5 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
הפשרה תגיע למליאה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
הצעת החוק לדחיית התקציב אושרה לקריאה ראשונה. פשרת התקציב שאותה רקחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ עברה בצהריים (יום ב') בוועדת הכנסת לקראת הצבעה בקריאה ראשונה במליאה. שבעה ח"כים הצביעו בעד וחמישה התנגדו. עם זאת, הקואליציה תתקשה להשיג רוב לקראת ההצבעה במליאה.
הוועדה דנה על דחיית המועד להעברת תקציב 2020 עד 31 בדצמבר, ותקציב 2021 עד 5 בינואר. אם אחד מהם לא יעבור - הכנסת תתפזר בעוד יומיים וישראל תלך לבחירות.

תמונת מצב הקואליציה להצבעה

הקואליציה מונה 72 חברי כנסת. ממספר זה יש להפחית את יפעת שאשא ביטון, יועז הנדל וצבי האוזר, שעברו למפלגתו החדשה של גדעון סער ויתנגדו לפשרה שתעכב בחירות. מיכל שיר מהליכוד, המקורבת לסער, בסימן שאלה אחרי שהודיעה שאינה מרגישה טוב.
בנוסף, דוד ביטן (הליכוד) חולה בקורונה ומאושפז במצב קשה בבית החולים, וגם חברי הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) והילה שי ואזן (כחול לבן) אובחנו כחיוביים ונמצאים בבידוד. עד כאן - 65.
מעבר לאלו, הודיעו ארבעת "מורדי כחול לבן" כי לא יתמכו בדחייה: אסף זמיר, מיקי חיימוביץ', רם שפע ומיכל קוטלר-וונש. בלעדיהם יש את המספר הנמוך ביותר האפשרי לשינוי חוק יסוד - 61 ח"כים. אולם גורמים פוליטיים אומרים כי גם קולותיהם של עינב קבלה ושל שר המשפטים אבי ניסנקורן, האיש שבמוקד הדיונים בין אנשי נתניהו לאנשי גנץ, בסימן שאלה.

הדיון בוועדה

יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג נעדר מהדיון היות שנכנס לבידוד בעקבות ח"כ הילה שי וזאן, שחלתה בקורונה. מי שהחליף אותו הוא ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה. היעדרותו הציבה את הקואליציה בבעיה אפשרית להשגת רוב בוועדה. בימינה סירבו להצביע בעד דחייה: "הממשלה הגרועה הזאת צריכה ללכת".
5 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"ימינה תצטרף ולא תהיה בעיה". ח"כ מיקי זוהר
(צילום: שליו שלום )
5 צפייה בגלריה
"זאת קטסטרופה". ח"כ בצלאל סומטריץ'
"זאת קטסטרופה". ח"כ בצלאל סומטריץ'
"זאת קטסטרופה". ח"כ בצלאל סומטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
במענה לטענת ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד-תלם) כי שינוי החוק דורש תמיכה של 80 חברי כנסת, השיבה היועמ"ש של הוועדה עו"ד ארבל אסטרחן כי הצעת החוק מצריכה רוב רגיל - מכיוון שהחוק אינו משוריין. רק סעיף ממשלת החילופין משוריין והוא דורש רוב מיוחד. ח"כ טופורובסקי הודיע שהוא יעתור לבג"ץ.
עימות פרץ בדיון כאשר ח"כ מיקי זוהר אמר כי "כל מה שצריך זה שימינה תצטרף. אם היא תצטרף, פתרנו את כל הבעיות". הוא פנה לחברי הסיעה: "אני מתכוון יחד אתכם לקדם את זה".
5 צפייה בגלריה
ח"כ אלי אבידר וח"כ יצחק פינדרוס ב אולפן ynet
ח"כ אלי אבידר וח"כ יצחק פינדרוס ב אולפן ynet
ניהל את הוועדה במקום גינזברג. פינדרוס
(צילום: יריב כץ)
ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף: "הרבה דברים איומים עשיתם לאחרונה. המון דברים שלא ייעשו - עשיתם. דבר אחד אל תעזו לעשות, אל תיקחו 20 אלף מתיישבים כבני ערובה".
ח"כ מתן כהנא הגיב לאמירה של זוהר: "למה נצטרף? לממשלה הביזיונית הזאת? מה זה המשחקים האלה? מה עשיתם בנושא ארץ ישראל? אני אמור להתנגד לדבר הזה כי הוא נורא ואיום".
ח"כ אוסנת מארק מהליכוד אמרה: "בינתיים אתם רק יורדים בסקרים. מה שווה לכם להישאר בחוץ?"
5 צפייה בגלריה
אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות
אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות
"לא פרק זמן סביר לבחירות". אורלי עדס
(צילום: ערוץ הכנסת)
מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, אמרה בדיון: "הצעת החוק הזאת מכניסה אותנו למצב של הקפאה עד 5 בינואר. אם לא יהיו בחירות אז הכול בסדר, אבל אם הן יהיו אז המשמעות היא שמדובר ב-76 ימים בלבד למערכת הבחירות הכי מורכבת שחווינו פה. זה ממש לא פרק זמן סביר לקיום מערכת בחירות. לא מתוך טעמים של חוסר יכולת מקצועית, זה פשוט בלתי אפשרי. אני מתריעה כאן ואומרת לכם שאם לא נתחיל לעבוד מיד, יש סכנה של ממש לקיום מערכת הבחירות באופן ראוי".
בתגובה לדבריה אמר ח"כ זוהר: "אנחנו חייבים לתת מענה לדבריה של מנכ"לית ועדת הבחירות. מ"מ היועמ"ש של הכנסת עו"ד שגית אפק אמרה שתקציב ועדת הבחירות צריך להגיע לאישור ועדת הכספים. אני מציע שוועדת הבחירות תגיש לוועדת הכספים תקציב לאישור. ועדת הכנסת לא מוסמכת לאשר תקציב לוועדת הבחירות".
מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס הגיב: "תתכנסו בדחיפות ותכינו הצעת תקציב. רוב הסיכויים שהבחירות ייערכו ב-23 במרץ 2021".
מסיעת ימינה נמסר כי חבריה יצביעו נגד כל דחייה מכל סוג. "הממשלה הגרועה הזאת חייבת ללכת הביתה מיד, ורק הנהגה חדשה תוכל לתקן את ישראל", אמרו. עם זאת, סמוטריץ' אמר שישקול לחיוב להסכים לחוק אם יסכימו להכניס את הסעיף שעוסק בחוק התקציב.
במקביל לדיון מסר גדעון סער: "גנץ ונתניהו נאחזים שניהם בכיסאות באמצעות מהלכים ציניים וחסרי מעצורים. הם רוצים להעביר תקציב בשבוע בלי חוק הסדרים. לא היה כדבר הזה בישראל, זו בדיחה. זו נטו היאחזות בכיסאות אפילו בלי מראית עין שטובת האזרחים לנגד עיניהם".
פורסם לראשונה: 12:44, 21.12.20