דוברת הבית הלבן נשאלה אתמול (יום שישי) אם ישראל וסעודיה הן "בעלות ברית חשובות" של ארצות הברית - והתחמקה מלספק תשובה ברורה. עם זאת, היא ציינה בשלב אחר בתדרוך כי "יש לנו מערכת יחסים ארוכה וחשובה עם ישראל".
לאחר שהעובדה שהנשיא ג'ו ביידן עדיין לא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עלתה בתדרוך בכמה שאלות שונות, נשאלה הדוברת, ג'ן סאקי: "האם את יכולה להסביר מה הממשל מנסה להשיג במזרח התיכון? למשל, האם הוא עדיין רואה בישראלים ובסעודים בני ברית חשובים?".
היא השיבה: "יש תהליכים מתמשכים ותהליכים פנים-ממשלתיים שמתרחשים. אישרנו פגישה בין-ממשלתית רק בשבוע שעבר כדי לדון במגוון נושאים שקשורים למזרח התיכון. אני חושבת שצריך לתת לתהליכי המדיניות האלה להתגבש לפני שנציג מה יהיו גישות הביטחון הלאומי שלנו במגוון נושאים".
3 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
"אין לי תאריך מדויק לגבי מתי תתקיים השיחה עם נתניהו". ג'ן סאקי
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב מחלקת המדינה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב מחלקת המדינה
נמנע בכוונה מלשוחח עם נתניהו? ביידן
(צילום: AFP)
סאקי נשאלה בתדרוך מדוע נתניהו וביידן עדיין לא שוחחו, ומתי תתקיים שיחה כזו. "אין לי תאריך מדויק או ציר זמן לתת", השיבה. "אני יכולה להבטיח שהוא ידבר עם ראש הממשלה בקרוב, והוא מצפה לעשות זאת.
כשנשאלה אם ביידן לא משוחח עם נתניהו בכוונה, השיבה סאקי בשלילה: "הוא מכיר את נתניהו זמן רב. יש לנו מערכת יחסים ארוכה וחשובה עם ישראל, והנשיא מכיר אותו ועבד איתו על מגוון נושאים שיש אליהם מחויבות הדדית", הוסיפה סאקי. "הסיבה שביידן טרם התקשר היא שאנחנו בתפקיד רק שלושה שבועות וחצי. הוא עדיין לא שוחח עם כל המנהיגים".
השיחה שעדיין לא התקיימה בין ביידן לנתניהו מעוררת עניין רב גם בישראל וגם בארה"ב, שכן בניגוד לביידן, גם טראמפ וגם ברק אובמה שוחחו עם נתניהו ימים ספורים לאחר שהחלו לכהן כנשיאים.
שגריר ישראל לשעבר לאו"ם, דני דנון, העלה השבוע בטוויטר ציוץ שהציף את המתח עוד יותר, לאחר שפרסם את הטלפון של לשכת ראש הממשלה ושאל את ביידן: "לא הגיע הזמן לשיחה גם עם מנהיג ישראל, בת הברית הקרובה של ארה"ב?". הציוץ עורר הדים וזכה גם לתגובות הומוריסטיות, בין היתר של הקומיקאי היהודי סת' רוגן שכתב: "זה הציוץ הכי יהודי בעולם. 'אתה אף פעם לא מתקשר!'".
השבוע, בתשובה לשאלת ynet מהו ההסבר לכך שטרם שוחח עם ביידן, אמר נתניהו: "שוחחתי עם ביידן מיד לאחר ניצחונו. הוא מצלצל לראשי מדינות לפי הסדר המקובל עליו. הוא לא הגיע למזרח התיכון עדיין". נתניהו הוסיף: "הוא יצלצל. אין לי שום ספק בזה. הברית שלנו עם ארה"ב איתנה. לא נסכים על כל דבר אבל הברית שלנו איתנה".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"בטוח שתהיה להם הזדמנות לדבר". אנתוני בלינקן
(צילום: רויטרס)
השבוע נשאל גם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, מדוע ביידן ונתניהו לא שוחחו - והשיב כי "אני בטוח שתהיה להם הזדמנות לדבר בקרוב". בלינקן ציין שהוא עצמו כבר שוחח כמה פעמים עם מקבילו גבי אשכנזי, ואמר כי אחת השיחות הראשונות של ביידן בזמן תהליך החפיפה הייתה עם נתניהו.
באותה שיחה נשאל בלינקן על ההכרה של ממשל טראמפ ברמת הגולן כשטח ישראלי - והסתייג ממנה, תוך שהדגיש כי המצב הנוכחי בסוריה דורש את המשך השליטה הישראלית בגולן. לדברי בלינקן, "שאלות משפטיות (על הריבונות בשטח) הן עניין אחר. לאורך הזמן, אם המצב בסוריה ישתנה, זה משהו שנבחן - אבל כרגע אנחנו לא קרובים לשם". בעבר אמרו יועציו של ביידן כי הוא לא צפוי לסגת מההכרה בריבונות ישראל בגולן.
במהלך אותו ריאיון חזר בלינקן על ההתחייבות של ביידן שלא לסגור את השגרירות האמריקנית שנפתחה בירושלים בתקופת הממשל הקודם.