אלפי צעירים כבר הצטרפו לקבוצות ברשתות החברתיות, בעיקר בפייסבוק, בהן יש עדכונים שוטפים על עודפי חיסונים נגד קורונה במוקדים שונים ברחבי הארץ. כמה מהם התראיינו היום (ה') לאולפן ynet, שניים מהם חולי אסטמה שצמאים לצאת מהבית לאחר כמעט שנה של מגפה. "ממרץ אני הולכת לעבודה וחוזרת הביתה, זה כל הטווח שיש לי", סיפרה רותם לוי.
רותם, חולת אסטמה בת 26, מנסה "לצוד" חיסון. "אני בקבוצת סיכון ולא ממש מתייחסים אליי כי אני צעירה. אני מחפשת בנרות חיסון. אני שומעת הרבה מבוגרים אומרים 'למה צריך חיסונים, אבל עבורי משמעות החיסון – לצאת טיפה לחופשי", אמרה. "אפילו פרסמתי פוסט לחפש איפה יש בצפון למבוטחי כללית".
בימים האחרונים זכו ישראלים שגילם פחות מ-60, חלקם צעירים, להתחסן נגד קורונה במתחמים של קופות החולים, בעיקר ביישובי הפריפריה. בעקבות זאת גבר הביקוש בציבור לחיסונים, שאותו מבקשת למלא בין היתר קבוצת הפייסבוק שמסייעת במציאת מוקדי החיסון עבור מי שמעוניינים לקבל את הזריקה ואינם עומדים בקריטריונים של משרד הבריאות.
6 צפייה בגלריה
רותם לוי
רותם לוי
"ממרץ אני הולכת לעבודה וחוזרת הביתה". רותם לוי
6 צפייה בגלריה
מרדף אחרי חיסוני קורונה ברשתות החברתיות
מרדף אחרי חיסוני קורונה ברשתות החברתיות
מרדף אחרי חיסוני קורונה ברשתות החברתיות
יונתן פיזם הסביר כי אינו "לחוץ" להתחסן, אך הוא התייחס לדיווחים לפיהם מאות חיסונים נזרקים לפח. "אם אני אראה שב-22:00 בלילה יש מקום וחיסונים שפג תוקפם, ואפשר לחסן צעירים, אני אכנס", הסביר. יונתן הבהיר: "כמובן שאני לא אקח חיסון של אף אחד אחר".
הוא המשיך: "הקורונה לא עושה טוב לאף אחד. אני לא בקבוצת סיכון אבל מעדיף להתחסן אם זה הולך לפח. ברוך השם אין לי מחלות רקע, אבל יש לי מספיק חברים שסובלים מתופעות גם בלי להיות בקבוצת סיכון". לדבריו, "חיסון יכול לעזור, במדע אני מאמין, ברוך השם, הקורונה לא טובה לאף אחד".
6 צפייה בגלריה
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
מתחם החיסונים של כללית בקניון שער הצפון בקריית אתא
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
יונתן פיסם
יונתן פיסם
"לא לחוץ להתחסן, אבל חבל שייזרק לפח"
6 צפייה בגלריה
זיו בן זאב פז
זיו בן זאב פז
"כלוא בבית כבר כמעט שנה"
על פי מתווה משרד הבריאות, כיום יכולים להתחסן חברי הצוותים הרפואיים ובני 60 ויותר. קבוצת הפייסבוק "חיסוני קורונה בין חברים" מזכירה קבוצות אחרות - למשל לחיפוש דירה ולהחלפת חפצי יד שנייה. בתיאור הקבוצה נכתב: "הקבוצה תעקוב איפה יש מקומות שניתן להגיע אליהם להתחסן בלי מגבלות". בהמשך הובהר: "אנחנו לא מטעם קופות החולים או משרד הבריאות. המידע מועבר בין אנשים פרטיים. אין הבטחה שניתן יהיה להתחסן".
זיו בן זאב פז הוא בן 31, סובל גם הוא מאסטמה ואלרגיות תקופתיות, שיכולות לגרום לו לאי-נוחות "בעיקר בחורף", לדבריו. הוא אמר כי פנה לרופאה שלו וניסה דרכה להשיג חיסון: "אני כלוא בבית כבר כמעט שנה. אני חושב שצריך לשים את הדבר הזה מאחורינו. החיסון הוא משאב לאומי מאוד חשוב, ואם הוא הולך לפח אז אולי אפשר לגמור עם זה כבר".
הוא ציין כי הצטרף לקבוצת פייסבוק: "בימים האחרונים הצטרפו אליה המון אנשים, שבעצם מדווחים על כל מיני מוקדים. יש רשויות מקומיות שמעדכנות את התושבים, יש אחים ואחיות שמעבירים מפה לאוזן, אז פשוט נפתחה קבוצה למי שכן מעוניין להתחסן, והוא לא נמצא בקבוצת סיכון, או שכן נמצא אבל צעיר".
הוא אמר כי מטרת הקבוצה "להציל את המנות". זיו הוסיף כי "כל מנה שנזרקת יכולה להציל בן אדם ולקדם אותנו הלאה". יש להבהיר כי בקופות החולים מתמודדים גם עם הודעות בנושא שמופצות ברשתות החברתיות ומתבררות כלא נכונות. בשל עודפי מנות החיסון שנרשמו בימים האחרונים בחלק מהמוקדים הנחה אתמול משרד הבריאות את קופות החולים לחסן גם חולים כרוניים, צוותי רפואה שלא חוסנו בבתי חולים ומתחסנים בסדר גיל יורד.