5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"שלטון אסד והמיליציות הפרו-איראניות - איום על ישראל". אנתוני בלינקן
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, נשאל הלילה (בין שני לשלישי) בריאיון ל-CNN על ההכרה של ממשל טראמפ ברמת הגולן כשטח ישראלי - והסתייג ממנה. עם זאת, בלינקן הדגיש כי "אם שמים בצד את העניין החוקי של זה - באופן מעשי, לשליטה ברמת הגולן יש חשיבות גדולה לביטחון של ישראל במצב הנוכחי בסוריה".
לדברי בלינקן, "שאלות משפטיות (על הריבונות בשטח) הן עניין אחר. לאורך הזמן, אם המצב בסוריה ישתנה, זה משהו שנבחן - אבל כרגע אנחנו לא קרובים לשם". בעבר אמרו יועציו של הנשיא ג'ו ביידן כי הוא לא צפוי לסגת מההכרה בריבונות ישראל בגולן.
צפו בקטעים הרלוונטיים מהריאיון:
מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה לדברי בלינקן כי "עמדת ישראל בנושא ברורה - רמת הגולן תישאר ישראלית בכל תרחיש אפשרי. רמת הגולן תישאר לעד חלק ממדינת ישראל".
בביקור במתחם חיסונים בזרזיר חזר נתניהו על הדברים: "רמת הגולן הייתה ותישאר חלק ממדינת ישראל, עם הסדר או בלי הסדר. אנחנו לא יורדים מהגולן, הוא יישאר חלק ריבוני של מדינת ישראל".

5 צפייה בגלריה
טקס חתימה הכרה ריבונות ישראל רמת הגולן
טקס חתימה הכרה ריבונות ישראל רמת הגולן
טראמפ חותם על ההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן, מרץ 2019
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וושינגטון ארה"ב
טראמפ ונתניהו עם ההכרה ברמת הגולן, מרץ 2019
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב מחלקת המדינה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם ב מחלקת המדינה
ישוחח עם נתניהו בקרוב? ביידן
(צילום: AFP)
בלינקן התייחס בדבריו גם למשטרו הנוכחי של בשאר אסד ולנוכחות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, ואמר כי הם מהווים "איום ביטחוני משמעותי על ישראל" שדורש את המשך השליטה הישראלית בגולן. במהלך הריאיון חזר בלינקן על ההתחייבות של ביידן שלא לסגור את השגרירות האמריקנית שנפתחה בירושלים בתקופת הממשל הקודם.
נשיא ארצות הברית הקודם, דונלד טראמפ, הכיר בריבונות של ישראל ברמת הגולן בשנת 2019 - במה שהוגדר כצעד דרמטי במדיניות האמריקנית כלפי השליטה הישראלית באזור. ישראל השתלטה על רמת הגולן במלחמת ששת הימים בשנת 1967, אך רק בשנת 1981 סיפחה אותה הממשלה רשמית לישראל. הסיפוח הישראלי לא זכה להכרה בינלאומית כלשהי - עד הצעד של טראמפ לפני שנתיים.
חשוב להדגיש - בעוד הכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן מכירה בזכות של ישראל לשלוט בשטח בכל תנאי ובכל זמן, גם ללא כל צורך ביטחוני, בלינקן תיאר תרחיש היפותטי שבו ייתכן שהשליטה של ישראל בגולן לא תהיה לגיטימית. בכך דבריו מהווים שינוי מעמדת הממשל הקודם, שהכיר בלגיטימיות של השליטה הישראלית בגולן ללא כל קשר לצורך זה או אחר.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. לדברי בלינקן, "יש דרך ארוכה עד שתקום מדינה פלסטינית"
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני נשאל בריאיון גם מדוע ביידן עדיין לא התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו, והשיב כי "אני בטוח שתהיה להם הזדמנות לדבר בקרוב". בלינקן ציין שהוא עצמו כבר שוחח עם מקבילו גבי אשכנזי, ואמר כי אחת השיחות הראשונות של ביידן בזמן תהליך החפיפה הייתה עם נתניהו. בניגוד לביידן, גם טראמפ וגם ברק אובמה שוחחו עם נתניהו ימים ספורים לאחר שהחלו לכהן כנשיאים.
נתניהו, אגב, נשאל אתמול על-ידי כתב ynet מדוע ביידן טרם שוחח איתו אחרי שנכנס לתפקיד, והשיב: "שוחחתי עם ביידן מיד לאחר ניצחונו. הוא מצלצל לראשי מדינות לפי הסדר המקובל עליו, ולא הגיע עדיין למזרח התיכון. הברית שלנו עם ארה"ב היא איתנה. לא נסכים על כל דבר, אבל הברית שלנו איתנה".
בלינקן בירך בריאיון על הסכמי אברהם שאליהם הגיע הממשל הקודם וציין את יתרונותיהם, אך הוסיף: "זה לא אומר שהאתגרים שביחסים בין ישראל לפלסטינים הסתיימו. הם לא הולכים להיעלם. נצטרך לדון בכך, אבל קודם כל ישראל והפלסטינים צריכים לדון בכך". מזכיר המדינה גם חזר על התמיכה האמריקנית בפתרון שתי המדינות, ואמר כי זוהי הדרך היחידה להבטיח שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית.
"האמת הכואבת היא שיש דרך ארוכה עד שנראה פריצת דרך לשלום ופתרון סופי לבעיות בין ישראל לפלסטינים והקמת מדינה פלסטינית", אמר בלינקן. "בתור התחלה אנחנו צריכים לראות שאף צד לא נוקט במהלכים חד-צדדיים שהופכים את קידום תהליך השלום לקשה יותר. אני מקווה שנראה את שני הצדדים מייצרים תנאים שיאפשרו משא ומתן שיוביל לשלום".

בריאיון ב-CNN חזר בלינקן על עמדת הממשל הנוכחי שלפיה ארה"ב מעוניינת לחזור להסכם הגרעין עם איראן - רק אם טהרן תפסיק קודם כל להפר אותו. לדבריו, "אם איראן תחזור לעמוד בהסכם, גם אנחנו נעשה אותו דבר". הוא ציין כי חזרה להסכם תהיה נקודת מוצא לגיבוש "הסכם ארוך וחזק יותר" שכולל גם עניינים אחרים, כולל תוכנית הטילים של איראן.
שלשום אמר ביידן כי ארה"ב לא תסיר את הסנקציות על איראן אלא אם המדינה תפסיק להעשיר אורניום. בריאיון ל-CBS, הראשון שלו מאז השבעתו, נשאל הנשיא האם ארצות הברית תסיר סנקציות במטרה להחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן. "לא", ענה ביידן.
"עליהם להפסיק תחילה את העשרת האורניום?", שאלה המראיינת, נורה אודונל, וביידן הנהן בראשו. בכיר בממשל אמר מאוחר יותר כי ביידן התכוון לכך שאיראן צריכה להפסיק להעשיר אורניום מעבר לרמה שאושרה לה בהסכם הגרעין המקורי - 3.67%. כיום איראן מעשירה אורניום לרמה של 20%.
באיראן, מנגד, דורשים מארה"ב את ההפך הגמור כתנאי לחזרה להסכם. המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר לאחרונה כי כדי שארצו תחזור בה מהצעדים שנקטה לקידום תוכנית הגרעין - ארצות הברית צריכה קודם כל להסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה. לדבריו, "איראן עמדה במחויבויותיה תחת הסכם הגרעין מ-2015, אך ארצות הברית ושלוש מדינות אירופה לא. אם רוצים שאיראן תחזור להתחייבויותיה, ארצות הברית חייבת להסיר את כל העיצומים קודם כל".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה.