תיקי האלפים
סנגורו של נתניהו, בעז בן צור. "ביהמ"ש לא קיים את הכללים"
(צילום: יואב דודקביץ)
9:11 – ההגנה: פערים בגרסאות של ישועה סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, התייחס לעדות ישועה מאתמול וטען כי "יש פערים דרמטיים בין העדות שלו במשטרה לבין הגרסה שמסר כאן". לטענתו זה נבע מריענון שנערך לו בפרקליטות טרם העדות במשפט. לדבריו, הכלל אוסר שבריענון יעלו דברים חדשים לאחר החקירה: "אי אפשר במסגרת הריענון להציג ממצאים חדשים, לשאול שאלות ולהציג זוויות. העד נחקר לפני שנה. הקושי שלנו כהגנה הוא שיש חלקים ראשונים שאנחנו שומעים כאן לראשונה. קופחה האפשרות שלנו להתגונן".
התובעת יהודית תירוש התעקשה: "העד אמר דברים שעולים בקנה אחד עם הודאותיו במשטרה".
עו"ד בן צור לשופטים: "בית המשפט יודע מה הכללים ולא קיים את הכללים, בתום הריענון היו אמורים להעביר מיד. הם נותנים פרשנות להוראה".
עו"ד תירוש: "זו חוצפה, אין חיה כזו, אנחנו לא מדריכים את העד".
9:04 – התביעה: ישועה קיבל הודעות לא נעימות בפתח הדיון הבוקר אמרה התובעת בן ארי כי ישועה קיבל איומים אחרי עדותו אתמול: "הודעות לא נעימות שהוא מרגיש בעיה איתן. העברנו למשטרה". השופטת הגיבה: "כשעד אומר שקיבל הודעות לא נעימות יכולה להיות השפעה על התנהלותו".

תחילת שלב ההוכחות אתמול: "סחר בכוחו השלטוני"

את שלב ההוכחות פתחה אתמול התובעת הראשית במשפט, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ליאת בן ארי, בכך שהאשימה את נתניהו בניסיון "לסחור" בכוחו השלטוני. בתום הנאום עזב ראש הממשלה את האולם, לאחר שקיבל מהשופטים פטור מנוכחות בעדותו של ישועה. בשעות אחר הצהריים הגיב נתניהו בהצהרה שבה טען כי "הפרקליטות במסע ציד", וכי "מדובר בניסיון הפיכה שלטוני".


בעדותו אתמול סיפר ישועה בין היתר על מערכת היחסים בינו לבין שאול אלוביץ', שהיה בתקופה המדוברת באישום בעל השליטה בבזק ובוואלה, עם רעייתו איריס ועם "מתווכים" נוספים ובהם ניר חפץ וזאב רובינשטיין. ישועה ציין כי "שאול אמר לעשות כל מה שניר חפץ מבקש, שאם שרה תתרגז - ביבי לא יחתום". לדבריו, "נאמר בבירור שיש עניינים רגולטוריים, אמרו שאם נתניהו יכעס - זה יפגע בהחלטות רגולטוריות של בזק". עוד העיד ישועה על איריס אלוביץ', שלדבריו אמרה "להוריד משהו כי השבוע נתניהו צריך לחתום לנו", ועל ויכוחים שהיו בין השניים. "לצערי ברוב המקרים נכנענו".
פורסם לראשונה: 08:52, 06.04.21