אירוע נדיר שבו בכיר מאינדונזיה מדבר בפומבי עם גורמים ישראלים באופן ישיר: סגן שר החוץ לשעבר באינדונזיה, דינו פאטי ג'לאל, פנה אמש (שני) לניצולת שואה שסיפרה את עדותה באירוע זיכרון וירטואלי והביע הזדהות עם כאבה. "אני מעריץ אותך ואת הסיפור שלך", אמר פאטי ג'לאל לשושנה לרר, שהוברחה עם משפחתה לאינדונזיה בזמן המלחמה ועלתה לארץ בשנות ה-80.
3 צפייה בגלריה
דינו פאטי ג'לאל
דינו פאטי ג'לאל
דינו פאטי ג'לאל
לרר דיברה באירוע שארגן הוועד היהודי-אמריקני (AJC) וסיפרה את עדותה. "הגענו לאינדונזיה כשהוברחנו מאוסטריה על ידי מטופל הולנדי של אבי, שהיה רופא. שם, נזירות סייעו לנו עד לפלישה היפנית, אז היהודים רוכזו במחנות כפייה וריכוז". שושנה, כיום בת 87, עלתה לישראל בשנות השמונים, ותיארה את זוועות השואה שחוו היהודים בדרום-מזרח אסיה, אזור מוכר פחות. לפני כמה שנים הקימה שושנה את ארגון "טמפו דולו" שפעל לאיחוד היהודים שעלו מאינדונזיה ולחידוש חיי הקהילה.
"לצערי, הגזענות היא תופעה שנמשכת עד היום", הוסיף פאטי ג'לאל. "אתם היהודים, חוויתם אותה באירופה, כשאנחנו חווינו אותה באסיה. המתקפות נגד אסייתים שמתרחשות כיום בארצות הברית מדאיגות אותנו מאוד באינדונזיה. קשה לי להסביר לילדים שלי למה הגזענות קיימת עד היום".
מדובר באירוע יוצא דופן שכן אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, אינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל ונמנעת מהופעות ציבוריות לצד ישראלים. בשנים האחרונות קיימים דיווחים רבים על תקיפות יהודים במדינה, לצד פעילות של ארגונים ומנהיגים דתיים למלחמה בהכחשת השואה בקרב אינדונזים.
3 צפייה בגלריה
אינדונזיה יהודים בית כנסת ב טונדנו
אינדונזיה יהודים בית כנסת ב טונדנו
יהודים בטונדנו, אינדונזיה. ארכיון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
אינדונזיה יהודים בית כנסת ב טונדנו
אינדונזיה יהודים בית כנסת ב טונדנו
מנורה באינדונזיה. ארכיון
(צילום: AFP)
"בתקופת מלחמת העולם השנייה, כשהיפנים כבשו את אינדונזיה, הם חטפו תושבים אינדונזים למחנות עבודה בכפייה כדי לבנות תשתיות צבאיות ולהיערך לפלישה אמריקנית", סיפר פאטי ג'לאל. "אלו שנחטפו בדרך כלל נרצחו על ידי היפנים, כדי למנוע מהם להדליף מידע לאויב. היינו קולוניה הולנדית במשך כ-300 שנה. הם לא התאכזרו אלינו כל התקופה הזאת כמו שהיפנים התאכזרו בשלוש השנים תחת כיבושם", אמר. "עבורנו, זאת הייתה השואה שלנו. באינדונזיה, אנחנו יכולים להבין את הסבל של השואה היהודית", סיכם.
הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) נוסד ב-1906 והוא ארגון א-פוליטי שעוסק בדיפלומטיה גלובלית, ופועל למען ביטחון ישראל, להידוק קשרי ארה"ב ומדינת ישראל ולקידום האינטרסים של העם היהודי. הארגון פועל לקידום היחסים בין אינדונזיה לקהילות היהודיות בעולם מזה שנים רבות, ובשנת 2018 הביא לוועידה השנתית שלו בישראל את מנהיג הארגון המוסלמי הגדול בעולם, שפועל מאינדונזיה, פאק יחיא.