בג"ץ דחה היום (א') את העתירה נגד הטלת המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. העותרים מארגון "מבצר הדמוקרטיה" טענו כי החלטת נתניהו לקבל את המנדט נגועה בחוסר סבירות קיצוני ועל כן דינה להתבטל.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "נקבע כי הסדר ניגוד העניינים נערך בסמכות והוא מחייבו"
(צילום: AP)
השופטים ג'ורג' קרא, דוד מינץ ויוסף אלרון קבעו כי דין העתירה להידחות על הסף: "העותרים לא ביססו כל עילה משפטית לבחינת שיקול דעתו של מקבל תפקיד ציבורי, ועל כן אין סעד שבדין שניתן לגזור לגבי החלטת חבר הכנסת נתניהו לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה".
עוד קבעו השופטים כי "העותרים לא הצביעו על פגם שנפל באופן מימוש הסמכות הנתונה לנשיא. לא למותר להזכיר כי לנשיא המדינה מעמד ייחודי כאשר גלומה במוסד הנשיאות סמליות מיוחדת, וכך גם נתונה לנשיא חסינות מוחלטת".

באשר לסוגיית ניגוד העניינים של ראש הממשלה בהקשר למשפט המתנהל נגדו, לגביה העלו העותרים טענות שונות, ציינו השופטים את החלטת בג"ץ שהתקבלה לאחר הבחירות הקודמות. "נקבע כי הסדר ניגוד העניינים בעניינו של חבר הכנסת נתניהו נערך בסמכות והוא מחייבו וחזקה עליו כי ימלא אחר הוראותיו", כתבו.
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תמך בעמדה שיש לדחות על הסף את העתירה. מנדלבליט, בעמדת המדינה, טען בשבוע שעבר כי אין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטה.
2 צפייה בגלריה
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
טקס פרישה של השופט חנן מלצר
מנדלבליט. תמך בדחיית העתירה
(צילום: אמיל סלמן)
העתירה הוגשה לבג"ץ לפני יותר משבוע ובה נטען כי ההחלטה להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה איננה סבירה בשל האישומים הפליליים העומדים נגדו, וכן בשל העובדה שהוא חזר בו מהתחייבותו לבג"ץ לעמוד בהסכם ניגוד העניינים שניסח מנדלבליט. הם דרשו לבטל את ההחלטה להטיל עליו את הרכבת הממשלה.
בתגובתה מקדמית לעתירה ענו גם סנגוריו של ראש הממשלה כי יש לדחות את העתירה. במענה של ראש הממשלה לבג"ץ נכתב כי "מיליוני אזרחי ישראל הלכו לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע בבחירות דמוקרטיות. 1,066,892 בוחרים הצביעו לליכוד בהנהגת בנימין נתניהו לראשות הממשלה". הם ציינו כי הליכוד זכה ב-30 מנדטים, רבע מחברי הכנסת, וכי 52 חברי כנסת המליצו לנשיא על נתניהו, שקיבל את מירב ההמלצות.
מארגון "מבצר הדמוקרטיה" נמסר: "זו החלטה מקוממת ומדאיגה. ההחלטה מרוקנת מתוכן את פסק הדין של 11 השופטים רק מלפני כשנה, אשר בו הם הבהירו כי ניתן גם ניתן לבקר את החלטותיו של הנשיא. מצער לגלות, כי נבעים סדקים הולכים וגדלים במבצר המשפט, החיוני לקיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית".