אחרי שבוע וחצי של לחימה וסוף שבוע שקט, ישראל חוזרת לשגרה. הפסקת האש עם חמאס החזירה את התלמידים לבתי הספר ואת היהודים להר הבית, ובערים המעורבות אוספים את שברי המהומות שהתחוללו בהן. בלוד, למשל, שרידי המהומות עדיין ניכרים בשטח - עם צמיגים שרופים על המדרכה ותושבים שמספרים על כעס גדול.
5 צפייה בגלריה
חוזרים לשגרה בעוטף עזה
חוזרים לשגרה בעוטף עזה
חוזרים ללימודים בכפר עזה שבעוטף
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
הבית של הילד עידו אביגל בשדרות לאחר המבצע
הבית של הילד עידו אביגל בשדרות לאחר המבצע
הבית של הילד עידו אביגל שנהרג בשדרות
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
חוזרים לשגרה בעוטף עזה
חוזרים לשגרה בעוטף עזה
חוזרים ללימודים בכפר עזה
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
הר הבית נפתח לתפילת מתפללים יהודים לאחר מבצע שומר החומות
הר הבית נפתח לתפילת מתפללים יהודים לאחר מבצע שומר החומות
מתפללים יהודים בהר הבית
(צילום: מעיין ברבי, TPS)

חוזרים ללמוד בשדרות: "עוד יום-יומיים הקשיים יצוצו"

בעקבות הפסקת האש חזרו היום ללימודים תלמידים בכל הארץ, שבמהלך ימי הלחימה חזרו לשיעורים בזום. ורד אפנג'ר, מנהלת בית ספר מדעים אלון בשדרות, אמרה ל-ynet כי "הבוקר נפתח באווירה מאוד חגיגית. קיבלנו את הילדים במוזיקה, בשירים ובריקודים. הם מאוד נרגשים לבוא".
"נערכנו לשבוע שכולו בנוי משיח רגשי ומעיבוד אירועי הזמן, לצד פעילויות חוויותיות בשיתוף עיריית שדרות", אמרה אפנג'ר. "קיבלנו המון משאבים, קיבלנו המון ייעוץ וסיוע איך להתחיל ולנהל את התקופה הקרובה באופן מיטבי".
אפנג'ר סיפרה כי ילדי שדרות משתפים מעט ממה שעבר עליהם בימים האחרונים בעיר שסבלה ממטחי רקטות כבדים. עם זאת, אמרה, "מאירועים קודמים אנחנו מכירים שלילדים לוקח יום-יומיים עד שמתחילים לצוץ באמת הקשיים, אנחנו ערוכים לזה. כרגע הם באיזושהי אופוריה של התרגשות מהחזרה. יש לנו פסיכולוגים שמלווים את בית הספר והיועצות שלנו גם מצוינות. יש לנו צוות מורים שלצערנו הרב מורגל בשגרת חירום, בטח ובטח בשנה כזו".

נקודה חמה נוספת במהלך המבצע הייתה הר הבית, שלמהומות בו היה חלק מרכזי בהסלמה האחרונה - לצד הכוונה לפנות בתים בשייח ג'ראח. הבוקר, עם פתיחת ההר ליהודים לראשונה מזה כשלושה שבועות, שרר במקום שקט מתוח. אחרי הפסקת האש קראו צעירים ערבים קריאות ניצחון במקום ואף לעגו לשוטרים, וביום שישי אף היו עימותים בין המשטרה למתפרעים. במהלך הלילה נעצרו 33 מפרי סדר.
בערים המעורבות, בינתיים, אוספים את השברים. בסוף השבוע האחרון חוו הערים הללו והיישובים הערביים ירידה משמעותית במספר תושבי החוץ שמבקרים בהם, זכר עדות לפחד ולכעס ששורר בציבור היהודי. אסאיל אזברגה, תושב לוד שעובדת כסייעת לרופא שיניים ברמת גן, אמרה כי לדעתה העיר לא תחזור להיות כפי שהייתה. "דווקא חיינו פה בטוב עם היהודים שגרים בלוד", אמרה, וכינתה את אנשי הגרעין התורני "מחבלים".

5 צפייה בגלריה
אסאיל אזברגה תושבת לוד
אסאיל אזברגה תושבת לוד
אסאיל אזברגה
(צילום: אסף קמר )
אזברגה האשימה את ראש העיר יאיר רביבו ואת המשטרה במהומות, שבמהלכן פורעים ערבים התעמתו עם שוטרים, הציתו בתי כנסת וניידות משטרה ורצחו באלימות קשה את יגאל יהושע. במהומות הללו ירו יהודים למוות במוסא חסון, שלפי הנטען השתתף בהפרות הסדר. לדברי אזברגה, "בזמן הפרעות התחבאנו. סגרנו את כל החלונות, כיבינו את כל האורות והיינו בבית. לא היה לאן לצאת, פחדנו מהרעש של כלי הנשק".
"יכול להיות שלוד תחזור לשגרה, אבל לא ב-100%", סיכמה אזברגה. "אנחנו מקווים שהיא תחזור ושיהיה ראש עיר חדש, יותר טוב מהנוכחי".
גם לאחר המבצע, האווירה בירושלים עדיין מתוחה. לצד חידוש כניסת היהודים להר הבית, בית המשפט העליון עדיין לא הכריע בסוגיית שייח ג'ראח, והעימותים הקשים בין ערבים למשטרה בעיר לא יישכחו בקרוב. גם הטיקטוק ממשיך לתדלק את המתיחות, וצעירים ערבים ממשיכים לפרסם באפליקציה סרטונים מלגלגים על שוטרים ומתעדים את עצמם משחיתים רכוש ציבורי. בחלק מהסרטונים הם מהללים את ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, ואת דובר הזרוע הצבאית, אבו עוביידה.

מבצע שומר החומות הסתיים בלילה שבין חמישי לשישי בשעה 02:00, אז נכנסה לתוקפה הפסקת האש שהושגה בתיווך מצרים. האזעקה האחרונה הייתה בשעה 01:49 ונשמעה בכיסופים, מבטחים, עמיעוז, ישע, צוחר ואוהד. לשכת נתניהו מסרה כי כל גורמי הביטחון המליצו לקבל את הפסקת האש ללא כל תנאי, והוסיפה כי הישגי ישראל במבצע יהו "חסרי תקדים". עוד נמסר כי "הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה".
לשרים נמסר כי בשלב השני אחרי הפסקת האש מצרים תנסה להגיע להסדרה מול חמאס - אך שרים שהשתתפו בדיון העריכו שבסוף הדבר לא יקרה, וזאת בשל התנאים הרבים שישראל הציבה (מניעת התעצמות חמאס והחזרת השבויים והנעדרים) מול התנאים שהציב חמאס (כניעה בסוגיות ירושלים, אל-אקצא ושייח' גראח).
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן טען אחרי ההגעה להסכם על הפסקת אש וטען כי "קיבלנו ערבויות מהמתווכים על כך שהתוקפנות על עזה תיפסק, כמו גם ערבויות על כך שתוסר ידה של ישראל משייח ג'ראח ומסגד אל-אקצא. ההתנגדות רשמה ניצחון חדש ומשוואה חדשה". בישראל מיהרו להכחיש את טענותיו של חמדאן וגורמים בירושלים טענו שמדובר ב"שקרים מופרכים". למרות דברי חמאס, הר הבית נפתח כאמור הבוקר שוב ליהודים.
בתוך כך, בסוף השבוע האחרון היה נראה שההתפרעויות, הלינצ'ים והמהומות ברחבי ישראל במהלך המבצע עשו את שלהם - ומקומות הבילוי בערים המעורבות והערים הערביות היו ריקים. ביפו, בעכו ובערים הערביות דיווחו על מספר נמוך משמעותית של מבקרים מבדרך כלל, בזמן שהמונים יצאו לחופים ולטבע אחרי הסרת ההגבלות.